touwen verleggen in sluizen met groot verval

touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor Daxiepaks » 05 Aug 2017, 12:14

Hallo,

Als we een sluis tegenkomen maken we altijd onsze boot vast met 1 of 2 slagen rond de sluisbolder.
Tot hiertoe hebben we bij groot verval sluizen altijd drijvende bolders tegengekomen, maar indien niet, weten we dat we onze touwen moeten verhangen.
We hebben hier enkel een praktische vraag bij : los je eerst je huidige bolder , om dan snel snel de hogere/of lagere bolder te gebruiken ? Als je dan wat traag bent of echt hebt, is je boot al een eind van de muur af... Of moet je twee touwen gebruiken ? Onze touwen zijn eigenlijk al vrij lang en de overschot ligt op de bootbolder opgedraaid, weinig plaats voor 2 touwen..

Benieuwd naar de beste werkwijze..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor kajoe » 05 Aug 2017, 14:06

gewoon zorgen dat een tweede touwtje omhanden is .en optijd verzetten
vaak zie ik dat de ogen in de touwtjes van jachten erg klein zijn zodat ze op afstand niet los te gooien zijn ,en om een wal bolder van een sluis doe je nooit een dubbel slag , als je aan de wal gemeerd ligt ok .alhoewel als een ander zijn eindje eroverheen zet kan het weer een probleempje hebben bij het losgooien .
of een dubbel eindje zetten ,maar moet je wel een langer eindje hebben ,
maar iedereen doet het op zijn eigen manier wat voor hen het beste werkt .
als ex binnenvaart man heb je zo je eigen idee daar over.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor Beemer » 05 Aug 2017, 14:22

En als je een tweede lijn gebruikt dan liefst van een andere kleur dan de standaard lijn.
Aan de kleur zie je dan wat de eerste en de tweede lijn is.
Bij gelijke lijnen gooi je zomaar de verkeerde los :o :o
Beemer
 
Berichten: 421
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor kajoe » 05 Aug 2017, 14:40

nou mijn touwtjes hebben allemaal de zelfde kleur maar we hebben ons nog nooit vergist .
wel moet ik bekennen dat ik een maal ben blijven hangen met mijn luxe motor ,we keken naar aan jachtje dat zich aan het verhangen was en ik riep de sluiswachter op via de marifoon tja dus zelf ook de klos ,maar ja we hadden bij de bolder kasten altijd een mes klaar liggen ,dus effe een haal en klaar touwtje 5 meter korter en een nieuw oog splitsen .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor Boekanier » 05 Aug 2017, 16:44

Ik sta altijd voor en mijn man achter. ik pak vaak gewoon de pikhaak om vast te houden en mijn man gebruikt of het touw en pakt over naar de volgende bolder (of als we naast een trap liggen, gewoon met de hand vasthouden).. We drijven nooit zo snel zover af dat we niet meer bij de volgende bolder kunnen..
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor Yep » 05 Aug 2017, 18:56

Normaliter ik achter en de vrouw voor.
Achter ben ik dan snel genoeg bij de hendel boeg- en hekschroef indien gewenst.
Dit heeft altijd prima gefunctioneerd.

Nu in Duitsland (waar de sluizen bepaald niet ingericht zijn voor de pleziervaart) hadden we bij tientallen sluizen geen problemen behalve bij de Schachtschleuse in Minden.
Wat een kreng zeg, met groot geweld steeg het waterpeil in 7 minuten ca. 15 meter en misschien lagen we in de buurt van een inlaat.
We konden, vanwege de aanwezigheid van een flinke rondvaartboot voor ons, slechts 1 touw bevestigen aan de kikker in het midden, andere bolders waren niet bereikbaar.
Steeds overpakken lukte wel maar de boeg- en hekschroef moesten overuren maken (thank God dat dit hydraulisch is) want met het handje konden we de touwen nauwelijks houden en er moest ook nog overgepakt worden.
De boeg- en hekschroef kun je echter niet tegelijkertijd vol laten draaien en moesten afgewisseld worden.

Op enig moment konden de boeg- en hekschroef het niet meer houden en dreigden we af te drijven.
Ik heb toen het roer richting sluiswal gezet en vooruit varend (afgewisseld door achteruit) de kont naar de sluiswand kunnen manoeuvreren.
Daardoor kon ik vanaf dat moment de boegschroef vol aanzetten hetgeen de zaak weer naar de sluiswand bracht.

Vraag is natuurlijk hoe ik het anders had kunnen doen waarbij ik wil opmerken dat de schuit 28 ton weegt.
Ben benieuwd naar de reacties van de profs.
Alvast dank.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor aquanaut » 05 Aug 2017, 19:37

Overpakken gaat bij ons ook altijd met een dubbele set touwen (wel in het zelfde kleurtje wit)
En dan eerst overnemen alvorens de andere weggehaald wordt.
Zo is het nooit mogelijk dat je de macht over het schip kwijt raakt.
Lus op het schip, rond de sluisbolder, weer terug naar het schip hier onder de stok van de bolder door achter de bolder langs en vóór de andere stok van de bolder langs met de hand vastgehouden.
Omdat ik dubbele bolders heb zit bij mij nooit de lus op dezelfde bolder als het eind wat we vast hebben, dit om te voorkomen dat de lus het losse eind afklemt.
Hierover gesproken, bij elke sluisgang (met enig verval) hebben we altijd de pikhaak en het scheepsmes paraat.
Mocht het misgaan, bij jezelf of bij de buurman...
Daarnaast draai ik bij het opschutten altijd het roer zodanig dat de kont naar de sluiswand gedrukt wordt, zo dat onder de boot doorstromend water niet de kont van de wand drukt.
Bij ons hebben we wel een probleem als de bolders verder als de scheepslengte uit elkaar staan en er geen trappen voorhanden zijn om aan vast te maken.
vanwege de doorlopende verschansing heb ik helaas geen ruimte voor een middenbolder.
Dan zetten we de lijn door een kluisgat, maar dat vereist wat handigheid en kracht, de kluisgaten zijn sterk genoeg, de boot kan hieraan zelfs gehesen worden.
Gebruik echter nooit (hand) relingen, die trek je geheid van boord.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor Klaver vier » 05 Aug 2017, 20:21

Ik kan niet zonder midden bolder,zeker niet als je weleens alleen vaart,een midde bolder is voor mij een must.
Ik lees hier dat nensen de boot even makkelijk met een pikhaak vasthouden,nou dan moet de boot wel heel ligt zijn anders lukt je dat nooit
Wat ik ook altijd doe de lijn een slag om de bolder dan kan je de boot veel makkelijker aanhouden of laten slippen dan komt er niet zoveel kracht op het deel dat je vasthoudt
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor elrenegado » 06 Aug 2017, 08:14

ik doe het meestal alleen, en dan op de middenbolder.
liefst bij een trap, en dan pak ik hem gewoon even over.. meestal per 2 treden..
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: touwen verleggen in sluizen met groot verval

Berichtdoor Blacktoppie » 06 Aug 2017, 08:20

Ik gebruik altijd hetzelfde touw met ruim voldoende lengte.. ik laat hem om de muur bolder zitten en hou hem strak, gebruik het losse eind om hem om de nieuwe bolder te leggen. Als hij daar omzit trek ik hem aan. Bij opschutten glijd hij dan meestal gewoon van de lagere bolder af bij afschutten
Haal ik hem dan zelf van de hogere bolder.

Pikhaak ligt op het dak maar eigenlijk nooit nodig gehad. Bij 1 bolder pakken we vaak een touw van voren en een touw van achter maar de ene bolder.,

Ik sta meestal achterop en mn vrouw voorop.. vaak de een een trap de andere een bolder..
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten