Hermotoriseren en inruil

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor Davidos » 12 Aug 2017, 13:36

quichot schreef:Voor de 575-eigenaar is het een bekend dilemma: ja, de motor is onovertroffen in betrouwbaarheid, en ja, het is verouderde technologie uit de jaren 50. (Vandaar die betrouwbaarheid :lol: )
Ik geloof iedereen op z'n woord dat het karretje nog wel 10 jaar mee kan. Maar hoeveel geld moet je erin blijven stoppen om alle randapparatuur bij de les te houden? Denk je over 10 jaar, als er échte gebreken optreden, niet: had ik dat geld 10 jaar geleden maar in een nieuwe motor gestopt?

Dus met de constatering alleen dat de 575 nu nog in orde kom je geen stap verder. Vandaar dat ik ook andere aspecten erbij betrek. Waaronder zeker ook de luxe van nieuw, zuinig, geen omkijken naar en stil.


Precies het dilemma dat ik heb met de OM621. Ik weet niet en zeg ook niet dat die net zo robuust zou zijn als een DAF, maar de motor loopt goed. En onderdelen zijn schaars en duur. En als het nou stuk gaat, dan is het wel te repareren (duur). Maar, hoe vaak nog de komende 10 jaar? En dan over 10 jaar precies zo terugblikken.....

Of nu een moderne motor, stiller, zuiniger, en vooral: een die weer 100% vertrouwen geeft. Ik ben niet onhandig (is maar goed ook anders waren we de afgelopen 10 jaar al een aantal keer gestrand) maar dan nog... ik wil niet op puur lef het ARK over steken, ik wil dat met zekerheid doen.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor Hans van Zijl » 12 Aug 2017, 16:13

Hallo,

Ik zat zeven jaar terug met een verglijkbare keuze wel met een stuk kleinere motor. Mijn OM 636 was goed maar er ging soms wat stuk lekkende waterpomp startmoter die haperde lekkende zijkant pakking en kapote demperplaat lekkende keerring in velvet koppeling.
Na dit allemaal te hebben gerepareerd ging de brandstofpomp keuren geven.
Ik was er zo zat van dat we gezegd hebben of we verkopen de boot of ik koop een nieuwe motor. Op voorwaarde dat we niet meer naar een ander schip gingen kijken.
Ik hen toen het engelse pond zo laag stond een nieuwe volvo penta D2.40 uit engeland gehaald en die zelf ingebouwd. Tot op de dag van vandaag ben ik zeer blij met de keuze die wij toen hebben gemaakt.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor quichot » 13 Aug 2017, 09:09

@Hans, precies het scenario dat ik ook op me af zie komen als ik nog tien jaar wacht met vervanging.
Misschien dat ik het besluit nog een jaartje voor me uitduw, maar ik ga zeker niet koste wat kost door met deze 575, hoe goed hij op dit moment ook nog is.
Ik begrijp dat veel forumleden dat zonde vinden, lekker laten staan zo'n mooi betrouwbaar old skool karretje, maar nostalgie is geen goede raadgever.
Kijk naar Usain Bolt: het is de kunst om op tijd te stoppen. 8-)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor henkvd » 13 Aug 2017, 10:05

Afscheid kan je dus beter niet hard op aankondigen :D
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor Klaver vier » 13 Aug 2017, 10:15

Nee want dan ga je hard op je bek :)
Gr René
Klaver vier
 

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor elrenegado » 13 Aug 2017, 12:07

quichot schreef:@Hans, precies het scenario dat ik ook op me af zie komen als ik nog tien jaar wacht met vervanging.
Misschien dat ik het besluit nog een jaartje voor me uitduw, maar ik ga zeker niet koste wat kost door met deze 575, hoe goed hij op dit moment ook nog is.
Ik begrijp dat veel forumleden dat zonde vinden, lekker laten staan zo'n mooi betrouwbaar old skool karretje, maar nostalgie is geen goede raadgever.
Kijk naar Usain Bolt: het is de kunst om op tijd te stoppen. 8-)



Ik speel met dezelfde gedachtes,
mijn om615 is nog goed, jaartje of 10 gelee nog gereviseerd.
Sinds aankoop boot geen echter problemen mee gehad... maar nu bv een lekkage aan oliekeerring.
Een frisse nieuwe motor heeft vast ook andere voordelen, geluidsnivo is wellicht minder, brandstofverbruik zal wat lager worden etc.
en alles nieuw en fris...
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor vuuren1 » 17 Aug 2017, 01:22

Het is en blijft een interessant onderwerp wat zich aldoor herhaalt

Bij een vraag over hermotoriseren ben ik alle jaren al vrij duidelijk geweest:
Als je nog lang met de huidige boot wilt doen en je hebt nu een oude motorinstallatie dan is het vervangen van alle oude rommel een heel goed idee.
Niet alleen de motor kan een tijdbom zijn maar vooral alles om die motor heen is ook al oud en meestal is er (te) weinig aandacht aan besteed.

Voor Peugeot Indenor en (andere) oude (ook vaak) ex-automotoren worden de lange termijn kansen echt gering.
Er komen teveel kosten aan met herhaling van problemen en daaruit volgende kosten.

Nieuwe onderdelen van oudere motoren worden schaarser (in geval van gebruikte onderdelen nog niet) maar de handel doet alsof het lastig wordt .
Als we allemaal onze Peugeot, Mercedes en DAF inruilen zijn er immers weer bergen onderdelen beschikbaar...
Er zijn doorlopend mensen die dergelijke motoren inruilen.

Als je een cilinderkop van een Mercedes OM636 nodig heb mag je bijna 1000 euro afrekenen voor een gebruikt exemplaar.
Maar als je een OM636 in wil ruilen moet je blij zijn met 300 euro voor de hele motor met keerkoppeling, schroef en alles wat je bij hermotorisering over houdt.

Note:
Als je een Peugeot hebt, of een Mercedes of een DAF die werkelijk in goede staat is (bv. na een hele echte revisie) moet je die motor uiteraard nog lang koesteren.
Toch is DAF een soort van uitzondering op de regel omdat die machines eigenlijk nooit opgeven.
Zeker als een DAF geen roker / geen olie gebruiker is, goed start en de oliedruk redelijk goed is dan is hij meestal nog goed voor vele jaren.

Ik ben (als ik mag kiezen) geen directe fan van oude motoren in jachten maar ik zou geen schip laten liggen als en een goede DAF in zit en het schip mij zou bevallen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Beemer en 52 gasten