Wat voor boot voor o.a. markermeer?

algemene discussies

Wat voor boot voor o.a. markermeer?

Berichtdoor BJK » 13 Aug 2017, 15:10

Beste allen,

Ik heb enkele jaren aan het polderwater gewoond waar ik in vanuit mijn tuin zo mijn bootje in stapte. Ik heb een paar jaar een Almar 460 gehad en heb daar veel plezier van gehad. Daar ik ging verhuizen, niet meer aan het water zou komen te wonen en geen trailer had, heb ik mijn bootje ongeveer 2 jaar geleden verkocht.

Nu begint het toch weer te kriebelen en ben ik mijn aan het oriënteren om weer een boot te gaan kopen. Waarschijnlijk zal het een consoleboot gaan worden en ik wil voornamelijk gaan varen op het Markermeer (ik ben in het bezit van vaarbewijs 1 en 2) in principe gewoon met zn 2en maar ik wil wel dat het mogelijk is om soms kennissen of vrienden meenemen, en dan met maximaal 4 a 5 personen te gaan varen.

Nu komt de grote vraag aan mensen die geregeld op het Marker/IJsselmeer varen of hebben gevaren. Binnen het budget (6 a 7000 euro) zie ik regelmatig de alom bekende Topcraft's voorbij komen, zoals de 430 of de 440. Is deze lengte voldoende voor het IJsselmeer? Ik ben bekend met de verraderlijkheid en korte golfslag van het water en weet dat het gigantisch kan spoken op dit water. Het is dan ook niet de bedoeling om hele oversteken te gaan maken met deze boot, maar wil hem voornamelijk gaan gebruiken om met mooi zonnig weer, lekker rond te varen rond Hoorn en misschien eens een keer naar bijvoorbeeld Volendam te varen. Tevens wil ik mijn toekomstige boot, eens meenemen naar Italië om op het Gardameer te varen. Hierbij zullen we dan met 4 a 5 man varen. Ik heb hier al een aantal keer gevaren en weet dat de golfslag behoorlijk kan zijn. Ik kan echter niet inschatten of dit te doen is met bijvoorbeeld een Topcraft 430 oid.

Bij de uiteindelijke keuze speelt ook het gewicht een rol. Ik mag met mijn auto (welke van November 2016 is) maximaal 560kg ongeremd en 1000kg geremd trekken.

Alle hulp en tips zijn welkom!

Bedankt in ieder geval alvast
BJK
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 Aug 2017, 11:58
ligplaats: HOORN NH
info:

Re: Wat voor boot voor o.a. markermeer?

Berichtdoor broekerhaven » 13 Aug 2017, 16:41

Ik heb zelf een corsiva 520 en doe daar alles mee wat jij ook wil.
en valt binnen de gewicht klasse.

is misschien een idee.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Wat voor boot voor o.a. markermeer?

Berichtdoor quichot » 13 Aug 2017, 17:15

Je geeft zelf al antwoord op je vraag: bij kalm weer kun je met een opblaasdolfijn van de Action veilig het Markermeer oversteken. Bij ZW-7 vergaan binnenvaartschepen van 1000 ton bij de Rotterdammer Hoek. Overigens is de Hoornse Hop behoorlijk dicht onder de hoge wal bij ZW-wind, maar het kan er evengoed spoken.
Als het allemaal trailerbaar moet zijn zul je op het punt van zeewaardigheid moeten inleveren. (Hoewel, zo'n RIB van Greenpeace? :lol:)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat voor boot voor o.a. markermeer?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Aug 2017, 18:07

quichot schreef:Als het allemaal trailerbaar moet zijn zul je op het punt van zeewaardigheid moeten inleveren.

Volgens mij is de Atlantic klasse van de KNRM zowel als trailerbaar als in behoorlijke mate als zeewaardig te bestempelen :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wat voor boot voor o.a. markermeer?

Berichtdoor BJK » 13 Aug 2017, 22:15

@ broekerhaven, dank voor je input!!

@ Quichot, ik begrijp natuurlijk ook dat eea met elkaar verbonden is, vandaar ook mijn vraag van wat is nu een beetje een minimale combinatie voor dit soort wateren? Met een IJsselmeer als een spiegel stap ik nog in een platbodem het water op, maar met het kleinste zuchtje wind laat ik dat al uit Mn hoofd op dat soort wateren! Vandaar wat is met normaal recreatief vaarweer te doen kwa boot? Is een topcraft 440 bijvoorbeeld voldoende "zeewaardig" (voorzover je dit überhaupt zeewaardig zou kunnen noemen) of moet je daar helemaal niet het IJsselmeer mee opgaan?


Misschien zijn er wel mensen hier die met een boot als deze op het IJsselmeer varen?
BJK
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 Aug 2017, 11:58
ligplaats: HOORN NH
info:

Re: Wat voor boot voor o.a. markermeer?

Berichtdoor quichot » 14 Aug 2017, 09:48

Uiteraard moet je de wateren van de voormalige Zuiderzee niet onderschatten, maar ook weer niet gelijk als levensgevaarlijk zien. Zou gauw verga je nou ook weer niet.
Probleem is dat Markermeer/IJsselmeer bij opstekende wind vrijwel meteen overgaat van ontspannend naar minder aangenaam. Dan volgt een vrij brede band waarin minder aangenaam geleidelijk overgaat naar hoogst onaangenaam. Daarboven wordt het inderdaad gevaarlijk. Het zal dan van de bemanning afhangen in hoeverre het varen daar nog als leuk wordt ervaren.
Dit geldt overigens voor ieder type vaartuig: van Doerak tot stevige kotter. Het ligt dan ook niet aan het type schip, maar aan het specifieke karakter van dit water.

En vergeet niet dat bij meer dan 70% van de reddingsoperaties van de KNRM om motoruitval gaat, waarbij losgeschommeld vuil de boel verstopt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat voor boot voor o.a. markermeer?

Berichtdoor broekerhaven » 14 Aug 2017, 12:16

Er word nu constant gepraat over "zeewaardig" terwijl voor de aangegeven vaargebieden cat C kustwateren volstaat.

Dan is de keuze voor een passende boot ook veel sneller/beter te maken.

Mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Wat voor boot voor o.a. markermeer?

Berichtdoor Marie Christina » 14 Aug 2017, 12:30

Gewoon een bootje aanschaffen dat aan je wensen voldoet en bij het varen de weerberichten in de gaten houden.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Wat voor boot voor o.a. markermeer?

Berichtdoor Popeye » 14 Aug 2017, 12:51

BJK schreef: Met een IJsselmeer als een spiegel stap ik nog in een platbodem het water op, maar met het kleinste zuchtje wind laat ik dat al uit Mn hoofd op dat soort wateren!

Ho ho. Niet zo minachtend over de platbodem. Dan ken jij de Staverse Jol nog niet!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Wat voor boot voor o.a. markermeer?

Berichtdoor Marie Christina » 14 Aug 2017, 13:05

Sterker, de schouw, de botter, de schokker, noem ze maar op.....
Allemaal Suydersee- / IJsselmeerboten.
En platbodems.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: quichot en 42 gasten