Zal voor de volledigheid je e-mail even plakken van het andere forum. Verder heb ik geen idee waar de discussie over gaat
.
----
Hieronder de mail van EOC
Wim.
Geachte heer van Altena,
Zoals zojuist telefonisch besproken werden wij door van onze verzekerden geattendeerd op de discussie die op het forum Scheepspraet is ontstaan over CVO keuringen en keuringen van verzekeraar EOC.
Als wij de discussie lezen gaat het over twee onderwerpen:
1. Keuringen door EOC
2. CVO keuringen
1. Keuringen door EOC
Het is voor EOC van belang om te weten of het risico dat ter verzekering aangeboden wordt acceptabel is. Om deze reden wordt om een keuringsrapport gevraagd (acceptatiekeuring). In veel gevallen is deze keuring gratis of, zoals terecht in de discussie wordt aangehaald, zijn de kosten voor deze keuringen in de premie verwerkt. EOC heeft interne richtlijnen wanneer de kosten voor de keuring vergoed worden en wanneer niet. Dit heeft onder andere te maken met de hoogte van de verzekeringspremie. In uw geval valt u helaas in de categorie schepen waarvoor de keuring niet gratis is en het klopt dat u € 462,83 aan keuringskosten betaald heeft.
De ‘gratis’ keuringen worden hoofdzakelijk door de eigen experts van EOC expertise uitgevoerd. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij grote drukte, kunnen deze keuringen worden uitbesteed aan een extern expertisebureau.
Indien een eigenaar zijn schip niet laat keuren wordt er in veel gevallen een clausule op de polis geplaatst waarin alle schade ten gevolge van gebreken onder de waterlijn zijn uitgesloten van dekking
Niet alleen bij aanvang van de verzekering maar ook tijdens de looptijd is het voor EOC van belang te weten of het verzekerde risico nog acceptabel is. Dit wordt door middel van periodieke keuringen bepaald. Voor deze keuringen gelden dezelfde richtlijnen qua vergoeding van de kosten. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen nieuwe en bestaande verzekerden.
2. Certificaat van Onderzoek (CVO)
Met ingang van 1 januari 2019 dienen alle varende pleziervaartuigen met een lengte van meer dan 20 meter of met een waterverplaatsing van meer dan 100 m3 conform de Europese richtlijn 2006/87/EU te zijn voorzien van een CVO.
Voor het verkrijgen van een CVO dienen in grote lijnen twee keuringen te worden uitgevoerd:
1. Casco- of droogstaande keuring (diktemeting op de werf)
2. Veiligheidskeuring (o.a. gasinstallatie, reddingsmiddelen, marifoon, AIS etc.)
De door EOC uitgevoerde acceptatie- of periodieke keuringen kunnen gebruikt worden voor het verkrijgen van het CVO. Ze zijn gelijk aan de vereiste casco- of droogstaande keuring. Er dient nog wel een veiligheidskeuring te worden uitgevoerd. Dit kan ook door de experts van EOC expertise worden uitgevoerd. Aan deze werkzaamheden zijn kosten verbonden. De hoogte hiervan hangt af van de reistijd van de expert, de benodigde tijd aan boord, het type vaartuig en het gewenste certificaat. EOC voert deze keuringen uit onder de vlag van de stichting Nederlands Bureau Keuring Binnenvaart conform vastgestelde NEN normen. NBKB. Het NBKB is namens de Nederlandse overheid aangewezen om deze keuringen uit te mogen voeren. Naast de kosten die EOC expertise in rekening brengt voor de veiligheidskeuring zal ook het NBKB certificeringkosten in rekening brengen.
Indien er naar aanleiding van deze mail nog onduidelijkheden zijn kunt u altijd contact met mij opnemen.
Met vriendelijke groet,
Tom Boerema
Raad van Bestuur