Wat voor diode naar gebruikers?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Wat voor diode naar gebruikers?

Berichtdoor swblom » 21 Aug 2017, 16:30

De vraag is toch ook om de accu's alleen gekoppeld te hebben tijdens het laden, of heb ik het verkeerd begrepen?
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Wat voor diode naar gebruikers?

Berichtdoor Amersfow » 21 Aug 2017, 19:17

Ja das verkeerd begrepen, het gaat om het ontladen.

@Aquanout; als de diode zwaarder is dan is dat een meerprijs waard. Als het spul allemaal zo heet wordt; hoeveel verlies geeft zo'n ding dan wel? Ik kan ook het boordnet in tweeën splitsen, de verbruikers verdelen. Maar wordt wat complexer. Ik denk dat de grootste verbruikers 1) de omvormer en 2) de verlichting is. Als ik die op een aparte accu zet kan ik wellicht eindeloos verder. Of?
Het is eigenlijk een luxe probleem; ik denk aan 1 200 Amp accu voldoende te hebben (is altijd nog gelukt). Maar er staan er nu eenmaal 2 in, dus die wil ik eigenlijk benutten. Ha, en huurders die varen dat de vonken er vanaf vliegen, die gaan niet dagen op 1 plek liggen (maar hebben aan de andere kant ook geen benut van electra; een Senseo is maar zo'n klein apparaatje, dat kan nooit veel gebruiken ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wat voor diode naar gebruikers?

Berichtdoor aquanaut » 22 Aug 2017, 13:30

Als je een omvormer gaat aansluiten welke een Senseo moet voorzien van prik kun je het idee van een diode combiner beter overboord zetten.
Een Senseo heeft een aansluitvermogen van 1800W, dat trekt 150A, bijne het dubbele van wat de combiner aankan.

In jouw geval zou ik lekker voor een "12V accu" en een "230V accu" kiezen.
Op die eerste sluit je alle DC verbruikers aan, op die tweede alleen de omvormer.

Ik vind overigens de combinatie van 200Ah (@12V) met een dergelijke omvormer al geen combi, en zeker niet op een huurschip.
Voor een minimale goede werking adviseer ik bij een dergelijke omvormer alleen al 400Ah voor de omvormer alleen!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Wat voor diode naar gebruikers?

Berichtdoor Amersfow » 22 Aug 2017, 22:19

Ahh dat is een mooi advies! Eenvoudig te realiseren en klinkt logisch. Dat van die Senseo is maar een voorbeeld. Ik werk met hele kleine omvormertjes, 300 Watt peak ofzo. Ik zeg dat het voor opladen telefoon en camera is. Bedankt!
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten