Boiler probleem deel 2

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor Arthur4 » 12 Aug 2017, 11:38

Beste Elrengado,
ik heb je verhaal gelezen en begrijp dat er veel spetterend water uit de kraan komt.

Als het stoom is, wat iemand suggereert, dan is je water veel en veel te heet, stoom is bij 100'C en je water moet echt niet heter zijn dan 65'C.

Is het dat niet, dan heb je lucht in je systeem, dat is of een niet ontluchte boiler, of er komt ergens lucht in. Als de boiler niet ontlucht is, dan heb je zonder dat een hydrofoor of waterpomp draait, een tijdje lang toch stromend water, normaal zonder pompen heb je slechts een enkele seconde water(druk).

Het enige wat m.i.z. nog overblijft is dat je ergens onderweg lucht aanzuigt en dat kan alleen maar in het onderdruk-deel van je installatie, dus vóór de pomp .....

Is dit allemaal onzin, dan heb ik je klacht niet goed begrepen, of je installatie is anders dan geschetst.

groeten Arthur

PS een overdrukventiel, is er om schade te voorkomen als de druk gaat oplopen, meestal staan die op 3bar, lijkt me voor op de boot ook prima. In principe maakt het niet uit of die in de koudwater- of de warmwateraansluiting zit, maar omdat demeeste ventielen zijn voorzien van een afsluitkraan, is vóór de boiler ( dus in koud) het meest logisch.
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor Klaver vier » 12 Aug 2017, 17:47

Arthur wat het lucht aanzuigen betreft heb je helemaal gelijk,net als met het stomen
Maar je hebt het over een overstort voor in een cv installatie die staan op 3 bar
Maar in dit geval moet je het drinkwater beveiligen en dat doe je het beste met een inlaatcombinatie en wel in de koudwater toevoer
Deze werken ook op een iets hogere ontlast druk,omdat in een huissituatie de druk vanuit het net al hoger is als 3bar meestal een bar of 4, dan zou hij dus altijd staan te spuiten.
Maar het blijft vreemd wat die lucht betreft.
Ik ben ook heel benieuwd hoe het opgelost gaat worden
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor henkvd » 12 Aug 2017, 18:35

Bij een overdruk van 1.4 Bar kookt water pas bij 125 graden C, stoom kan het dus niet zijn.
Gezien de montage mogelijkheden van het boilervat, vraag ik me af waar de heet water aansluiting in het vat zit, ivm met oppikken van lucht, zou verdraaien van het vat al voldoende effect hebben ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor Klaver vier » 12 Aug 2017, 19:01

Henk ik weet niet of het bij een boot anders is maar bij een huisinstallatie staat de boiler meestal recht op dus niet liggend zoals de afbeelding
Dan zit de koudwater bij een onderaansluiting heel kort de boiler in de hete zit tot bijna bovenin,dit is omdat warmte stijgt en daarom wordt hij bovenin altijd heter als onderin.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor henkvd » 12 Aug 2017, 19:43

Weet ik Rene, deze kan je zowat in iedere stand monteren, vandaar waar zit het warm water punt in het vat
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Aug 2017, 19:45

Arthur4 schreef:Beste Elrengado,
ik heb je verhaal gelezen en begrijp dat er veel spetterend water uit de kraan komt.

Als het stoom is, wat iemand suggereert, dan is je water veel en veel te heet, stoom is bij 100'C en je water moet echt niet heter zijn dan 65'C.

Is het dat niet, dan heb je lucht in je systeem, dat is of een niet ontluchte boiler, of er komt ergens lucht in. Als de boiler niet ontlucht is, dan heb je zonder dat een hydrofoor of waterpomp draait, een tijdje lang toch stromend water, normaal zonder pompen heb je slechts een enkele seconde water(druk).

Het enige wat m.i.z. nog overblijft is dat je ergens onderweg lucht aanzuigt en dat kan alleen maar in het onderdruk-deel van je installatie, dus vóór de pomp .....

Is dit allemaal onzin, dan heb ik je klacht niet goed begrepen, of je installatie is anders dan geschetst.

groeten Arthur

PS een overdrukventiel, is er om schade te voorkomen als de druk gaat oplopen, meestal staan die op 3bar, lijkt me voor op de boot ook prima. In principe maakt het niet uit of die in de koudwater- of de warmwateraansluiting zit, maar omdat demeeste ventielen zijn voorzien van een afsluitkraan, is vóór de boiler ( dus in koud) het meest logisch.

Als er ergens lucht aangezogen wordt na de drukpomp, zou er volgens mij permanente lekkage moeten zijn.
Er is geen sprake van terugslagkleppen, dus waar zou die lucht dan vandaan moeten komen.

Overigens kwam die stoom suggestie waarschijnlijk van mij, want mijn boilerwater zit tegen de 90 graden aan.
Hoe heter het water, hoe meer koud je bij moet mengen, hoe langer je met je hete water doet (handig aan een eilandje)
Daarbij heb ik een combi boiler die ook met de koelolie van de motor wordt verwarmd en naar mijn weten zit er in dat systeem geen aparte thermostaat.

Kookpunt onder druk ligt inderdaad boven de 100 gr en zolang het in de leiding zit, zal het die temp houden.
Echter, zodra het uit de kraan komt valt die druk weg en wordt het stoom.
Is bij het openen van de spuiklep van onze locomotieven ook zo, daar komt water uit van ca 180-190 gr maar dat gaat direct in stoom over.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor henkvd » 12 Aug 2017, 19:55

Misschien is de eenvoudigst oplossing op het hoogste punt in het warm water circuit bij de keukenkraan een aut ontluchter te plaatsen, symptoom bestrijding, maar mogelijk wel het meest effectief.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor Klaver vier » 12 Aug 2017, 20:07

Henk de huis boilers zijn zo gekonstrueerd dat als je de boiler omkeerd je de waterleidingen ook moet omkeren
Bij een huis installatie zit er altijd een keerklep in,anders zou het hete water in bepaalde gevallen terug in het leidingnet kunnen komen
Gr Rene
De automatische onluchter bij de kraan heeft geen zin dan komt de lucht er wel uit bij de kraan
Klaver vier
 

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor Klaver vier » 13 Aug 2017, 10:12

Nog even één vraag,zit er nu in de installatie een inlaatcombinatie of een overstort i,c,m, een terugslagklep.
En waar heb je die zitten?
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor elrenegado » 13 Aug 2017, 11:42

Heren,

De oorzaak zat hem toch in die douchekraan.
Gisteren op de boot gekomen, warm water kraan aangezet (boiler was nog koud) nagenoeg geen gesputten (1 klein sputtertje)
Daarna douche mengkraan aangezet, maar de hendel op de douchekop zelf dicht..... weer warm water aan in de keuken, en na een seconde of 10 gesputter.
Douchemengkraan dicht..... weer warm water in keuken 1 sputter en verder gewoon.

Daarna boiler aangezet.... na 2 uur, warm water, geen gesputter.... douchemengkraan weer aan, maar met de douchekop uit.... gesputter.

@Rene,
Er zit geen inlaatcombinatie op.
Enkel een overstort met terugslagklep, gemonteerd op de koudwater ingang van de boiler (volgens boekje)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten