Verkeerde informatie op websites

algemene discussies

Re: Verkeerde informatie op websites

Berichtdoor Davidos » 12 Aug 2017, 14:42

Als mijn 3m lange rubberbootje met 6pk benzine bbm en externe plastic tank in brand zou gaan, zou ik niet blussen maar zwemmen.

En toch moet er een blusser aan boord zijn. Dat is dus een 2kg ding (meer is al niet fatsoenlijk mee te takelen). Dus als je dan denkt dat die blusser er is om anderen te kunnen helpen die een probleem hebben, dan doe je met 2kg ook net niks.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Verkeerde informatie op websites

Berichtdoor Marie Christina » 12 Aug 2017, 15:06

Klopt.
Een brandje is al heel gauw te groot voor een 2kg blusser.
Aan de andere kant: Als jij, als welwillend amateur, dat brandje niet uit gekregen hebt met een 2kg blusser is de brand zeer waarschijnlijk sowieso te groot voor je om hem überhaupt uit te krijgen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Verkeerde informatie op websites

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Aug 2017, 15:33

Ooit op BHV training geleerd:
De blusduur van om het even welke blusser is zodanig gekozen, dat wanneer je een (begin van) brand er niet mee kunt smoren, je als amateur en zonder bescherming (kleding, ademlucht) gewoon weg moet wezen en professionele hulp in moet schakelen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verkeerde informatie op websites

Berichtdoor kajoe » 12 Aug 2017, 16:13

wij werden bij onze opleiding om boord helikopter branden bij deklanding de piloot er uit te halen en dan werd je op een inbrand staande dummy losgelaten met een p 12 poeder blusser erheen rennen om je heen spuiten dummy los maken en die eruit slepen ,en tegelijk ook nog het vuur uit je buurt houden was pittig maar best te doen ,uiteraard hadden we beschermende kleding aan .
trouwens in mijn verdere leventje een hoop plezier gehad van de brandblus opleidingen die we kregen .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Verkeerde informatie op websites

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Aug 2017, 16:28

kajoe schreef:wij werden bij onze opleiding om boord helikopter branden bij deklanding de piloot er uit te halen en dan werd je op een inbrand staande dummy losgelaten met een p 12 poeder blusser erheen rennen om je heen spuiten dummy los maken en die eruit slepen ,en tegelijk ook nog het vuur uit je buurt houden was pittig maar best te doen ,uiteraard hadden we beschermende kleding aan .
trouwens in mijn verdere leventje een hoop plezier gehad van de brandblus opleidingen die we kregen .

Eens, zo denk ik ook over mijn BHV trainingen:
De ervaring om op een brand af te lopen en zo'n ding er op leeg te spuiten en poppen uit brandende ruimtes te slepen.
Een ervaring die je hopelijk nooit echt hoeft te gebruiken; maar goed om die te hebben; zeker als je vaart.
Net als de ervaring om meldingen richting hulpdiensten te doen, want dat leer je daar ook.

Daar werd overigens verteld (zie boven) dat alle handblussers ongeveer even lang spuiten, alleen de uitstoot/sec is aangepast aan het totaalgewicht. Dit met de gedachte: Langer dan dat ding spuit (ongeacht hoeveel) heb je als leek bij vuur niets te zoeken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verkeerde informatie op websites

Berichtdoor Marie Christina » 12 Aug 2017, 17:26

Klopt allemaal, Rob.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Verkeerde informatie op websites

Berichtdoor Arthur » 12 Aug 2017, 20:23

Veel forum leden varen alleen op de een of andere prut sloot, diegene die op druk bevaren water varen hebben echt wel hun ding in orde denk ik.
Ik vaar alleen op zee waar veiligheid hoog in het vaandel staat.
Ben dus ook voor alles wat de veiligheid aan boord bevorderd.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Verkeerde informatie op websites

Berichtdoor Georges » 15 Aug 2017, 08:36

Arthur schreef:Veel forum leden varen alleen op de een of andere prut sloot, diegene die op druk bevaren water varen hebben echt wel hun ding in orde denk ik.
Ik vaar alleen op zee waar veiligheid hoog in het vaandel staat.
Ben dus ook voor alles wat de veiligheid aan boord bevorderd.


Ik denk inderdaad dat het vaargebied heel wat verschil maakt in denkwijze over veiligheid en zelfredzaamheid, indien je op ruim water jezelf niet kan helpen kun je maar beter een heel goede zwemmer zijn :) en wanneer je bij wijze van spreken nooit verder dan 10 meter uit de kant vaart zal het allemaal niet zo nauw steken voor sommigen, ieder zijn gedacht zou ik zeggen.
Wij hebben ooit een beginnende brand gehad, een verstuiverleiding die scheurde en een straaltje diesel op de alternator spoot met het gevolg een elektriciteit brandje dat rook je gelukkig snel en meteen enkele stoten van de brandblusser erop gegeven een doek rond de leiding zodat de dieselolie naar beneden drupte en zo uiteindelijk de roompotsluis binnen gevaren op 3 poten maar wel met een te repareren schip, zonder brandblusser had dit echt verkeerd gegaan.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Verkeerde informatie op websites

Berichtdoor De Waalschokker » 19 Aug 2017, 02:35

brandblusser én marifoon beide onmisbaar voor 'varen doen we samen', ik heb vier jaar geleden een nieuwe blusser gekocht, toch een grote want veel betaald weet niet uit mijn hoofd hoe groot zal eens moeten zien als ik aan boord stap.
Kennis heb ik toch gehad bij de periodieke ADR keuring tijdens mijn beroepsloopbaan, mochten we steeds een oliebrandje blussen :D
Zelfs vaar je in "prustslootjes" is het hebben van zo'n ding toch een veilig gevoel, je zal maar een kortsluiting hebben kan je bij ontstaan brand onmiddellijk blussen.
In mijn geval niet onbelangrijk want ik ben bezig met elektra en trouwens het lassen is ook niet ongevaarlijk.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Verkeerde informatie op websites

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Aug 2017, 10:56

De Waalschokker schreef:Zelfs vaar je in "prustslootjes" is het hebben van zo'n ding toch een veilig gevoel, je zal maar een kortsluiting hebben kan je bij ontstaan brand onmiddellijk blussen.

Juist op prutslootjes is zelfredzaamheid nog veel belangrijker, dan duurt het vaak wel even voor je al dan niet professionele hulp hebt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten