Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Klaver vier » 13 Aug 2017, 18:31

Ik vindt 3,6 liter per uur echt niet veel voor een zes cylinder,is dan wel gemiddeld maar toch.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor aquanaut » 13 Aug 2017, 20:12

quichot schreef:Die verbruikscijfers zijn nou precies de reden dat ik denk dat onze motoren meestal overbemeten zijn.
Als ik bij 1600 rpm 11 km/h vaar verbruikt de 575 ook maar 6,4 l/h. Heel netjes voor 40 ton. Afgaande op de vuistregel levert hij dan 32 pk. Van de 108.
Beter mee verlegen dan om verlegen gaat niet op. Structureel onderpresteren is niet goed voor een diesel. En vergeet de brandstof niet die zo'n zware motor meer opslobbert om rond te kunnen draaien: grote zuigers, meer tegendruk, zwaardere klepveren, zwaardere waterpomp, enz. Lijkt weinig, maar gaat wél continue door, iedere omwenteling weer.


Zoals eerder aangeven, om een schip te laten "lopen" is bar weinig vermogen nodig, je brandstofverbruik geeft aan wat er gemiddeld aan vermogen gebruikt wordt.
Beter mee verlegen als om verlegen gaat wel degelijk op, want je moet namelijk ook kunnen manoeuvreren!!
Stel, (ik zeg stel) je gaat uit van je brandstofverbruik en selecteert hier je motorvermogen bij.
Je schip zal best ongeveer dezelfde snelheid op het rechte stuk kunnen halen, immers voor jouw type schip werd vroeger ook gewoon een 25Pk "De Industrie" neergezet.
Alleen afstoppen, weer gang maken, even een pakketje bij iemand oppikken met een verkeerde wind, allemaal niet mogelijk met een motor die het vermogen levert wat je gemiddeld gebruikt.
Omdat het lijkt dat jij nogal een tamme schroef gemonteerd hebt zitten is het lastig te bepalen welk vermogen je nu met manoeuvreren gebruikt.
Je zou eens met de bestaande gegevens kunnen gaan (laten) rekenen welk vermogen je nu van de 108pk daadwerkelijk beschikbaar hebt.
En dan moet je zelf bepalen of dit voldoende is om verantwoord met het schip te varen.
Laat ik duidelijk zijn, kruisers van 8-11 meter met een gewicht van < 10 Ton zijn uiteraard over gemotoriseerd met de 575 maar jij bent ietsje langer en vooral zwaarder.
In je zoektocht geef je aan iets modernere techniek te willen als de DAF, de genoemde S6S zit qua techniek niet zo heel ver van de DAF vandaan hoor.
Ik ben het helemaal met je eens om de DAF vaarwel te zeggen hoor, maar bedenk dat modernere techniek ook modernere problemen met zich mee kunnen brengen.

Oh, en voor het vergelijk, mijn T345 is 345 Q inch dus ook 5,75 liter, en levert 113 pk bij 2600 toeren.
Kruissnelheid draai ik bij 1700 rpm, het verbruik is dan 5,8 L/u
"Friesland" (dus ook de Linge, Vecht en dergelijk) varen gaat met 1100 - 1400 rpm met 4,8 liter verbruik gemiddeld.
Lengte 11,50 breedte 3,85 18 ton.

Suc 6
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Klaver vier » 13 Aug 2017, 20:38

Aquanaut ik heb een idee dat ik heel weinig toeren draai
Nou ben ik sinds kort in het bezit van een handleiding maar bij mijn type motor staat het max,toerental niet vermeld bij de andere wel 3200 toeren
Onze motor is een iveco 806 am
Vorige week heb ik hem is volgas gezet en kwam op 2000 toeren
Kruissnelheid vaar ik 1200 tot 1350 toeren en dan loop ik op de amstel bijv. net zo hard als de andere boten
Klopt dit wel,ik heb geen klachten maar het lijkt mij zo laag
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Arthur » 14 Aug 2017, 10:49

Wat is het langzaamste wat jullie met die grote motoren kunnen varen, zeg maar op stationair of iets meer.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Klaver vier » 14 Aug 2017, 12:09

Arthur hat laagste toerental in zijn werk is ongeveer 600 toeren
gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor aquanaut » 14 Aug 2017, 13:09

Rene,
Jouw 806AM is nog een apparaat uit de Fiat Aifo tijd.
Heb gisteravond ff gezocht of ik daar nog een boekje van had, en vond een gekopieerd velletje waarop staat dat hij 120 pk aan de schroef moet kunnen leveren bij 3200 RPM.
Als jij op ruim (diep genoeg) water bij een volledig geopende regulateur slechts 2000 rpm draait zal je schroef te zwaar zijn.
Wat ook kan is dat je handle de "volgas" positie wel haalt maar het regulateur handle op de brandstofpomp niet.

Ik denk dat Arthur doelt op je aanvangssnelheid.
Ik vaar stationair 500 toeren, en loop dan ongeveer 5 km/u, zachter gaat niet, maar is ook nergens nodig. (mijn schroef is wel aan de lichte kant)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Klaver vier » 14 Aug 2017, 18:14

Bedankt Mark Maar wat mij verwonderd is dat ik heel makkelijk naar dat toerental toeloop
Als ik een beetje gas geef reageert hij meteen
Ik dacht dat als de schroef te zwaar zou zijn hij heel lang zou moeten werken om op toeren te komen,dat is dus beslist niet zo
In de beschrijving staat bij te laag toerental gaasfilter op opvoerpomp verstopt
Daar kan ik nog wel eens naar kijken
Wat me wel opvalt dat hij bij 2000 toeren de kont er wel al ver intrekt.
Helaas weet ik de maten van de schroef niet.
Gr René ( klver vier)
Kleine toevoeging dan zou ik als de motor warm is eens moeten proberen als hij in zijn vrij staat of hij wel 3200 toeren maakt
Of denk ik nou verkeerd
Klaver vier
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor quichot » 14 Aug 2017, 19:54

aquanaut schreef: immers voor jouw type schip werd vroeger ook gewoon een 25Pk "De Industrie" neergezet.

Wat heet, 17 pk Rennes! En dat was genoeg voor schip plus lading, bij elkaar zo'n dikke 90 ton.
En dat aspect is tot dusverre nog niet aangeroerd. De Jonge Willem is geen jacht, maar een ledig varend vrachtschip, met een relatief klein lateraal vlak onder de waterlijn en een flinke windvang boven de waterlijn.

Dus manoeuvreren met dwarswind zal altijd lastiger blijven dan bij een jacht. Ik denk dan ook niet dat het aan de schroef ligt. Aan dat gegeven valt weinig te doen. Hoeveel pk ik er ook inzet, en hoe groot de schroef ook wordt, het is en blijft een ledig vrachtschip.

Daarom wordt ik ook niet veel wijzer van dat op zich zeer informatieve rapport van RWS. Dat gaat over alles wat de Jonge Willem niet is: een jacht tot 15 mtr met een optimaal brandstofefficiënt vormgegeven onderwaterschip.

Waarschijnlijk zit er niks anders op dat me te oriënteren op iets vergelijkbaars met de 575 in combinatie met een goed uitgekiende schroef. We zullen zien waar het schip strand. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Arthur » 14 Aug 2017, 19:56

aquanaut schreef:Rene,
Jouw 806AM is nog een apparaat uit de Fiat Aifo tijd.
Heb gisteravond ff gezocht of ik daar nog een boekje van had, en vond een gekopieerd velletje waarop staat dat hij 120 pk aan de schroef moet kunnen leveren bij 3200 RPM.
Als jij op ruim (diep genoeg) water bij een volledig geopende regulateur slechts 2000 rpm draait zal je schroef te zwaar zijn.
Wat ook kan is dat je handle de "volgas" positie wel haalt maar het regulateur handle op de brandstofpomp niet.

Ik denk dat Arthur doelt op je aanvangssnelheid.
Ik vaar stationair 500 toeren, en loop dan ongeveer 5 km/u, zachter gaat niet, maar is ook nergens nodig. (mijn schroef is wel aan de lichte kant)

Aquanaut

Ik vaar met 900 toeren ongeveer 4 km/u, langzamer gaat niet, ik heb voor mijn kleine motortje 3 cyl 1.1 liter 25 pk kk 2:1 een te zware schroef, en bij 1700 toeren mijn romp snelheid van 10 km/u, waar ik toch heel op snel op ben, wel op diep zout water.
Heeft een voordeel, gebruik is 1 liter per 20 km.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor quichot » 15 Aug 2017, 08:32

Arthur schreef:Wat is het langzaamste wat jullie met die grote motoren kunnen varen, zeg maar op stationair of iets meer.

6 km/h bij 500 rpm. Moet het langzamer, bijvoorbeeld in een rijtje met andere jachten opschuiven richting een brug of sluis, dan doe ik dat door kleine klapjes vooruit te geven en uit z'n werk uit te drijven.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten