De soort dempers zoals Vetus K100 is een goede keuze (mits ze ook niet erg oud zijn en goed zijn afgesteld).
Nu is de 100kg/steun (K100) wellicht wat aan de stugge kant maar dat hangt mede af van het soort (gewicht) keerkoppeling.
Naast juiste motordempers moet de schroefasverbinding ook kloppen; bij soepele dempers en een stugge asverbinding gaat het ook mis.
Een uitlaatdemper zou ik gewoon van een auto nemen, die zijn stil, véél goedkoper en gaan tegenwoordig erg lang mee.
Het luchtfilter/demper moet ook passend zijn, een te grote geeft vaak overlast met lage frequenties (gebrom).
Nu valt dat bij een OM636 bij deellast wel mee omdat deze motor een regelbare klep in de inlaat heeft.
@Roelof,
Er zijn nog vele bootdiesels die net zo bomvrij zijn als vroeger.
Bijvoorbeeld de Mitsubishi, Kubota, Yanmar motoren zijn zeer eenvoudig en degelijk van opzet.
Zonder een turbo is het zeer betrouwbaar.
Evenals een VW van 50 pk, die werkt ook onderbelast maar is complexer van opbouw (distributieriem /elektronica).
Enfin, dit blijft altijd een terugkerend onderwerp maar evengoed interessant.