Mooie foto uit"Collectie Scheepspraet.nl".
Oftewel: Geen foto.
Marie Christina schreef:Je wordt op je wenken bediend: een 4 pagina's tellend artikel in de Motorboot over elektronische navigatie.
Van laptop- en tablet- tot smartphoneprogramma's.
Marie Christina schreef:Geulgebonden zijn, een bovenmaats schip zijn (een begrip dat in het BVA overigens niet bestaat) ontheft je in geen enkel opzicht van je verplichting uit te wijken!
Noch het tonen van een RWR lichtencombinatie .(Beperkt manoeuvreerbaar t.g.v. werkzaamheden).
En al helemaal niet het volgen van een verkeersscheidingsstelsel
Je kan namelijk ook voorrang verlenen door vaart te minderen.
Dit alles in navolging van voorschrift 2A dat luidt:
"Niets in deze Voorschriften ontheft een schip, zijn
reder, kapitein of bemanning van de aansprakelijkheid voor de gevolgen van enige nalatigheid in de naleving van deze Voorschriften, dan wel van veronachtzaming van enige voorzorgsmaatregel die volgens het gewone zeemansgebruik of door de bijzondere omstandigheden waarin het schip
zich bevindt, geboden is. "
Een voorschrift dat ik 32 jaar geleden in mijn kop moest stampen en nu nog kan opdreunen.
pascall schreef:Volgens mij wordt het tijd dat je eens van het Duitse vasteland naar Helgoland vaart of bv van Nederland naar Engeland, weet je gelijk wie er nu voorrang heeft in het verkeersscheidingsstelsel wordt een heel duur grapje, en je komt er van zelf achter uit wie zijn portemonnee
Voorschrift 2. Verantwoordelijkheid
a. Niets in deze Voorschriften ontheft een schip, zijn reder, kapitein of bemanning van de aansprakelijkheid voor de gevolgen van enige nalatigheid in de naleving van deze Voorschriften, dan wel van veronachtzaming van enige voorzorgsmaatregel die volgens het gewone zeemansgebruik of door de bijzondere omstandigheden waarin het schip zich bevindt, geboden is.
b. Bij het uitleggen en naleven van deze Voorschriften dient goed rekening te worden gehouden met alle gevaren voor de navigatie en voor aanvaring en met bijzondere omstandigheden, waaronder de beperkingen van de betrokken schepen, die ter vermijding van onmiddellijk gevaar het afwijken van deze Voorschriften noodzakelijk kunnen maken.
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten