Project Beja kruiser 9,30 meter

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Project Beja kruiser 9,30 meter

Berichtdoor jimmvld » 30 Aug 2017, 12:48

Goedemiddag,

begin project beja kruiser geruild voor mn waterland 600.

eerst maar is alles goed schoonmaken.
iemand nog tips hoe te werk gaan met zo'n beja kruiser zelf altijd polyester gevaren.
dus weinig ervaring met het verwijderen van roest?
beste primer voor roest? wel of geen 2 component?
foto's volgen
jimmvld
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 30 Aug 2017, 12:37
Woonplaats: vlaardingen
ligplaats: vlaardingen
info:

Re: Project Beja kruiser 9,30 meter

Berichtdoor Davidos » 30 Aug 2017, 18:47

Ik weet niet hoe erg je onderwaterschip er aan toe is.

Bij onze boot viel de roest mee, slechts enkele plekken met oppervlakteroest. Alleen, het verfsysteem was zwaar aan onderhoud toe. Er zaten iets van 24 lagen verf op waarvan niet alle tussenlagen aan elkaar hechtten.

Dus, we hebben de hele boot kaal getrokken (Perago) en in de 2k gezet. 2x primer, 5x een harde coating en daarna antifouling (die laatste is natuurlijk 1k).

Nu, 10 jaar later, is het 2k systeem nog in uitstekende staat, en tussendoor hebben we niets van het verfsysteem hoeven 'repareren'.

Ik zweer dus bij 2k voor het onderwaterdeel.

Het is wat werk, en 2k spul is niet goedkoop, maar zoveel jaar er geen omkijken meer naar hebben is ook wat waard!

Succes met het onderhoud. Foto's zijn altijd leuk! Posten!
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Project Beja kruiser 9,30 meter

Berichtdoor Roelof » 30 Aug 2017, 21:30

Ik sluit mij helemaal bij Davidos aan.
Als stralen niet kan of veel te duur wordt, het hele oppervlak kaal maken met een Tercoo / Perago en een goede 2 K / epoxy primer aanbrengen.
Laagdikte minimaal 300 micron, zorg dat je niet schildert als de luchtvochtigheid te hoog is en schilder in de winter niet als de staal temperatuur onder de + 5 graden is tenzij je "winter grade" harder kunt krijgen.
Zelf gebruik ik "Jotamastic Aluminium 90". De eerste laag verdunt met thinner 17, daarna 3 of 4 lagen zonder thinner.

Als je een laagdiktemeter kunt lenen of kopen kun je meten hoe dik de verf er op zit, 300 micron is ideaal. Daarna een sealer (schakellaag) van 75 micron om de anti-fouling goed te laten hechten op de primer.
Als je meerdere lagen anti-fouling zet is het makkelijk om met 2 verschillende kleuren te werken, bv rood en rood/bruin. Dan zie je altijd of je plekken hebt overgeslagen.
Bezuinig niet op rollers, gebruik goede rollers die geschikt zijn voor 2K verf. Ook tussen 2 K rollers zit veel kwaliteit verschil, de ene roller begint sneller te pluizen dan de andere.

Het werken met een Tercoo is geest dodend en afhankelijk van de ruimte die je hebt moet je soms worstelen maar als je het goed aanpakt komt het resultaat dicht in de buurt van stralen.
Hoe ruwer de kale plaat, des te beter hecht de verf.
Roest, kit, plamuur verf, enz gaat er gegarandeerd af, Voor grote oppervlakken zou ik de "tripple"nemen (3 schijven) voor de lasnaden de "double" of "single".
Persoonlijk vindt ik de enkele schijf lastig te gebruiken maar dat zal aan mij liggen.

Als de kiel koeling dmv buizen onder de kiel hebt kun je met een Tercoo waarschijnlijk niet overal bijkomen. Om hier zo goed mogelijk de oude verf te verwijderen kun je een ketting om de leidingen heen slaan en flink heen en weer raggen. Je krijgt niet niet hetzelfde resultaat als met een Tercoo maar de losse verf en roest gaat er wel vanaf, ook dit is monniken werk, had afgelopen winter de blaren in m'n handen staan... :cry:

Als je de huid kaal hebt en je zou twijfelen of de plaatdikte nog goed is (bv veel / diepe pitting) zou ik voor het schilderen ook de huiddikte meten, dan weet je in elk geval zeker dat het goed is en je niet over een paar jaar moet gaan repareren en alles no een keer moet doen.
Probeer ook achter de betimmering te kijken op plaatsen waar water / condens zich verzameld. Hier kan onverwacht zomaar veel roest zitten.

