Swin Patio opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 19 Jun 2017, 08:01

Afgelopen weekend begonnen met de roest te verwijderen met een Tercoo.
We werken deel voor deel om niet het hele interieur compleet en in 1 keer te moeten slopen, eerst BB waar de roest het ergste was.
Afbeelding

Afbeelding

Aan de buitenkant zat er ook roest rond de raamsponningen, dus de hele zijkant direct kaal gemaakt.
De verf spatte er in grote stukken vanaf :o

Afbeelding

De eerste laag anti -corrosive (vanmiddag voor de 2e keer ;) )
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Waar de bestaande verf goed is en geen roest zit achter de betimmering, laat ik de verf zitten, geen reden om ook hier alles kaal te maken.
Buitenom zitten 5 of 6 lagen verf, daar gaat de boot helemaal kaal, 300 micron 2 K anti-corrosive en dan de kleuren.
Vannacht hebben we de boot zonder ramen en deur laten liggen, op dit moment veel geluk met het weer, hopen dat het weer zo blijft zolang we rond de ramen bezig zijn 8-)
Die Tercoo werkt toch wel goed moet ik zeggen, idd een goed alternatief voor stralen.

Wordt vervolgt,

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Thom.W » 19 Jun 2017, 08:08

Wij hebben het ook zo gedaan, kost wat werk maar je heb een goed resultaat.

Ziet er goed uit. :)
Gr. Thom
Caranan Miedema Schouw
Gebruikers-avatar
Thom.W
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 03 Sep 2015, 20:32
Woonplaats: Geertruidenberg
ligplaats: Raamsdonksveer
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor De Waalschokker » 19 Jun 2017, 08:58

Roelof schreef:Die Tercoo werkt toch wel goed moet ik zeggen, idd een goed alternatief voor stralen.

Wordt vervolgt,

Groet,
Roelof


dag Roelof, goed bezig inderdaad.
Ik zie dat je net als velen bedreven bent in het gebruik van de perago/terco.
Kon ik geen meter (eerder cm) mee overweg en deed/doe alles met lamellenschijven.
Keep up the good work :lol:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 27 Jun 2017, 08:49

Weer even een update van de vorderingen.
Het begint aardig op te schieten met het ontroesten en conserveren aan de binnenkant.

BB is gereed

Afbeelding

De laagdikte van de anti-corrosive is tussen de 300 en 450 micron

Afbeelding
Het keukenblokje kreeg ik er niet uit zonder het kapot te maken, daarom het houtwerk van de huid afgehaald zodat er ruimte is om te isoleren en nieuwe betimmering aan te brengen

Uiteindelijk toch besloten om de bank te demonteren.
De vloer langs het schot is slecht en de keerkoppeling heeft aandacht nodig, alles werkt normaal, het oliepeil en de kleur van de olie is goed maar het ziet er niet uit.

Afbeelding

Afbeelding

De koppeling zit in de bank verstopt en was weggewerkt in 3 lagen (loszittend) schuim spul.
Zeer ontoegankelijk en zeker niet iets waar je even naar kijkt voor je gaat starten.
Dit ga ik veranderen, heb hier wel een idee voor maar dat moet nog verder uitgewerkt worden.
Het schot tussen het motorruim en de salon wordt bekleed met dreunplaatjes: 4 mm rubber lijm met daarop stalen plaatjes van 5 x 5 cm.
Dit wordt ook in de scheepvaart gebruikt en voorkomt enorm veel resonantie geluiden.


Met de dakspanten en SB zijn we begonnen maar ik wil eerst de ramen van BB terug gemonteerd hebben, voordat de ramen van SB eruit gaan.
Door het weer gaat het schilderen rond de ramen wat langzamer.

Afbeelding

Hier gaat de 3e laag er op maar door gebruik van een verkeerde roller hebben we het hele stuk terug moeten schuren.
Er moet nog een laag bij maar met de huidige weersverwachting zal dat deze week niet lukken.

Vanavond rustig verder met demontage van de rest van de bank en resterend houtwerk in het leefgedeelte.

Mbt isoleren volg ik het advies van Anton
(bedankt voor het advies en uitleg mbt het werken met schapenwol :D )

Armaflex 10 mm. en de resterende ruimte (zo'n 25 mm) opvullen met schapenwol.
De betimmering zat eerst tussen de spanten, hier ga ik nu voorlangs.
Hierdoor krijg ik onderdeks en in de zijden zo'n 30 - 40 mm ruimte om te isoleren.

De eerste voorraad Armaflex is gisteren geleverd :mrgreen:

Afbeelding

De woonkamer begint op een magazijn te lijken, gelukkig is mijn vriendin niet zo moeilijk :mrgreen: :lol: :lol:
We zijn weinig thuis, overdag aan het werk en 's avonds en 's weekends zijn we met de boot bezig dus dat het nu even een beetje vol staat maakt niet uit.
Ik denk dat de honden er meer last van hebben die hebben hun plek moeten afstaan :o :( :shock:

Wordt vervolgt.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor varg » 27 Jun 2017, 23:25

Hallo Roelof, Nog één geheim van het werken met schapenwol: het knippen.
De werkelijk enige makkelijke manier om het te knippen is met een heggenschaar. liefst een nieuwe , zoiets: Afbeelding
Als je 8 cm tegelijk wilt knippen tenminste. Als je eerst splits lukt het met een grote behangschaar ook, maar met de heggenschaar ging het super.
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 05 Aug 2017, 10:10

Even een update.

Het staal voor de skeggen en kielverlenging had ik gestraald besteld maar dat is fout gegaan dus alle plaatmateriaal eerst een Tercoo behandeling gegeven om de walshuid te verwijderen.
Afbeelding

De pijpen verwijdert en nu het (nog) toegankelijk is de huid ter plaatse schoon gemaakt
Afbeelding

De eerste skeg gehecht volgens de oude lasnaden en foto's welke ik had ontvangen van andere een andere Swin met dit resultaat
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vreemd dat de skeg voor de schroef langs loopt, op die manier komt het water niet vloeiend bij de schroef.

Een kleine aanpassing gemaakt om de skeggen buiten de schroef te plaatsten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kiel verlenging
Afbeelding

Professionele hulp bij het lassen.
Afbeelding

Afbeelding

Tussen de buien door ook verder gegaan met schilderen zodat de ramen er weer in kunnen, rond de ramen 3 lagen, de rest 2 lagen DD lak.
Er zal nog wel wat verfschade onstaan dus als alles gereed is (hopelijk volgend jaar :? :roll: ) schuren we alles nog een keer ok met een fijne korrel en zetten we de laatste laag.
Afbeelding

Het voorlopige resultaat
Afbeelding

Bij de verlenging van het achterdek een beetje geplamuurd omdat de plaat daar wel erg gebocheld is door het lassen.
Afbeelding
(nog niet helemaal gereed)

Als het weer te slecht is om buiten te werken gaan we binnen verder, inmiddels zijn de wanden helemaal kaal gemaakt, ontroest en ook in de 2 K primer gezet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een tegenvallertje (zoals er nog wel meer zullen komen :lol: :)
Er zitten een paar slechte plekken in de vloer, die wordt dus ook vervangen.

Tot zover eventjes.
Het gaat niet snel en omdat we het werk aan de kiel tussendoor hebben gedaan heeft het werk binnen een poosje stilgelegen.

Groet,
Roelof
(foto's opnieuw geplaatst)
Laatst gewijzigd door Roelof op 05 Aug 2017, 23:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Klaver vier » 05 Aug 2017, 11:22

De laatste fot die ik zie is die met de skeggen naast de schroef,daarna staat er afbeelding maar geen foto
Gr René
Klaver vier
 

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 05 Aug 2017, 12:33

Vreemd, als ik het topic open zie ik wel alle foto's.
Ik ga er vanavond mee bezig. Zal alle foto's opnieuw plaats met Imgur.
Met de uitleg van Henk moet het lukken.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor henkvd » 05 Aug 2017, 12:48

Denk dat het probleem in je huidige hele lange links zit, dat gaat niet altijd helemaal goed, verder Tinypics is van slag, best jammer en zal wel weer goed komen, het grote voordeel was dat foto's daar niet 123 verwijderd zijn na een tijdje, daar zijn andere ervaringen mee.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 05 Aug 2017, 23:46

Vandaag nog even bezig geweest

De ramen gemonteerd (SB tijdelijedelijk omdat de buitenkant nog niet klaar is maar we binnenkort een weekje weggaan)
Afbeelding

Afbeelding

De dakrand aan de binnenkant afgekit met spul waar dek doorvoeringen op m'n werk mee worden afgekit.
Afbeelding

En de holle dakspanten volgepurt met 2 K schuim
(Omdat dit totaal ontoegankelijk is, heb ik deze profielen een paar weken geleden ingespoten met "Fluid Film Liquid A" en een omgebouwde plantenspuit.)
Afbeelding

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten