Welke Omvormer voor 220v koelkast

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Aug 2017, 13:31

Frank schreef:Voor ons is deze setup meer dan voldoende en het hoeft dus echt allemaal niet zo ingewikkeld en duur te zijn. Het is maar hoe en wat je gaat gebruiken.

Eens, de een stelt andere eisen dan de ander.
Zo hadden wij de eis dat we min. 2 nachten/3 dagen 'self supporting' wilden zijn (dwz zonder externe voorzieningen en zonder tussendoor te varen) en de huishoudelijke apparatuur zo veel mogelijk gewoon op 230V

Overigens vind ik 300Ah voor een 2000W omvormer wel het mininum
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Frank » 28 Aug 2017, 14:32

Ik lees dat de accucapaciteit bij een omvormer 10% moet zijn, daarbij ook gerekend de capaciteit die je uit de accu kunt halen, zeg 50 %. Al kan ik de AGM deepcycle wel met 80 % leegtrekken).
Dus voor 2000 watt omvormer 400 Ah uur aan accu's.
Maar waarom is dat ?
Bij gebruik van een koffieapparaat of de waterkoker is het gebruik rond de 1000 Watt, dus 83 A per uur !
Maar hij staat ongeveer 7 minuten aan, dus gebruik bijna 10 ampere. Een accu van 150 Ah zou dus meer dan genoeg zijn.
En dit kan deze accu ook makkelijk aan. Waarom dan 400 Ah aan accu's neerzetten? (Gewoon mijn vraag uit interesse, want ik begrijp misschien iets niet !)
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Marie Christina » 28 Aug 2017, 15:28

Ik heb ook een 2000 W omvormer en 150Ah accu's.
Gaat prima voor 2 nachten.
En dan slaap ik nog met een CPAP ook.
Koffie zetten doen we dan niet meer elektrisch en de boiler gaat ook uit.
Maar wel radio, digitenne en/ of TV de hele dag/ avond aan.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Aug 2017, 16:04

Frank schreef:Ik lees dat de accucapaciteit bij een omvormer 10% moet zijn, daarbij ook gerekend de capaciteit die je uit de accu kunt halen, zeg 50 %. Al kan ik de AGM deepcycle wel met 80 % leegtrekken).
Dus voor 2000 watt omvormer 400 Ah uur aan accu's.
Maar waarom is dat ?
Bij gebruik van een koffieapparaat of de waterkoker is het gebruik rond de 1000 Watt, dus 83 A per uur !
Maar hij staat ongeveer 7 minuten aan, dus gebruik bijna 10 ampere. Een accu van 150 Ah zou dus meer dan genoeg zijn.
En dit kan deze accu ook makkelijk aan. Waarom dan 400 Ah aan accu's neerzetten? (Gewoon mijn vraag uit interesse, want ik begrijp misschien iets niet !)


De ene regel spreekt inderdaad van 10% en dat zou dan de helft moeten zijn, de ander zegt 50% van je Imax van je omvormer; gaat allemaal een beetje in dezelfde richting.
Dus wat dat betreft is er niets mis met je redenering.

Issue is (als ik het goed begrepen heb) dat het niet alleen om de Ah gaat die er uit moeten, maar ook de stroom (A) die hij moet kunnen leveren.
En of een 150Ah accu gedurende langere tijd die 80-90 A kan leveren.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Fabian » 28 Aug 2017, 19:26

R.C.Grootveld schreef:Modulair en getrapt opbouwen kan bv resulteren in een omvormer, een lader en een omschakelunit; eea in de tijd separaat aangeschaft.
Koop je in een keer een goede combi, ben je wel van een hoop gedoe af en heb je daarbij ook nog eens het voordeel van bepaalde functionaliteit, die bij gescheiden apparaten niet makkelijk, zo niet zelfs onmogelijk is. Bv power assist of instelbare max wal belasting.


Daar ga ik helemaal in mee en dat begrijp ik ook, en natuurlijk is het heerlijk om zoals het thuis te hebben en daar hangt ook een stevig prijskaartje aan wat niet erg is maar alleen ben ik nog niet 100% zover of ik/we dat wel willen en toch wat meer voor de spartaanse stijl gaan en wat elementaire functionaliteit willen hebben op de boot.

R.C.Grootveld schreef:Zie reactie hierboven van quichot; liever een goede gasinstallatie dan een slechte E-installatie.
Houd er rekening mee, dat bij electrisch koken je al snel over vermogens van 4Kw praat met de daaraan verbonden omvormer resp. accu capaciteit en bekabeling*.
En electrisch koken is eigenlijk alleen "lekker werken" als je over inductie praat.
Ik heb zo langzamerhand wel op alle varianten gekookt, van houtvuur via de gietijzeren kookplaten en keramisch tot gas en inductie.
Maar voor mij zijn er maar 2 echt lekker om mee te werken: Gas en Inductie

Dus begint eer ge bezint bij het uitbouwen van je gasinstallatie (tenzij je nooit aan boord kookt natuurlijk)


Het gaat geen elektrisch koken worden in iedergeval, ik ben aan het kijken voor een Origo oplossing als we iets willen opwarmen, en gas is nog steeds een optie beslissing staat nog niet vast.

R.C.Grootveld schreef:* 4Kw bij 12V trekt ca 350A dus alleen al daarom zul je min 700 Ah cap moeten plaatsen, en dan praat je over 3 bakken van 65kg.
Je kunt je afvragen of dat soort vermogens bij 12V slim resp. verantwoord; ik zou dan in ieder geval een 24V DC netwerk overwegen.


Ben echt aan het orienteren over hoe bepaalde dingen aan te pakken, en gelukkig heb ik daar nog tijd voor voordat we echte knopen gaan doorhakken.
Gebruikers-avatar
Fabian
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 26 Jul 2017, 20:00
Woonplaats: Rijswijk
ligplaats: Jachthaven Rotterdam
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor quichot » 29 Aug 2017, 08:46

Frank schreef: maar doet beslist niet onder met een blauw bekend merk.

Wel 's gekeken naar het verschil in eigen verbruik in actie en in rust?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Frank » 29 Aug 2017, 09:29

Euh, die snap ik even niet. Wat bedoel je daarmee?
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Aug 2017, 09:53

Bedoeld wordt hier de zg Nullast:
Het verbruik van de omvormer is als je geen 230V afneemt maar het apparaat is wel gewoon op de 12V aangesloten en ingeschakeld.

In dat kader is er ook nog het rendement:
Hoeveel % van de DC opname wordt omgezet in AC?
Een 1200W waterkoker zou theoretisch 100A moeten trekken, echter in de praktijk is dat altijd meer agv het rendement van de omvormer.
Heeft die bv een rendement van 90%, dan zal de I-dc geen 100, maar ca 110A zijn.

En op dat vlak blijken de blauwe en grijs-groene kastjes vaak (niet altijd!) toch wel wat beter te scoren dan sub-merken.
Maar goed, daar betaal je dan ook veel minder voor.

Als je, zoals ik, de omvormer altijd sb hebt staan, kan het heel wat uitmaken of je een nul-last stroom van een paar 200 mA of een 2A hebt....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Marie Christina » 29 Aug 2017, 10:39

In het kader daarvan heb ik dan ook een afstandsbediening erbij aangeschaft.
Zo kan ik hem door een druk op de knop op het dashboard uit en aan zetten.
Niet nodig?
Uit dat ding.

Het is niet een heel zuivere meeting, dat besef ik, maar als alle verbruikers die op de omvormer uit staan staat er op het schermpje nog steeds een verbruik van 0,2 ampere.
Dat moet dan dus wel de omvormer zijn.
(Eerlijk gezegd nooit gekeken of die 0,2 A verdwijnt als ik de omvormer uit zet.
:) )
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Frank » 29 Aug 2017, 10:45

Rob, uitleg is mij duidelijk.
Daar zal inderdaad wel een verschil zitten. Moet ook wel, gezien het prijsverschil :D

Ik heb er geen afstandbediening bij, maar wel een zekeringautomaat, die tevens als de hoofdschakelaar voor de omvormer dient.
Dus inderdaad...niet in gebruik...omvormer uit !
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten