Welke digitale navigatie?

algemene discussies

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 30 Jul 2017, 20:20

Mooie foto uit"Collectie Scheepspraet.nl".
Oftewel: Geen foto.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor ErikH » 30 Jul 2017, 21:04

Aangepast.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor pascall » 30 Jul 2017, 22:22

Ik geef beroepsvaart ook altijd voorrang.
Al was het maar vanwege het calimero effect: zij zijn groot en ik is klein.
Maar bij mijn weten is er geen één regel in de wetgeving die stelt dat beroeps voor recreatie gaat.

De wetgeving wil namelijk maar één ding: Duidelijk zijn.
Stel (stel) dat de wetgeving zegt: beroeps gaat voor recreatie.
Of klein wijkt voor groot.
Ook goed.
Nou knal ik met mijn Pikmeertje door het prinses Margriet Kanaal.
Vanuit Sneek komt een binnenvaarder.
Van Bb in, want ik kom uit de richting lemmer.
Wie heeft er dan voorrang?
Ik?
Omdat ik een hoofdvaarwater volg?
Of die binnenvaart omdat die groot is?
Beide denken we voorrang te hebben.
Resultaat: Knal.
En verder, waar ligt de grens klein/groot?

De regels op zee zijn wat dat betreft heel duidelijk.
De Berge Stahl of de Regina Maersk hebben maar gewoon uit te wijken voor dat jachtje van 15 meter dat van SB inkomt en dat oversteek van Dover naar Calais waagt.
Dat ze dat niet kunnen is een ander probleem.
Bij een eventuele aanvaring zijn zij schuld.

Totdat mij iemand de wijdverbreide (mijns inziens) foute regel " klein wijkt voor groot" kan bewijzen, houd ik me aan de beleefdheidsregel.[/quote]

Als een zeeschip als de Regina Maesk op zee vaart heb je als jacht totaal geen voorrang. ten eerste varen deze schepen in een verkeersgeleidestelsel dus hebben zoal voorrang, ten tweede zijn dit bovenmaatse zeeschepen, dus zeer beperkt manoeuvreerbaar wat aanpassing van het overige verkeer verijst, geul gebonden!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 30 Jul 2017, 22:44

Geulgebonden zijn, een bovenmaats schip zijn (een begrip dat in het BVA overigens niet bestaat) ontheft je in geen enkel opzicht van je verplichting uit te wijken!
Noch het tonen van een RWR lichtencombinatie .(Beperkt manoeuvreerbaar t.g.v. werkzaamheden).
En al helemaal niet het volgen van een verkeersscheidingsstelsel
Je kan namelijk ook voorrang verlenen door vaart te minderen.

Dit alles in navolging van voorschrift 2A dat luidt:
"Niets in deze Voorschriften ontheft een schip, zijn
reder, kapitein of bemanning van de aansprakelijkheid voor de gevolgen van enige nalatigheid in de naleving van deze Voorschriften, dan wel van veronachtzaming van enige voorzorgsmaatregel die volgens het gewone zeemansgebruik of door de bijzondere omstandigheden waarin het schip
zich bevindt, geboden is. "


Een voorschrift dat ik 32 jaar geleden in mijn kop moest stampen en nu nog kan opdreunen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Byl54 » 31 Jul 2017, 09:55

off topic

BPR
Artikel 6.04. Naderen op tegengestelde koersen op alle vaarwegen; hoofdregel. Indien een groot schip en een klein schip elkaar zodanig naderen op tegengestelde koersen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het kleine schip voorrang verlenen aan het grote schip.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 31 Jul 2017, 09:59

Net zo Off topic: het topic heet "Welke digitale navigatie".

Maar wel interessant, want hier blijkt wel heel duidelijk dat er verschillen zitten in het BPR en het BVA.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Binnetie » 31 Jul 2017, 12:46

Marie Christina schreef:Je wordt op je wenken bediend: een 4 pagina's tellend artikel in de Motorboot over elektronische navigatie.
Van laptop- en tablet- tot smartphoneprogramma's.

Deze heb ik helaas niet in het bezit. Wat was de conclusie als ik vragen mag?
Binnetie
 

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Marie Christina » 31 Jul 2017, 12:49

PB me even een mailadres.
Dan scan ik het artikel wel even en stuur het op.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor pascall » 31 Jul 2017, 21:45

Marie Christina schreef:Geulgebonden zijn, een bovenmaats schip zijn (een begrip dat in het BVA overigens niet bestaat) ontheft je in geen enkel opzicht van je verplichting uit te wijken!
Noch het tonen van een RWR lichtencombinatie .(Beperkt manoeuvreerbaar t.g.v. werkzaamheden).
En al helemaal niet het volgen van een verkeersscheidingsstelsel
Je kan namelijk ook voorrang verlenen door vaart te minderen.

Dit alles in navolging van voorschrift 2A dat luidt:
"Niets in deze Voorschriften ontheft een schip, zijn
reder, kapitein of bemanning van de aansprakelijkheid voor de gevolgen van enige nalatigheid in de naleving van deze Voorschriften, dan wel van veronachtzaming van enige voorzorgsmaatregel die volgens het gewone zeemansgebruik of door de bijzondere omstandigheden waarin het schip
zich bevindt, geboden is. "


Een voorschrift dat ik 32 jaar geleden in mijn kop moest stampen en nu nog kan opdreunen.


Volgens mij wordt het tijd dat je eens van het Duitse vasteland naar Helgoland vaart of bv van Nederland naar Engeland, weet je gelijk wie er nu voorrang heeft in het verkeersscheidingsstelsel :D :D :D wordt een heel duur grapje, en je komt er van zelf achter uit wie zijn portemonnee :D :D :D :D
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Welke digitale navigatie?

Berichtdoor Noordvaarder » 31 Jul 2017, 22:24

pascall schreef:Volgens mij wordt het tijd dat je eens van het Duitse vasteland naar Helgoland vaart of bv van Nederland naar Engeland, weet je gelijk wie er nu voorrang heeft in het verkeersscheidingsstelsel wordt een heel duur grapje, en je komt er van zelf achter uit wie zijn portemonnee

Ik denk niet of het iets uitmaakt,of je nu wel of niet dat vaartochtje maakt.
De wetgever is hier namelijk duidelijk,en daar zal ook naar gehandeld worden,mocht het fout gaan.
Lees nog eens de bepalingen die in de wetgeving staan.
Internationale bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee.
https://www.nautin.nl/wb/media/Wetten_e ... op_zee(INT).pdf
En of MC daarin gelijk heeft of niet,dan bepaal jij niet.
De wetgever,die is duidelijk.
En de bepalingen zijn een leidraad voor diegenen die hiermede te maken hebben.

Citaat :
Voorschrift 2. Verantwoordelijkheid
a. Niets in deze Voorschriften ontheft een schip, zijn reder, kapitein of bemanning van de aansprakelijkheid voor de gevolgen van enige nalatigheid in de naleving van deze Voorschriften, dan wel van veronachtzaming van enige voorzorgsmaatregel die volgens het gewone zeemansgebruik of door de bijzondere omstandigheden waarin het schip zich bevindt, geboden is.
b. Bij het uitleggen en naleven van deze Voorschriften dient goed rekening te worden gehouden met alle gevaren voor de navigatie en voor aanvaring en met bijzondere omstandigheden, waaronder de beperkingen van de betrokken schepen, die ter vermijding van onmiddellijk gevaar het afwijken van deze Voorschriften noodzakelijk kunnen maken.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast