Werking handlenspomp

Werking handlenspomp

Berichtdoor marcelNL » 14 Aug 2017, 20:29

Als beginner moet ik alles nog ontdekken ;), vandaar ook deze vraag. Bij mijn boot zat een eenvoudige handlenspomp. Deze is bedoeld om het water dat terecht komt in het onderste deel van de boot (door condens, etc.) periodiek weg te pompen.

Nu lijkt hij niet te werken, maar misschien gebruik ik hem verkeerd. Ik neem aan dat ik gewoon 1 kant in het water kan steken waarna na het pompen aan de andere kant er water uit komt? Zijn er nog dingen die je bij zon simpele pomp mis kunt doen? Of kan ik gewoon concluderen dat wanneer ik 1 kant in het water steek en er niks gebeurt bij het pompen dat het tijd is voor een nieuwe?

Afbeelding
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Werking handlenspomp

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Aug 2017, 20:36

Met het ondereind zet je hem op de bodem van je schip,en door op en neer gaande bewegingen , haal je het water uit je boot.
Uit de slang komt als het goed is,dan het water.
Het werkt op dezelfde principe als met een oude handpomp.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hand_pump
Als er niks uitkomt,kan het zijn dat de plunjer niet goed werkt.
Je kunt hem uitelkaar halen om te controleren of de boel goed zit.
De uitsteeksels onderaan dioenen ervoor,dat de buis niet helmaal op de bodem staat.
Er blijft circa 1 cm water staan.
Noordvaarder
 

Re: Werking handlenspomp

Berichtdoor marcelNL » 15 Aug 2017, 12:15

Bedankt, ga ik hem nog even uit elkaar halen. Doet hij dan not niets, dan is het tijd voor een nieuwe ;) .
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Werking handlenspomp

Berichtdoor Klaver vier » 15 Aug 2017, 12:47

Als je elekta aan boord hebt zou ik meteen een elektrische nemen,deze is een beetje uit de tijd van de battavieren.
Die heeft columbus ook nog gebruikt, zo'n elektisch ding kost misschien net zo veel,ze zijn in elk geval niet duur.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Werking handlenspomp

Berichtdoor aquanaut » 15 Aug 2017, 12:56

Meestal kan zo'n ding helemaal niet uit elkaar, want is verlijmd.
Tussen de klep die onderin ligt blijft altijd zooi zitten, zo valt de opgezogen kolom water er weer uit, als je de plunjer naar beneden drukt.
Trek je al helemaal geen water op dan is de plunjer zelf kapot.

Zo'n pomp is eigenlijk alleen geschikt om schoon regenwater uit een bijbootje te pompen, als je vuil mee pompt stopt hij er mee.

Een onding!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Werking handlenspomp

Berichtdoor Arthur » 15 Aug 2017, 13:19

Voor het kleine werk is hij ideaal, voor het grote werk heb ik een grote lens pomp en als het te warm is de bilge pomp.
gelukkig heb ik ze bijna niet nodig alleen bij een echte regenbui als ik vergeet het luik achter dicht te maken.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Werking handlenspomp

Berichtdoor marcelNL » 19 Aug 2017, 18:58

Klaver vier schreef:Als je elekta aan boord hebt zou ik meteen een elektrische nemen,deze is een beetje uit de tijd van de battavieren.
Die heeft columbus ook nog gebruikt, zo'n elektisch ding kost misschien net zo veel,ze zijn in elk geval niet duur.
Gr René



Daar had ik ook al aan gedacht, maar ik zat primair met de vraag hoe je de afvoer slang aanlegt. Zouden jullie echt een vaste afvoer naar buiten maken, of zou een slang die je wanneer nodig buiten boord (of in een emmer) hangt ook prima zijn?

Gaat primair om condens van het koelsysteem en motor welke onderin de boot terecht komt. Ook wanneer ik het waterfilter van het koelsysteem schoon maak komt er wat water naar binnen...

PS: Wat is eigenlijk het verschil tussen een bilgepomp en een lenspomp?
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Werking handlenspomp

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Aug 2017, 19:41

marcelNL schreef:Zouden jullie echt een vaste afvoer naar buiten maken, of zou een slang die je wanneer nodig buiten boord (of in een emmer) hangt ook prima zijn?

Ik heb hem op een aparte 30 liter tankje zitten.
Zodat ik het elders kan legen,omdat er bij mij wel eens een drup olie mee komt.
Ik wil dat niet in het water hebben,want dat geeft zoveel kleuren op het water,en daar worden anderen weer niet vrolijk van.
Maar als je daar geen last van hebt,dan kan het in principe zo naar buiten.
Het verschil tussen een lens- en bilgepomp?
Aan de ene scheur je je een "lens" denk ik. :lol:
En de andere heeft een vaste plaats in de bilg of bilge van de boot.
Noordvaarder
 


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten