Advies Digitenne antenne

communicatie en navigatie apparatuur

Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Binnetie » 20 Aug 2017, 12:00

Afgelopen een weekje gevaren en met Digitenne aan de gang geweest.

Opstelling:
-TV met Conax module
- Digitenne smartcard
- Antenne aansluiting van TV met daarop een splitkabel voor antennesignaal naar de Funke DSC 550 antenne toe (richtantenne) en naar de 5V voor versterking.

De Funke antenne werd geleverd bij een extra smartcard en ik las goede verhalen over deze antenne.
In Leeuwarden goed ontvangst maar ontving ik niet alle zenders. In andere plekken wisselvallig ontvangst. De antenne richt ik op de dichtstbijzijnde zendmast. Soms werkte het om de antenne in de stuurhut te zetten, op de tent valt hij om. Voor ik hem een vaste plek ga geven wil ik 100% zeker weten of ik goed ontvangst heb.
Al met al erg wisselende resultaten. Gisteren kwam ik er achter dat wanneer de antenne op het staal stond het signaal slecht was en wanneer ik hem iets optilde dat het goed werkte.

Mijn schoonpa zet de antenne op dek van zijn polyester boot en heeft altijd goed signaal.
Ik overweeg nu om een nieuwe antenne te zoeken, die goed overweg kan op een boot en rondom kan ontvangen zonder te moeten richten.

Welke antenne kunnen jullie mij adviseren? Ik gebruik nu een insteekmodule van Conax omdat het extra stopcontacten scheelt en niet zo'n kabelboel wordt.

KPN begint in elk geval met de voorbereidingen naar DVB-T2 las ik gisteren: http://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-begin ... naar-dvbt2
Binnetie
 

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Marie Christina » 20 Aug 2017, 12:34

Die bijgeleverde zwarte huiskamer/ buitenantenne heb vervangen door zo'n "haaievin" antenne.
Zo'n grijze die zo'n beetje tot de eerste lichting behoort.
Sindsdien overal prima ontvangst.
Zelfs in de jachthaven van Schiermonnikoog, waar de antenne bij eb ongeveer ter hoogte van de weg op de havendam ligt.
Dat was met die zwarte niet mogelijk.

Ruim op MP te vinden.
Kosten: ongeveer een tientje.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Binnetie » 20 Aug 2017, 12:54

Deze hoef je niet te richten? Weet je ook het model? Had nog een König amtenne liggen maar hier nog veel minder succes mee
Binnetie
 

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Marie Christina » 20 Aug 2017, 13:34

Afbeelding
Deze is het.
Officieel zou je hem moeten richten, maar dat heb ik tot nu toe niet hoeven doen.
Of toch, 1 keer.
Dat was tijdens Delfsail.
Of het nu door al die masten was of gewoon omdat het te ver van de zender was verwijderd, maar daar had ik een dermate zwak signaal dat ik even moest richten.
Voor de rest eigenlijk nooit.

Edit: Het merk weet ik zo niet.
Er staat KPN op, maar dat is het merk natuurlijk niet.
Maar als je op MP digitenne antenne haaienvin intikt vind je hem wel.
Zo wordt hij algemeen genoemd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Aug 2017, 14:47

Wij hebben ook zo'n ding, werkt prima; behalve als je tussen de masten van zeilboten ligt.
Verder weet je precies wanneer er een 2T bbm langs komt .....

Maar goed, voor die 2x per seizoen dat we TV kijken aan boord ...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Marie Christina » 20 Aug 2017, 19:07

En waar je wél een jaar lang voor betaald. ... :|
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Aug 2017, 20:42

Marie Christina schreef:En waar je wél een jaar lang voor betaald. ... :|

Hoezo? Heb ik iets gemist? Ik betaal nl helemaal niets .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Marie Christina » 20 Aug 2017, 21:24

Heuh?
Digitenne is toch een abonnement?
15 euro per maand.(Meen ik)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Beemer » 20 Aug 2017, 21:33

Publieke omroepen zijn via Digitenne vrij beschikbaar.
Voor Commerciële omroepen is een betaal-abonnement nodig.
Beemer
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Advies Digitenne antenne

Berichtdoor Noordvaarder » 20 Aug 2017, 21:51

R.C.Grootveld schreef:Hoezo? Heb ik iets gemist? Ik betaal nl helemaal niets .....