Start je een topic (met veel foto's) zodra je begint :mrgreen: ?

Suc6
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Project Beja kruiser 9,30 meter

Berichtdoor jimmvld » 12 Nov 2017, 01:13

davidof en roelof bedankt voor de tips!!
ik heb van jotum blikken van 10 liter kunnen halen heb de boot nu schoon aan de onderkant en ben begonnen met schuren met schuurslijpschijven en een staalborstel op de slijptol.
dit om alle roest uit de putjes te halen... (rotwerk) teerco vindt ik wel erg duur aangezien ik weet dat het niet met 1 schijf gedaan kan worden (gezien het oppervlak) zo als ik het nu doe is die ook goed kaal te krijgen.
ik heb als eerste laag jotun (bruine) 2k hechtprimer verdund aangebracht aan de voorkant om het te proberen dit gaat super! sluit gelijk goed af.
nu de rest van de onderkant schoonslijpen nog wel een weekje werk ,
dan kan ik daarna aan de waterlijn beginnen hier flink wat roest en ook laswerk. ze vertelde me allemaal dat ik hem moest dubbelen met plaatstaal maar dat ga ik niet doen ga het om de meter vervangen en dan de tussenstukken 1 meter bij 20 cm ongeveer, ook aan de binnekant tijdelijke spantjes zetten. verder compleet opnieuw verven heb de binnekant ook leeg gehaald houtwerk gelukkig nog goed alleen opnieuw lakken en terugbouwen maar binnezijde plaatwerk ook opnieuw verven met 2k 3 lagensysteem 1 laag hechtprimer laag vulprimer en laag witte lak.

kunnen jullie mij vertellen hoe ik foto's kan toevoegen?
heb een hoop fotos wel leuk om te volgen.

Groeten jim
jimmvld
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 30 Aug 2017, 12:37
Woonplaats: vlaardingen
ligplaats: vlaardingen
info:

Re: Project Beja kruiser 9,30 meter

Berichtdoor henkvd » 12 Nov 2017, 01:36

Foto,s plaatsen doe je zo:

viewtopic.php?f=35&t=1112&start=10
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Project Beja kruiser 9,30 meter

Berichtdoor De Waalschokker » 12 Nov 2017, 02:53

Bootje naar Belgie varen en er koolteer opsmeren.
Er is geen betere onderwater bescherming en het kost een fractie van de antifouling producten die maar half zo goed zijn.
In Belgie is het nog steeds toegelaten om koolteer onder én bovenwater te gebruiken op de scheepshuid, zijn we toch nog in iets beter af dan jullie Nederlanders.
En voor hun die gaan roepen o het milieu... stel je maar voor hoe er op grote wateren troep gedumpt wordt door allerhande rederijen, ik voel me helemaal niet schuldig.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Project Beja kruiser 9,30 meter

Berichtdoor jimmvld » 12 Nov 2017, 03:12

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hier wat foto's van het begin aan de boot ben al verder binneboel is inmiddels ook leeg en hij staat op de kant onder een grote tent verdere foto's volgen:):)
jimmvld
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 30 Aug 2017, 12:37
Woonplaats: vlaardingen
ligplaats: vlaardingen
info:

Re: Project Beja kruiser 9,30 meter

Berichtdoor Roelof » 12 Nov 2017, 08:27

Een leuke boot, heeft idd aandacht nodig maar als je het goed aanpakt kun je er nog jaren plezier van hebben.
Wat een enorm mooie vloeren zitten in de de kajuit en opbouw. Wees er voorzichtig mee, die zijn niet makkelijk te vervangen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Project Beja kruiser 9,30 meter

Berichtdoor Klaver vier » 12 Nov 2017, 19:57

Ik vindt die pvc bocht in de luchtinlaat een beetje eng, dat pvc wordt namelijk kei hard en als het dan breekt zuigt de motor het zo naar binnen
Wel vindt ik het een leuke opknapper,waar iets moois van te maken is.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Project Beja kruiser 9,30 meter

Berichtdoor jimmvld » 13 Nov 2017, 21:19

Roelof schreef:Een leuke boot, heeft idd aandacht nodig maar als je het goed aanpakt kun je er nog jaren plezier van hebben.
Wat een enorm mooie vloeren zitten in de de kajuit en opbouw. Wees er voorzichtig mee, die zijn niet makkelijk te vervangen.

Groet,
Roelof


jaa vloeren zijn inderdaad super mooi heb je toevallig nog tips om deze mooi te lakken?

groeten jim
jimmvld
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 30 Aug 2017, 12:37
Woonplaats: vlaardingen
ligplaats: vlaardingen
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten