Hermotoriseren en inruil

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor Roelof » 07 Aug 2017, 20:31

Meijer1980 schreef:https://www.youtube.com/watch?v=sWo16VjWMFA&t=45s

een linkje dat ik vond over iemand die 2 Timrays heeft, 6 jaar en 1230 uur, buiten normaal onderhoud geen problemen, een opvoerpompje dat wat diesel verloor...mijn Yanmar met 700u raakt ook op het pompje een druppel kwijt elk uur...gaat van de winter toch ff door de mangel qua onderhoud...
...........
als het geen maandagochtend is, kunnen ze in china wel wat...
...........
grts jacob



Zo te zien niks mis mee.
Het enigste wat ik zo kan opmerken is dat ik het jammer vindt dat de paneeltjes zijn vastgezet met schroeven met verzonken koppen, had er toch beter uitgezien als het bolkoppige schroefjes waren geweest......... :mrgreen:

In china kennen ze geen maandagen enz, ze worden geacht 24 / 7 te werken...... :lol:

Serieus, je zou zo niet zeggen dat de motoren ruim 1200 uur hebben, als iemand mij verteld dat ze nieuw zijn geloof ik het ook.
Alles ziet er netjes uit, de machinekamer als geheel ook. Duidelijk dat de eigenaar zijn boot netjes bijhoudt.
Het prijsverschil is idd niet al te groot maar als het om 2 motoren in één keer gaat tikt het toch wel aan.

Bedankt voor de link, ook ik zou het aandurven als ik zou moeten her-motoriseren.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor Gruttepier » 08 Aug 2017, 07:13

Ja en dat is internet, neem klakkeloos aan wat er in dit geval op Youtube staat.

De motoren zien er nieuw uit, uhm misschien omdat ze nieuw zijn???

Heb ik reden om te wijfelen, ja ik heb gelukkig altijd een gezond portie wantrouwen bij me die me altijd dwingt om wat dieper te onderzoeken.
Het verhaaltje klonk mij al vooral als propaganda in de oren en heel simpel in nog geen 1 minuut tijd dezelfde motoren gevonden van JokeWierco.
Ook deze doet zelf het onderhoud zelf en op slechts een paar druppeltjes koelvloeistof na geen problemen, hoe ik dit mag geloven zijn ze nu op trip naar Denemarken.
In een ander filmpje met vernieuwde klepdeksel moeren.

De ander gebruiker is Kees Kuijf en vreemd genoeg alle postings rond dezelfde periode, ook hier in een ander filmpje over Vernieuwde klepdeksel moeren. Een filmpje over vervanging dynamo??
Hmm alleen wat diesel lekkag e toch of was het nu koelvloeistof.

En typerend, bij allen mag je een kijkje aan boord komen nemen....

En zo trapt de goedgelovige consument erin.
Gruttepier
 

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor vuuren1 » 11 Aug 2017, 12:17

Een goede DAF 575 die niet of nauwelijks rookt is zonde om te vervangen.
Die motoren zijn in de basis bijna onverwoestbaar.

Bij een Peugeot Indenor zal ik dit nooit durven beweren, dat houdt echt een keer op, maar DAF is oerdegelijk.
Zorg dat alles om de motor heen en er aan betrouwbaar is en blijf er mee varen.

@Quichot,
Over vermogen bepalen het volgende:
Als je vraagt om een vervanger van een 575 is een S6s een juist antwoord.
Meestal zijn de DAF motoren in jachtjes veel te groot bemeten (daarom roken ze ook a.g.v. onderbelasting) en kan je met een juiste configuratie toe met een 65 pk motor.

Het is begrijpelijk dat de discussie over Chinese motoren steeds weer oplaait omdat een nieuwe motor voor de halve prijs aantrekkelijk kan lijken.
Toch zeer merkwaardig dat er toch nog van die 'domme' mensen zijn die A-merk motoren kopen die veel hoger in prijs zijn.
Ook nieuwbouwwerven bouwen voornamelijk A-merk motoren in (een paar uitgezonderd).

Ieder merk heeft wel eens wat, ook Mercedes auto's zijn niet altijd zonder problemen (geweest) maar het gaat er dan om of en hoe men dat oplost.

Als je na 2 jaar een gebroken tandwiel hebt en je mag dat onderdeel zelf vervangen klopt er iets niet.
Ook niet als de hele motor weer 2 jaar later in de fik vliegt a.g.v. een slechte constructie van een startmotor (weer zelf betalen) en 4 maanden in een vreemde plaats liggen wachten op onderdelen.
Weg vakantie..
Overigens durft die beste man sindsdien niet verder meer dan kleine wateren dicht bij huis.
U raadt het al; deze nieuwe motor was bij aanschaf een stuk lager in prijs vergeleken bij A-merken.
(en nee, ik noem geen merk)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor quichot » 11 Aug 2017, 13:52

vuuren1 schreef:Een goede DAF 575 die niet of nauwelijks rookt is zonde om te vervangen.
Die motoren zijn in de basis bijna onverwoestbaar.

Hans, ik ben ook helemaal niet ontevreden over mijn 575. Op de betrouwbaarheid is niets aan te merken.
Maar hoe lang gaat hij nog mee zonder dat er kosten aan komen? En kun je die kosten dan niet beter investeren in een nieuwe motor? Juist omdat de 575 nog goed is, levert deze bij inruil nu nog wat op.

Paar dingen die me (voorlopig nog) kleine zorgen baren:

1. de brandstofpomp. Ook na vervanging van membraam en overige afdichtingsringetjes/pakkinkjes blijft deze lekken, en de smeerolie verdunnen met diesel. Lijkt echter geen enkele invloed te hebben op de werking. Draait prima, maar hoe lang nog? Een goed gereviseerde CAV of Bosch kost rond de 1000 euro. Kan ik dat niet beter in een spaarpot stoppen?

2. oliedruk neemt wat af. Bij starten nog ruim 4,5 bar, maar bij warme motor nog maar 2,8 bar. Niet verontrustend, maar ook hier: hoe lang gaat dat nog goed? En wat gaat revisie kosten?

3. de waterpomp werkt prima. Geen idee of daar slijtage in zit, maar ook geen klachten. Dus wat zou je je zorgen maken. Maar mocht er iets aan komen, nieuwe, of gereviseerde waterpompen voor deze motor zijn haast niet meer leverbaar, en dus peperduur.

4. nieuwe startmotor hapert nog steeds af en toe. Klik, klik. Afgelopen reis een keer of vier. Geen ramp, uiteindelijk krijg ik hem altijd weer gestart, maar ook daar verwacht ik weer onkosten aan voor de volgende reis.

5. gecombineerde oliekoeler motor en koppeling vertrouw ik niet helemaal meer. Om onverklaarbare wijze stijgt het oliepeil in de koppeling tijdens een reis. Dat surplus moet ik af en toe aftappen. Het zijn maar kleine beetjes, maar boven peil is voor een koppeling net zo slecht als onder peil. Tenzij de PRM in staat is zelf olie te produceren kan dat alleen via de koeler uit de hoofdmotor komen. Simpel te vervangen, maar toch ook weer onkosten.

Kortom, zolang het goed gaat gaat het goed, maar wanneer wordt het goed geld naar kwaad geld brengen en kan ik die reparatiekosten beter investeren in nieuw?
Wij maken flinke reizen, en dat willen we nog zeker tien jaar blijven doen, als even kan nog langer. Maar we zijn geen twintig meer. Luxe speelt ook een rol. Ik wil dat ook graag zorgeloos doen. En wat minder decibellen zijn ook welkom. Ook verwacht ik van een moderne motor betere brandstofefficiëntie. Verder speelt toekomstige regelgeving emissie-uitstoot een rol.
Het is de bedoeling dat mijn zoon met het schip verder gaat. Kan uitstekend met het schip overweg, maar is niet erg technisch aangelegd, dus wil ik een betrouwbare aandrijflijn overdragen waar ook hij en zijn gezin nog een tijdje mee vooruit kan.

Al met al ben ik daarom gaan spelen met de gedachte aan hermotorisering.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor vuuren1 » 11 Aug 2017, 18:18

Ik denk dat de DAF zelf nog gemakkelijk >10 jaar mee kan.

1:
Dat de olie in de brandstofpomp zich vermengt met diesel is bekend en "normaal".
Als de pomp echt lekt is dat niet goed (ofwel het stinkt in de boot), zweten mag wel bij een oude motor,
2:
De oliedruk is goed en ook wel afhankelijk van de oliesoort en specs.
Bij 75-80 graden minimaal 1 bar bij stationair (nieuwe motor!).
Idem bij slijtage: 0,35 bar.
Bij 2000 omw/min 3,5-4,2 bar.
4:
De startmotor heeft een schuivend anker. Als het tandwieltje precies tegen een tand van de starterkrans aan loopt dan blijft het bij een klik.
Even later werkt hij gewoon weer (als er geen probleem in de bedrading zit).
Ik ga er vanuit dat de 'nieuwe' startmotor goed is.
5:
De koeler lijkt, zo je het omschrijft niet in orde.

Het is natuurlijk wel verstandig om een oude motorinstallatie een keer te vervangen, mits je de nieuwe motor lang genoeg gebruikt.
Als de boot in de familie blijft dan is het wellicht een verstandige beslissing.

Van inruilwaarde kan je niet heel veel verwachten, als die prijs goed lijkt dan is dat veelal met de bruto prijs van de nieuwe motor verrekend.
(een bekende kreeg een inruilvoorstel van 3000 euro voor een kale DAF als hij een chinese MWM zou kopen)

Een PRM is een prima keerkoppeling en indien niet al te oud goed over te zetten.
Scheelt geld en de andere motor pas gemakkelijker omdat de trap in de keerkoppeling hetzelfde blijft.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor Noordvaarder » 11 Aug 2017, 18:39

Meijer1980 schreef:ik zou het wel aandurven als ik een andere motor nodig had, maar iedereen moet kiezen waar hij zich goed bij voelt...

Op basis van dit filmpje,moet ik mijn mening t.a.v. TimRay even bijstellen.
Want als ik deze motor zo hoor,komt spul er bij mij niet in.
Het heeft een hoog Ursus en Belarus gehalte.
Dat waren ook van die tractoren die zo "jagend" konden lopen.
Het kan volgens mij niet aan de opname liggen,want je hoort het tijdens het gehele filmpje,dat de motoren zo pendelen.
Nieuwe motoren,gebaseerd op ouderwetse techniek.
Nee dus,dan nog liever een gereviseerde Yanmar,als een nieuwe me te duur wordt.
Noordvaarder
 

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor Frank » 11 Aug 2017, 19:29

Deze week nog niet toegekomen om wat werven te bezoeken.
Vandaag wel een havenkennis aan boord gehad om naar de Daf te kijken. Deze man heeft jaren bij Daf gewerkt en weet er wel wat van :D
Omdat er eigenlijk niets mis is met de motor, vind hij het absoluut onnodig om deze te gaan vervangen.

Net als wat Hans hiervoor geschreven =heeft....zo'n motor blijft wel gaan !
Dus ondanks dat ik gewoon wat wil moderniseren, behoorlijk aan de twijfel gebracht :? :shock: :roll:

*quichot: Ik heb een vijf jaar geleden de startmotor moeten vervangen door een revisie startmotor. De mijne deed alleen nog maar klik en verder niets.
Kostte me toen 150 euro, dus dat valt wel weer mee. Wat wel opviel was dat er een aantal tanden van de bendix eraf waren, dus ik verwacht wel dat de starterkrans ook wel wat tanden missen, maar dat heeft nog nooit problemen gegeven.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor quichot » 12 Aug 2017, 09:13

Frank schreef:*quichot: Ik heb een vijf jaar geleden de startmotor moeten vervangen door een revisie startmotor. De mijne deed alleen nog maar klik en verder niets.

@Hans, @Frank, Mijn starter is nieuw, en niet meer van het oude schuivende ankerprincipe, als ik Wolf1's uitleg goed heb begrepen. De bendix heeft al z'n 11 tandjes dus nog. Ik heb er al een startrelais tussengezet, dus hij krijgt de volle mep stroom uit nieuwe accu's die geen andere taak hebben dan alleen de motor te starten. Ik heb geen idee waarom hij toch af en toe weigert.

Voor de 575-eigenaar is het een bekend dilemma: ja, de motor is onovertroffen in betrouwbaarheid, en ja, het is verouderde technologie uit de jaren 50. (Vandaar die betrouwbaarheid :lol: )
Ik geloof iedereen op z'n woord dat het karretje nog wel 10 jaar mee kan. Maar hoeveel geld moet je erin blijven stoppen om alle randapparatuur bij de les te houden? Denk je over 10 jaar, als er échte gebreken optreden, niet: had ik dat geld 10 jaar geleden maar in een nieuwe motor gestopt?

Dus met de constatering alleen dat de 575 nu nog in orde kom je geen stap verder. Vandaar dat ik ook andere aspecten erbij betrek. Waaronder zeker ook de luxe van nieuw, zuinig, geen omkijken naar en stil.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor Klaver vier » 12 Aug 2017, 10:10

Nou ik zou het een goed besluit vinden,met de vooruitgang meegaan.
Het is net als met een nieuwe auto je weet niet wat je overkomt als alles weer nieuw is.
En voor je zoon is het naderhand ook ook heel fijn een jonge motor.
Als je zo veel vaart is het toch ook fijn als het lekker stil en met weinig trilling loopt.
Als ik jouw geld had wist ik het wel :D
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Hermotoriseren en inruil

Berichtdoor quichot » 12 Aug 2017, 11:43

@René, één onbeduidend kleinigheidje: ik heb het geld ook niet! :lol:
Maar over 1,5 jaar hebben we onze hypotheek afgelost, en dan wil ik wat overwaarde opnemen.
Mijn zoon erft dan, naast de helft van het huis, dat kleine stukje schuld, maar dan heb ik hem alvast die motor 'geschonken', en daarmee buiten de erfbelasting gehouden. Is dat slim of is dat slim? :mrgreen:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Beemer en 10 gasten