Als je nu niks betaald,dan heb je enkel ontvangst van de kanalen NL 1,2,3 en de regionale zenders,want die zijn vrij te ontvangen.
Daar heb je geen Smartcard en/of CI-module(Conax) insteekkaart voor nodig.
Kun je alle kanalen ontvangen,dus ook de commerciele,dan betaal je circa 5 euro,indien je beschikt over een abonnement bij KPN voor interactive televisie.
Je betaald namelijk 5 euro voor de huur van de "decoder".Maar als jij de decoder niet nodig hebt,betaal je die "huur" ook,want zonder die zogenaamde huur,heb je geen abo op digitenne.
Een beetje een verpakte geldbijdrage zeg maar.
Maar neem gerust contact op met KPN,ze leggen je het haarfijn uit.
Dat hebben ze het mij ook gedaan,want ik dacht ook ,dat ik het even kon omzeilen.
Feestje ging niet door helaas.
Ik heb trouwens ook geen KPN Compleet met Interactieve TV.
Dat heeft weer een andere reden,omdat ik op het eind van een langzame lijn zit,en mijn downloadsnelheid dan met de helft naar beneden gaat.
Ik heb naar volle tevredenheid al jaren Digitenne van KPN thuis en onderweg.
Ziggo kunnen ze van mij gestolen krijgen.
Binnetie schreef:Welke antenne kunnen jullie mij adviseren? Ik gebruik nu een insteekmodule van Conax omdat het extra stopcontacten scheelt en niet zo'n kabelboel wordt.

Ik gebruik aar volle tevredenheid de volgende antenne op de boot,en voorheen op het dak van mijn truck.
Deze antenne is een rondstraler,en hoeft NIET gericht te worden.
http://www.eijlander.nl/dvb-t-dab-fm/an ... -2610.html
Daarbij moet je nog een verloopje hebben, deze :
http://www.eijlander.nl/cf17-verloop-f- ... -1167.html
anders kun je hem niet aansluiten op je ingang van je versterker of direct op je TV.
Voor de voeding van de versterker die in het doosje zit,waarin ook je CI-module(Conax insteekkaart),en die tussen de TV en de anttene moet/kan,gebruik ik deze voeding:
http://www.muco.nl/12v-230v-omvormers/4 ... 64571.html
Deze voeding kun je ook instellen op 5 volt.
Ingangsspanning is 12-13,6V.

Thuis gebruik ik al jaren naar volle tevredenheid de "badmintonracket" van Funke,die buiten aan de muur, onder de dakgoot zit.
http://funke.nl/64_879_ODSC100.aspx
Geen blokken,geen stormbeelden,altijd goedontvangst.
Ik heb eerst ook het "dennenboompje" of "haaienvin" gehad,maar uit ervaring vond ik dat ding niks vergeleken met de ODCS100.
KPN verpakt de goedkoopste antenne in hun pakket.

Dan nog even een ander aspect t.a.v. Digitenne ontvangst, ook wel DVB-T genoemd.
DVB betekend , Digital Video Braodcasting en de T is van Terrestrial.
Omdat Duitsland inmiddels al is overgestapt op het "nieuwe" systeem,en Nederland nog op het oude systeem zit,kun je nu nog alleen de zenders hier in NL maar meert ontvangen met het bestaande antenne materiaal.
Nederland schijnt ook de overweging te maken,dat ze binnenkort op het nieuw systeem overgaan.
Of dat met de huidige antennes ook te ontvangen is,en je alleen de CI-module moet vervangen,is mij tot nu toe (nog) niet bekend.
Marie Christina schreef:Heuh?
Digitenne is toch een abonnement?
15 euro per maand.(Meen ik)

Voor Digitenne kun je tot op heden 3 smartscards in gebruik hebben voor 1 abonnementprijs.
Het is pas verhoogd met € 1,50 per maand en kost nu m.i.v. 1 juli 2017 , € 15,50
Indien je KPN Compleet hebt,dus ook een GSM Abo en Interactieve TV,dan betaal je € 5 euro bijdrage,indien je Digitenne erbij wilt hebben.
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten