Welke Omvormer voor 220v koelkast

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Fabian » 27 Aug 2017, 00:01

Hallo Allen,

Na het lezen van heel veel verschillende topics kan ik eigenlijk niet een antwoord vinden op hoeveel de minimale wattage een omvormer moet hebben voor alleen een 220v tafelmodel koelkast.
Ik ben hier naar op zoek voor een koelkast met een aansluitwaarde van 70 watt en een theoretisch gebruik van 120KW/h per jaar.

Alvast bedankt voor de input
Gebruikers-avatar
Fabian
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 26 Jul 2017, 20:00
Woonplaats: Rijswijk
ligplaats: Jachthaven Rotterdam
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor quichot » 27 Aug 2017, 09:53

Heel verstandig om te koelen met een goed 230v kastje plus omvormer. Ook met het verbruik van de omvormer meegerekend is die combi niet alleen energiezuiniger, maar ook stukken goedkoper dan een qua inhoud vergelijkbaar 12- of 24v kastje.
Maar als je toch permanent 230v aan boord hebt, denk dan even na wat je daar nog meer op zou kunnen aansluiten: laptop, niet te zwaar handgereedschap, laders voor batterijmachines, enfin, bedenk zelf maar hoe handig het kan zijn om eventjes een stekker in het stopcontact te kunnen steken. Dus kijk niet naar het vermogen van de koelkast alleen.
Om die reden heb ik een zuivere-sinusomvormer 800w met 1600w piekvermogen van dat mooie blauwe merk gekozen. Nog redelijk betaalbaar, zeer laag in eigen verbruik, en voldoet al twee jaar volkomen aan bovenstaande verwachting.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor zoran » 27 Aug 2017, 10:21

Hallo Quichot,
hoeveel accu heb je voor 220v
gr,
Zoran
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor quichot » 27 Aug 2017, 10:52

2 x 220Ah parallel. Maar belangrijker dan de capaciteit is hoe je de servicebank geladen houdt, want het is in wezen alleen maar een buffer. Ik laad ze met 4 x 65Wp zonnepanelen. Dat is tot dusver ruimschoots voldoende gebleken voor alle gebruikers aan boord, incl. omvormer en koelkast. De grootste winst van zonnepanelen is uiteraard dat het laden tijdens je verblijf aan boord continue doorgaat, ook als je op een mooi plekkie meerdere dagen stilligt. Ik had die accu's nou eenmaal staan toen ik aan panelen begon, maar ik denk dat ik ook wel met minder dan 2 x 220Ah had toegekund.
Mijn vier paneeltjes nemen in totaal niet meer dan 1,8 m2 in beslag, dus daar is ook op kleinere scheepjes wel een plekje voor te vinden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Aug 2017, 11:14

Als die KK een aansluitwaarde heeft van 70W, zou een omvormer van 100W in principe voldoende moeten zijn.

Echter, zoals quichot ook aangeeft: Overweeg ook eens of je niet meer 220V gebruikers hebt die je dan op een zwaardere variant aan kunt sluiten.
Denk aan laders, TV, koffiezetapparaat/waterkoker etc. etc.
De keten efficiency van omvormer icm 220V apparaten is vaak (niet altijd!) beter als die van 12V apparatuur.

Inzake accu capaciteit:
Dat hangt van 2 factoren af:
1: De maximale belasting (Imax) op enig moment
Hierbij geldt als richtlijn dat die minimaal 2x de Imax van je omvormer moet zijn *
2: Je totale verbruik over een bepaalde periode, gedurende welke je niet kunt laden en daarvoor moet je even rekenen
Die 2 uitkomsten bepalen in grote lijnen de benodigde accu cap.

Verder kan ik uit eigen ervaren zeggen, dat er weinig dingen aan boord zoveel comfort geven als een gewoon, net als thuis 230V netwerk.
Wij hebben er destijds flink in geïnvesteerd, maar bij ons draait alles (uitgezonderd de koelkast en verlichting) op 230V.
Maken gebruik van een Mastervolt Combi (max 2000W) icm 3x230Ah accu.

* Een 1000W omvormer trekt bij max belasting ca 90A uit je accu en dan moet je dus minimaal 180 Ah accu neerzetten
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor peter jansen » 27 Aug 2017, 11:22

Even een kleine opmerking op het verhaal van rob. Wij hebben ook een 230v koelkast aan boord staan en dacht vorig jaar genoeg te hebben aan een 350watt omvormer. Helaas bleek de aanloopstroom van de koelkast zo hoog te zijn dat deze omvormer regelmatig in storing ging. Mijn advies is dus om de aan te schaffen omvormer ruim te kiezen qua vermogen. Dit om teleurstelling te voorkomen. Verder heb ik een 24 volt systeem staan van 192AH. Ik kan hier 3 dagen mee stil liggen als ik verder zuinig doe met de stroom.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Fabian » 27 Aug 2017, 19:31

Hallo Alles,

Bedankt voor de reacties die al geplaatst zijn, en zeker denk ik na over eventuele andere 220v gebruikers mochten die komen,het meeste zal prima op 12v kunnen draaien, maar ik wil een startpunt hebben voor wat ik eventueel nodig zou hebben voor een koelkast, daarbij gaan dan ook wat zonnecollectoren bijkomen om de accu(s) op te laden. ook hier eigenlijk de vraag wat zou de start capiciteit van de accu moeten zijn?

de reden van deze vragen is dat ik een startpunt wil hebben voor eventuele investeringen aangezien ik al weet dat het niet een een keer kan, daarnaast moet de hele 12v en 220v van onze boot worden aangepakt, dus ik wil wat flexibiliteit hebben en de installatie zoveel mogenlijk modulair opbouwen.
Daarnaast wil ook de gas voorziening uit de boot hebben ;)
Gebruikers-avatar
Fabian
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 26 Jul 2017, 20:00
Woonplaats: Rijswijk
ligplaats: Jachthaven Rotterdam
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor quichot » 28 Aug 2017, 09:21

Of gebruikers nou op 12v of 230v draaien maakt in principe niet uit voor de hoeveelheid energie die ze onttrekken aan de servicebank, dus dat is niet van invloed op je benodigde basiscapaciteit.
De reden dat 230v koelkasten (en 230v huishoudapparaten in het algemeen) wél zuiniger zijn dan hun 12v concurrenten is dat research en innovatie op het gebied van energiezuinigheid door massaproductie sneller kan worden terugverdiend. Ook is er in de huishoudmarkt meer druk vanuit overheid en consumentenorganisaties om groene labels aan te bieden.

Wel geef je nu aan ook van gas af te willen, dus, neem ik aan, dat je elektrisch wilt gaan koken. Dat stelt hogere eisen aan je stroomvoorziening. Ik denk daarom ook niet dat je uitganspunt een minimaal benodigde capaciteit moet zijn. Als je te krap begint, en later genoodzaakt bent om uit te breiden, heb je met zekerheid geld weggegooid.
Overigens is een verantwoord aangelegde gasinstallatie een stuk veiliger dan een te krap bemeten elektrische installatie waar enorme amperages doorheen gejaagd worden.

Om nog even terug te komen op de omvormer: koop nou geen te krappe, of goedkopere gemodificeerde sinusomvormer om nu een paar centen uit te sparen. Ik voorspel je dat je dat apparaat dan na een jaar toch moet vervangen door een 'echte'. Zonde ook, als de energiezuinigheid van je driesterrenkastje teniet wordt gedaan door het veel hogere eigen gebruik van een goedkope omvormer.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Aug 2017, 12:10

Fabian schreef:daarnaast moet de hele 12v en 220v van onze boot worden aangepakt, dus ik wil wat flexibiliteit hebben en de installatie zoveel mogenlijk modulair opbouwen.

"Modulair" lijkt mooi, maar het is niet altijd wat het lijkt.
Modulair en getrapt opbouwen kan bv resulteren in een omvormer, een lader en een omschakelunit; eea in de tijd separaat aangeschaft.
Koop je in een keer een goede combi, ben je wel van een hoop gedoe af en heb je daarbij ook nog eens het voordeel van bepaalde functionaliteit, die bij gescheiden apparaten niet makkelijk, zo niet zelfs onmogelijk is. Bv power assist of instelbare max wal belasting.

Er gaat niets boven een goede (= comfort gevende) 230V installatie, maar het kost wel wat.

Fabian schreef:Daarnaast wil ook de gas voorziening uit de boot hebben

Zie reactie hierboven van quichot; liever een goede gasinstallatie dan een slechte E-installatie.
Houd er rekening mee, dat bij electrisch koken je al snel over vermogens van 4Kw praat met de daaraan verbonden omvormer resp. accu capaciteit en bekabeling*.
En electrisch koken is eigenlijk alleen "lekker werken" als je over inductie praat.
Ik heb zo langzamerhand wel op alle varianten gekookt, van houtvuur via de gietijzeren kookplaten en keramisch tot gas en inductie.
Maar voor mij zijn er maar 2 echt lekker om mee te werken: Gas en Inductie

Dus begint eer ge bezint bij het uitbouwen van je gasinstallatie (tenzij je nooit aan boord kookt natuurlijk)

* 4Kw bij 12V trekt ca 350A dus alleen al daarom zul je min 700 Ah cap moeten plaatsen, en dan praat je over 3 bakken van 65kg.
Je kunt je afvragen of dat soort vermogens bij 12V slim resp. verantwoord; ik zou dan in ieder geval een 24V DC netwerk overwegen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Frank » 28 Aug 2017, 13:12

Zoals in een ander topic te lezen valt, hebben wij het gas dus ook van boord gehaald.
Een goede gasinstallatie hoeft echt geen probleem te zijn, maar blijft ook altijd een risico.

Nu dus op elektra koken met een 1-pits inductieplaat. We koken toch nooit geen maaltijden aan boord. We gaan deze dan ook zeer sporadisch gebruiken.
Wel handig dat de koelbox ook tijdens het varen kan blijven koelen en zo nu en dan eens het koffieapparaat of de waterkoker gebruiken.
Inductieplaat met een maximum van 2100 watt in de hoogste stand. 10 Standen mogelijk, dus het hoeft niet volgas (woordspeling) te gaan.
Omvormer meteen 2000 watt continue zuivere sinus genomen. Via Ebay Duitsland gekocht voor 190 euro rechtstreeks vanaf fabriek: Solartronics. Nieuw kost deze 400 euro. Duitse makelij en schijnt echt wel goed te zijn (is geen Chinees, al zullen daar ook echt wel goede omvormers te koop zijn, maar doet beslist niet onder met een blauw bekend merk.

Accu capaciteit is nu 150 Ah AGM industrieaccu, maar dat is eigenlijk te kort, dus zal er een nieuwe accu komen, waarbij ik 230 Ah echt wel genoeg vind. Misschien dat ik 2 maal 150 Ah neer ga zetten.
Wel gebruiken we zeer weinig stroom, dus ik vind het ook onzin om een gigacapaciteit aan boord te hebben. We liggen dan ook nooit meerdere dagen ergens zonder gewone walstroom. Ook levert het zonnepaneel nog stroom naar de accu.
Voor ons is deze setup meer dan voldoende en het hoeft dus echt allemaal niet zo ingewikkeld en duur te zijn. Het is maar hoe en wat je gaat gebruiken.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten