brandstof verbruik sloep

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: brandstof verbruik sloep

Berichtdoor hinster » 30 Aug 2017, 10:28

Gruttepier schreef:Maar je wilt toch niet continu 15 kmh varen, of uberhaupt deze onplezierige snelheid hebben.
Waarom niet, je "stille" 4 takt is dan gewoon een herrieschopper wat alles overstemd incl de overbodige extra trillingen.
Al genoemd, extreem hoog brandstofgebruik omdat je motor die ingravende boot door al die miljoenen liters water moet drukken.
En je zal veel boze gezichten hebben omdat je van die mooie dikke hekgolven trekt.

Je wil een sloep om te genieten lijkt me, nou gewoon een normale kruissnelheid aanhouden.
Dan graaft de boot zich niet in, de motor heeft veel minder werk en zal veel stiller zijn.
En je zal met gemak met je tank benzine de hele dag kunnen varen.


Gruttepier heeft hier hele goed punten. Als je 15 km/h gaat varen met je sloep wordt de meeste energie (benzine verbruik) gebruikt voor het verplaatsen van water. Weerstand van water is idd erg hoog. Als je rond de 10 km/h gaat varen is je verbruik zo'n 2 tot 3 l/h - met een tank van 25 liter kun je dus prima een hele dag varen.
hinster
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 16 Jul 2017, 20:11
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: brandstof verbruik sloep

Berichtdoor henkvd » 30 Aug 2017, 10:35

zie link http://www.botenkeuze.nl/buitenboordmot ... boot-sloep

Een geruststellende meevaller, je vaart toch geen 8 uur per trip, halveer dat maar in de praktijk, dan kan je makkelijk 3 tochten doen met een tank en meer dan 100 ltr per seizoen draai je er echt niet door heen met een sloep van dat formaat, te veel dagen die afvallen in een seizoen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: brandstof verbruik sloep

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Aug 2017, 10:40

martinmack schreef:Beste,

Ik ben van plan om een 'Oud Huijzer 575 lux' sloep te kopen. Ik wil er dan een 15pk nieuwe buitenboord motor in doen. Heeft iemand een idee wat het brandstof verbruik is van een sloep met deze combinatie?

Top snelheid is 15 km/h

Dank.

Groeten,
Martin

Zie uitleg rompsnelheid, rompvorm en vermogen in andere forum .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: brandstof verbruik sloep

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Aug 2017, 10:44

martinmack schreef:Ik vind 5 liter fors dat is 1 liter voor 3 kilometer. Het zelfde verbruik als een volle vrachtwagen van 40 ton !

Als we van 11km/h uit gaan en 2,8 liter per uur dan word het 1 liter per 4 kilometer.

Waarom rijdt bijna elke auto 1:20 maar een simpele sloep verbruikt nog meer dan een vrachtwagen. Als dit echt zo is mag er wel een zeer grote tank aan boord zijn. anders kun je geen eens een dag tocht maken en blijft het bij 1 uur. .....

groeten
Martin

Bij een boot praat je meer over L/u
Ik vaar met 11T en gebruik ca 4-5 L/u bij 10-12 kmh
Vergelijkbaar als met m'n auto bij 90 kmh ...
Ga ik harder rijden gaat het verbruik omhoog, met 150 de hellingen op de D autobahn verdubbelt m'n verbruik.
Idem bij een boot, zodrag je hem met grof geweld door de rompsnelheid drukt, neemt je verbruik progressief toe.

Vraag je eerst eens af wat je met die boot wilt gaan doen, want zo te lezen wil je snel varen.
En dan is een sloep geen geschikt model ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: brandstof verbruik sloep

Berichtdoor broekerhaven » 30 Aug 2017, 11:30

Hallo,
Ik heb zelf een corsiva 520 ,deze is nagenoeg gelijk met jou sloep alleen heb ik een rechte spiegel en jij een bun.
ik heb hier mee gevaren met een 25 suzuki , bij een snelheid van rond de 10km zat het verbruik op 2 lpu met een volle boot en harder kan niet in de polder.
op het open water planeert de corsiva en haalde ik 3.5/4 lpu een kleine verdubbeling .

gemiddeld op een dag varen was ik dan zo'n halve tank kwijt (25 l tank) dus 12liter.

een 15 zal een ander verbruik hebben , dit is een indicatie.

mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: brandstof verbruik sloep

Berichtdoor martinmack » 30 Aug 2017, 14:29

Dank allemaal voor de hulp :) Het is echt niet mijn bedoeling om steeds snel te varen! Maar van waar deze vraag afkomstig was, ik woon in Nijkerk als ik naar de loosdrtechtse plassen wil varen is dat best wel een afstand, eerst naar muiden en dan de vecht over. Ik weet dat op de vecht een max snelheid is van 9 km/h maar op de randmeren 20 km/h. Vanuit deze gedachte kwam deze vraag ;) . Ik vind een sloep juist leuk want dan kun je op plekken komen waar je met een grote boor niet of moeilijk kunt komen.

broekerhaven schreef:Hallo,
Ik heb zelf een corsiva 520 ,deze is nagenoeg gelijk met jou sloep alleen heb ik een rechte spiegel en jij een bun.
ik heb hier mee gevaren met een 25 suzuki , bij een snelheid van rond de 10km zat het verbruik op 2 lpu met een volle boot en harder kan niet in de polder.
op het open water planeert de corsiva en haalde ik 3.5/4 lpu een kleine verdubbeling .

gemiddeld op een dag varen was ik dan zo'n halve tank kwijt (25 l tank) dus 12liter.

een 15 zal een ander verbruik hebben , dit is een indicatie.

mvrg Rob


Scheelt het om een motor te nemen die meer pk heeft? De fabrikant geeft aan dat er maximaal 25pk op kan. Misschien redeneer ik krom maar als je met 25pk steeds 50% vaar en met 15pk 80% dan lijkt het mij toch dat de 25pk zuiniger is? Of loopt deze grafiek anders?
Ik bekeek deze site : http://www.boat-fuel-economy.com/verbruik-buitenboordmotor-suzuki

50% met een 25pk geeft 2,7l/u terwijl de 15 pk op 80% op +/- 3,5//u zit.

Dus mag ik concluderen dat een 25pk zuiniger is omdat je hem minder belast?
martinmack
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 30 Aug 2017, 00:04
ligplaats:
info:

Re: brandstof verbruik sloep

Berichtdoor henkvd » 30 Aug 2017, 14:36

Grootste verschil zit in het woordje plane, dat planeren zal met 15 pk niet gaan lukken ( denk ik), de 25 doet dat kennelijk wel en dat is een wereld van verschil in verbruik, bij in plane gaan, stook je geen energie in een enorme hekgolf maar glijdt de boot over het water, alleen om in plane te komen heb je en een geschikte rompvorm nodig en voldoende vermogen, het punt nml om over te gaan naar planeren is het moelijkst, te weinig vermogen en je komt er nooit ( of ongeschikte romp) ben je eenmaal over het punt heen en glijdt de boot in plane, dan kan je enorm veel gas terug nemen en toch in plane blijven.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: brandstof verbruik sloep

Berichtdoor martinmack » 30 Aug 2017, 14:50

Klopt deze gedachte dan niet? 50% met een 25pk geeft 2,7l/u terwijl de 15 pk op 80% op +/- 3,5//u zit.
martinmack
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 30 Aug 2017, 00:04
ligplaats:
info:

Re: brandstof verbruik sloep

Berichtdoor henkvd » 30 Aug 2017, 14:53

Lastig te vergelijken, die vergelijking zou je moeten doen met de zelfde bootsnelheid, als we die bv nu eens op 10 km/h zetten dan zal het erg weinig uit maken in verbruik.

Ga je naar je voorgestelde 15 km/h , dat is een moeilijke snelheid, je paneert dan net wel net niet en zuipen ze allebei , de 15 pk zal niet instaat zijn om de boot in plane te krijgen en komt niet aan de 15 km/h) en de 25 pk doet dat wel, dan ga je zomaar naar de 25 km/h en meer met een veel aangenamer vebuik ivm met het glijden en het gas wat terug genomen kan worden.

Die 15km/h is nml een in dit geval rot snelheid te hoog om water verplaatsend te kunnen bereiken en te laag om te blijven planeren.

Alles gebaseerd op het feit dat planeren mogelijk is door de rompvorm en de 25 pk.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: brandstof verbruik sloep

Berichtdoor quichot » 30 Aug 2017, 14:56

Die topsnelheid van 15 km/h is mij niet helemaal duidelijk. Hoe kom je daar aan? Dat lijkt me met een pure waterverplaatser van krap 6 meter onmogelijk, al hang je er 100 pk achter.

Overigens is de snelheidslimiet op de Vecht boven Nederhorst den Berg 6 km/h, dus haast je niet!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten