aquanaut schreef:En trek dat nog even verder, ik denk dat ik mijn marifoons wegdoe, zodra de examenplicht (dus waarschijnlijk ook de vergunningsplicht) afgeschaft zou worden.
Waarom?
Neem het voorbeeld aan de 27MC waar ik vroeger ook een zendvergunning voor had, een prima communicatie apparaat.
Totdat de vergunningsplicht eraf ging en werkelijk iedereen voor 50 gulden zo'n ding kon aanschaffen, met de één nog een grotere "kachel" erachter als de ander.
Waardoor de, eerst 22 kanaaltjes, later 40 kanelen overbevolkt werden door figuren die de hele avond de lock functie van de tafelmike erop lieten staan zodat we met z'n allen live konen meegenieten wie er allemaal bij tante Truus op verjaarvisite waren en wat er gegeten werd.
Of 24 uur per dag alle kanalen misbruikten om via packet met elkaar te "ouwehoeren"
Ik vraag me even af of jij behoorde tot de groep die ook een 27MC "bakje" gehad hebben.
Ik denk het namelijk niet,want dan had je anders gereageerd.
Ik ben van nog daarvoor,toen het dus nog illegaal was.
Een prachtige Palomar bak 360 kanalen,met USB LSB ,FM en MG CitizenBand had ik ,met een "kachel" van 60Watt,en een halve golf antenne.
En we konden destijds bijna de hel wereld rond komen.
We hadden echter één probleem,agentschap Telecom vond het niet leuk.
Stoorden we mensen? Iemand die de boel goed voor elkaar heeft,stoort niemand.
Toen kwam het tijdperk van van de TIA(Truckers International Association,(waar ik ook lid van was),de voorloper van Truckstar,die ermee begon om het legaal voor elkaar te kunnen krijgen ,want er waren meerdere landen in Europa.
Nederland was één van de laatsten die het langste de legalisering hebben tegen gehouden,tot uiteindelijk zij ook niet meer konden.
NL heeft toen het ook toegstaan,onder voorwaarde van 22 kanalen,gelijk aan Duitsland,maar dan alleen de FM band.
Duitsland stond zowel MG als FM band toe,echter ook beperkt tot 22 kanalen.
Daarop kwam hier in NL ,dat je een licentie kon halen bij de PTT,en dan kreeg je een kaart waarop stond PTT MARC,en op de bak moest eenzelfde kenmerk staat.
En licentie koste destijds geen 50 gulden,maar 35 gulden.
Dat was de eerste fout die ze hier maakten.
De drempel lag veel te laag.
2de fout die ze hier maakten,was dat er niets geregisteerd stond.
Ophalen van de licentie was makkelijk,35 gulden betalen en weg was je weer.
Er werd niet bijgehouden wie er een licentie had.
Toen het onbeheersbaar werd,lieten ze de boel de boel,een nog grotere fout van de overheid dus.
Overal stonden de bakken,net zoals jij verwoord, aan op kanaal 19 veelal,en bij de truttebellen en die van miepen kon je alles ,maar dan ook alles meeluisteren ,want de mike stand bijkans dag en nacht open.
Ik heb nog een licentie gehad,maar toen het een zootje werd,ben ik afgehaakt,want de lol was er schoon af.
We gebruikten het ding enkel nog,als we met elkaar opreden naar onze bestemmingen in Europa .
Met de marifoon,als die vrijgesteld wordt van examen hoeft het die kant niet op te gaan.
Ten eerste kun je een registratieplicht invoeren,hetzelfde dat er nu bestaat.
Ten 2de kun je de gebruiker een sanctie opleggen,als deze in de fout gaat.
Ook als de koper/gebruiker zijn toestel zou doorverkopen,en daarvan maakt deze geen melding,is en blijft deze altijd verantwoordelijk.
Dus deze betaald ook de sanctie indien er een andere gebruik van maakt.
Gebeurd nu immers ook met de auto.
Stel je wagen wordt geflitst bij te snel rijden,dan krijgt de houder van het voertuig de bekeuring.
Hier in NL is de houder verantwoordelijk,en wordt er van achteren geflitst,in Duitsland komt de flits van voren (en zie je effe niets meer
) ,want in Duitsland moet de overheid bewijzen wie er achter het stuur heeft gezeten.
Dus alles is hier ook te regulieren.
Je zou ook nog kunnen eisen van de producenten,dat de marifoons worden uitgerust met en SIMcard,zodat bij herhaaldelijke misdraging,het toestel uitegschakeld wordt op afstand.
Ik hoor je nu denken , "dan stop ik er een ander SIMcard in".Nee dat zal niet helpen,want ieder toestel heeft een eigen IMEI-code,die NIET verwisselbaar is.
Dat aan dergelijke toestellen een prijskaartje komt te hangen is er alleen maar beter om,want dan gaat niet iedere hotemetoot zo'n ding aanschaffen.
En al moet een instap model dan 250 a 300 euro kosten,dat maakt me niet uit.
Met een GSM kijken we ook niet zo nauw naar de centen,en die rouleerd toch stukken sneller dan een marifoon denk ik.
Maar ik denk dat de overheid er geen zin heeft,omdat ze misschien wel bang zijn,dat het de klauwen uitloopt.
Dat hoeft dus niet,als ze maar regels opstellen,wat ze in het verleden dus totaal verzaakt hebben.
Je kunt dus rustig spreken van "eigen schuld-dike bult" bij NL-Telecom.
Toen bij de 27MC toelating,toen hebben ze iets duidelijk niet gedaan.
En als ze dat nu gaan voorkomen,is er een toekomst voor meer marifoon gebruik door watersporters.
Want ook ik,ga zo'n licentie niet aanschaffen voor hooguit 5 a 6 weken per jaar varen voor 35 euro per jaar.
En een andere mag dat geen argument vinden,voor mij isd at het wel,want als de overheid het menesn was,dat het de veiligheid wel dient,dan is geld van ondergeschikt belang voor zoiets.
Maar schijnbaar is 35 euro,na eerst een kostenloze periode te hebben gehad,en nu je alles via de server moet doen,en waar geen mens meer aan te pas komt,moet er 35 euro worden afgetikt voor één bedrukt A4-tje.
Te belachelijk voor woorden.
Het is een dikke graaibende geworden en anders niks.
En ik vertik ten éénenmale om daaraan mee te werken.
Het is overal hetzelfde.
Ik moet eens in de 6 jaar een nieuwe uitdraai hebben,waarop de stempels komen te staan voor een ADR-keuring van mijn voertuig.
Er passen namelijk 5 stempels op.
In het zesde jaar moet ik weer een nieuwe stempelkaart hebben.
Wordt na de keuring uitgereikt,een A4-tje die regelrecht uit de printer komt a 15 euro per stuk.
Dat is een duur velletje papier met wat inkt erop.
Maar zij hebben de macht,en als je dat niet wilt,dan rij je rond met een niet gekeurd voortuig,en kun je niks.
En zo liggen de zaken hier in NL.
Alles onder de noemer van veiligheid.
Met geld betaal hier in NL de schijnveiligheid van de staatsportemonnee,en anders niks.
Geld verzoend de graaierij.
Geld is macht,en geen veiligheid,maar zonder geld ,geen veiligheid.