Droog in Frankrijk.

Droog in Frankrijk.

Berichtdoor Popeye » 08 Aug 2017, 18:07

Was het vorig jaar een natte boel in Frankrijk, dit jaar was er een nijpend gebrek aan water. Toen ik Frankrijk via de Maas op 25 juni binnenvoer hoorde ik van de sluiswachter dat in de buurt van Verdun een gedeelte gestremd was wegens te weinig water. Ardennenkanaal kon ik wel op. Later geluiden dat de zaak bij Reims ook gestremd was, al dan niet door een staking. Vanaf toen besloot ik af te zien van een tocht naar Canal de Bourgogne en ben ik via Seine en Marne naar het Marne-Rijn-kanaal gevaren. Daar was op het hoogste gedeelte, nabij, en ook in de tunnel, af en toe een waterstand die meer dan een meter lager was dan normaal.(Ik heb het gemeten in een sluis) Toen ik bij Void bij Canal de la Meuse kwam bleek die weer, of nog afgesloten, en dat kon ook nog wel even duren. Dus toen maar via Moezel en Rijn weer terug. (Helaas!)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Droog in Frankrijk.

Berichtdoor Marie Christina » 08 Aug 2017, 19:29

Vandaag waren ze in lauwersoog aan het spuien.
Kejje noa goan!
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Droog in Frankrijk.

Berichtdoor Wolf1 » 08 Aug 2017, 21:01

Boven Verdun was inderdaat weinig water, en een stuw boven Givet kapot maar voor de ret viel het wel mee !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Droog in Frankrijk.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Aug 2017, 21:04

Wij zijn 2 weken geleden op de terugweg uit Italie een stuk langs de Maas/Canal de la Meuse gereden (als verkenning voor volgend jaar) en bij Toul reden we over een bijna droogstaan scheidingspand.
Onderweg diverse schepen zien liggen die duidelijk "langdurig" achter waren gelaten.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Droog in Frankrijk.

Berichtdoor aadbloem » 17 Sep 2017, 17:13

R.C.Grootveld schreef:Wij zijn 2 weken geleden op de terugweg uit Italie een stuk langs de Maas/Canal de la Meuse gereden (als verkenning voor volgend jaar) en bij Toul reden we over een bijna droogstaan scheidingspand.
Onderweg diverse schepen zien liggen die duidelijk "langdurig" achter waren gelaten.

Kortgeleden heeft de VNF sluis 1 t/m 18 in canal de la Meuse een week opengesteld om ingesloten schepen te laten vertrekken. De boel is nu weer gesloten.
Wijzelf zijn eind juli Verdun ontvlucht en de sluitingen haalden ons net niet in. Wel zagen we overal zeer lage waterstanden.
In Montherme kregen we te horen dat het sluispand Vireux Wallerand gesloten was wegens een ingestorte barrage (stuw) en dat dit waarschijnlijk tot 1/9 zou gaan duren.
Dus weer de Maas terug tot Canal de Ardennes, waar ook weinig water stond over Compiegne en Canal du Nord naar Valenciennes en zo naar Belgie.
Ongepland een paar honderd kilometer omgevaren. Extra kosten veel diesel en een vaarvignet voor Vlaanderen.
Een schipper onderweg merkte op: "Je weet vooraf altijd wanneer je Frankrijk binnen vaart maar nooit wanneer je eruit vaart." :D
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:


Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten