Boiler probleem deel 2

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Boiler probleem deel 2

Berichtdoor elrenegado » 08 Aug 2017, 09:37

Vorig jaar had ik een probleem met een sputterende warm water straal.
Zie topic : viewtopic.php?f=2&t=2581&hilit=boiler&start=50
Ik start even een nieuwe omdat de andere nogal vervuild is 8-)

Het probleem is een stuk minder geweest,maar altijd blijven bestaan.
echter, dit jaar nog geen warm water gebruikt, en enkel met het vullen van de tanks de warm water kraan open gehad zodat het koude water de boiler e.d. kon vullen.

Totdat mijn vrouw per ongeluk afgelopen weekend de kraan op warm had staan (boiler stond nog steeds uit, is ook nog steeds niet op de motor aangesloten)
Het water kwam er onder luid gesputter en met flink hard kracht uit, dus halve keuken nat.
Ok, misschien lucht.
dus rustig laten sputteren totdat er constant water uit kwam...
dag erna... idem... eerst sputteren, dan weer normaal.
Nog steeds met KOUD water in de boiler.

de koud waterkraan doet het zonder problemen.

Ik wil nu het volgende gaan doen,
- terugslag klep monteren in de warme leiding NA de splitsing naar keuken en douche (wellicht zuigt hij lucht aan vanaf de douche)
- terugslagklep monteren in de koude leiding die naar de douche gaat (die word ook via een T stuk afgetakt voor de boiler, naar koude ingang boiler en andere zijde door naar douche)
- nieuw overstort ventiel plaatsen op de boiler
- eventueel ook de thermostatische mengkraan op de boiler verwijderen of vervangen

Het gaat om een quick B3 nautic boiler,
met een shurflow waterpomp, en een shurflow drukvat.
Dat drukvat staat op 20 PSI. (1,4 bar ??? )
Installatie is zoals op pagina 48 van deze pdf staat : http://www.quicknauticalequipment.com/r ... _15-80.pdf
alleen is de boiler dan niet de laatste in de rij van de koud water slang...
Zie hieronder een schetjes van hoe e.e.a. loopt..
Afbeelding


Ik heb de volgende vragen
- Voor het overstort ventiel... bij hoeveel druk moet die "open" gaan ? ik neem aan hoger dan 20 psi ? maar hoe hoog ? Welk ventiel is geschikt ?
- monteren van de overstort in ingaande koude leiding, of de uitgaande warme leiding ??(zit nu aan koude kant OP de boiler zoals voorgeschreven in handleiding)
- is het aan te raden dat thermostatische meng geval te verwijderen ? ik kan op de boiler zelf ook temperatuur instellen, of beter vervangen, en zo ja, voor welke ??

uiteraard kan ik zo bij warmteservice die spullen halen,
maar dat is allemaal voor cv e.d. en dus voor hogere drukken neem ik aan ?

( a.u.b. geen hele discussie over het nut of geen nut van een boiler, en of drukvat ;) )
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Aug 2017, 10:59

Vreemd ....
Bij mij zit het precies zo aangesloten en ik heb nergens last van; in de douche ook gewoon een termostaat kraan (heb zelfs nog een buitenkraan).
Alleen krijg ik bij het openzetten van de hete kraan in de keuken (zonder te mengen) wat lucht mee, hoewel het meer stoom is.

Ik zie niet in wat een terugslagklep zou moeten doen .....

Het lijkt erop dat er dus ergens lucht bij komt en dan ligt de boiler wel het meest voor de hand.
Misschien open deur: Maar zijn de boiler aansluitingen niet verwisseld en/of is de boiler wel goed ontlucht?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor elrenegado » 08 Aug 2017, 11:33

dan heb je feitelijk hetzelfde als ik.
Ik krijg ook lucht mee, maar op de 1 of andere manier onder een hogere druk dan bedoeld vermoed ik...
Ik zal er eens een filmpje van maken de volgende keer dat ik aan boord ben.

De terugslagklep wilde ik plaatsen in de leidingen naar de douche.... omdat daar wellicht lucht vandaan zou kunnen komen.
En met een terugslagklep ertussen sluit je dat uit.

Boileraansluitingen zitten goed, (onder/blauw is de aanvoer van koud, boven/rood is de uitgang van warm)

Omdat de standaard meegeleverde overstort van een flutkwaliteit is volgens vele wil ik die nu ook vervangen.
Even evetueel gelijk dat thermostatische meng ding wat erop zit (of wellicht zelfs verwijderen)

Dus eigenlijk dat hele aanbouw spul eraf halen, en enkel een overstort terug plaatsen ?
Afbeelding
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Aug 2017, 12:56

Alles nog eens doorgelezen en volgens mij is er het volgende aan de hand:

Door de relatief lage waterdruk* wordt de luchtbel boven het water onvoldoende samengeperst, met als gevolg dat het waterniveau in de boiler nauwelijks boven de aansluiting staat**.
Als je nu de HW kraan opendraait, zal het water ook door deze drukbel worden weggedrukt al vrij snel ook lucht mee gaan slurpen.
Dit gaat door tot je drukpomp reageert en dat gebeurt iha bij een lagere druk dan de werkdruk van 20PSI gebeuren, ik schat 1.2 Bar
Zodra die de druk weer op 1.4Bar heeft gebracht, staat het waterniveau weer boven de aansluiting en krijg je min of meer een constante flow.
Na sluiten keert de begin situatie weer; dus als je de kraan open doet gebeurt het hele proces weer opnieuw.

Conclusie: In denk dat je de oplossing in een hogere druk op je systeem moet zoeken.

* Ik heb een doodgewonen Vetus hydrofoor en die heeft een werkdruk van 2.5Bar, bijna 2x zo hoog dus.
** Met de afmetingen van de boiler en de hoogte van de aansluiting kun je het uitrekenen
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Aug 2017, 13:21

elrenegado schreef:dan heb je feitelijk hetzelfde als ik

Niet helemaal, want bij mij is het echt bijna stoom en treedt het alleen op als de boiler op max temp is
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor elrenegado » 08 Aug 2017, 16:10

lucht in de boiler zou kunnen.

echter verdenk ik toch de douche.

net op de boot geweest,
en als eerste de douche aangezet..
die heeft een aan/uit knop op de douchekop, en een mengkraan met waarmee je de temp regelt, maar ook uit/aan kan zetten.
die stond dus aan..
ik vermoed dat er dan op 1 of andere manier water van de koude naar de warme kant kan komen via die kraan...
als je hem echt aanzet, en de mengverhouding op 50% zet hoor je ook een bijgeluid uit die kraan..
daarna binnen nergens last van gehad.

verklaart ook waarom ik er vorig jaar minder last van had... toen stond de douchekraan goed uit.
en dit voorjaar na het vullen en ontluchten ben ik de mengkraan blijkbaar vergeten dicht te zetten

ik ga dan toch die terugslagkleppen monteren in de leidingen naar de douche.
hopelijk is dat de trick.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor Klaver vier » 08 Aug 2017, 18:24

Terugslagkleppen monteren heeft volgens mij geen zin.
Als er een inlaatcombinatie in de koud waterleiding zit kan het water al maar één kant op
Ik denk net als grootveld dat de waterdruk te laag is.
Een douche kraan mengt altijd het heet niet voor niets mengkraan.
Als de boiler warm is en dus op druk staat en de koudwaterleiding heeft een heel lage druk zou hij warm water naar de koude kant kunnen persen,maar dat gaat niet als er een inlaatcombinatie is gemonteerd want daar zit al een terugslagklep in,dus ëénrichtings verkeer.
De druk verhogen van het koude water is volgens mij de oplossing icm een ruim bemeten expansie vat
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
 

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Aug 2017, 21:10

elrenegado schreef:die heeft een aan/uit knop op de douchekop, en een mengkraan met waarmee je de temp regelt, maar ook uit/aan kan zetten.
die stond dus aan..
ik vermoed dat er dan op 1 of andere manier water van de koude naar de warme kant kan komen via die kraan...
als je hem echt aanzet, en de mengverhouding op 50% zet hoor je ook een bijgeluid uit die kraan.

Dat doet mijn thermostaatkraan hier in de badkamer ook, dat doen ze allemaal (in ons vorige huis hoorde ik die van de buurman ook).
Dat is dus normaal.

Ik houd het nog steeds op een druk issue...

Mocht je daar niet van overtuigd zijn en toch denken dat er water via de douchemengkraan terug komt, dan zou ik beginnen met de simpelste oplossing: Een andere douchekop zonder aan/uit schakelaar.
Goedkoper en makkerlijker te installeren dan een terugslagventiel.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor Klaver vier » 08 Aug 2017, 21:46

Ik houd het ook op de druk
als je water verwarmd in een gesloten systeem bouw je druk op,pas als de druk hoog genoeg is wordt dit ontlast door de inlaatcombinatie
Heeft het koude water een lage druk krijg je volgens mij een probleem
Die terugslagkleppen gaan niets helpen
Gr René
Ps een terugslagklep is heel makkelijk instaleren, is gewoon uitgevoerd in 15 mm knelkoppeling,moet wel veerbelast zijn anders werkt het niet
Klaver vier
 

Re: Boiler probleem deel 2

Berichtdoor elrenegado » 09 Aug 2017, 07:37

nog meer druk ?
Hoe zou ik dat moeten realiseren dan ?

Als ik nu de koud water kraan vol open zet spat het al de wasbak uit.
(warm ook overigens)

Overigens hoor ik thuis bij mijn 3 mengkranen dat geluid niet.

dit is de docheset : Afbeelding

de kraan kan dus open staan.... maar in de kop zit ook een aan/uit hendel...
als de mengkraan openstaat... maar de douchekop dicht.... en ik pak in de keuken gemengd water dan lijkt het mij dat er door drukverschil ook water van koud naar warm of viceverse kan stromen door die kraan van de douche.... want juist dan sputtert en stottert hij in de keuken het hardst
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten