Ideale toerental Velvet keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor Bob » 30 Jul 2017, 12:04

Wat is het ideale inschakeltoerental van een Velvet achter een Mercedes om636?

Stationair toerental van de om636 is volgens Mercedes opgave 700 toeren, bij dit toerental geeft het inschakelen een erg, echt niet lekker, ratelend geluid (klap).

Ik heb ergens ooit gelezen dat het inschakeltoerental van de Velvet 900 toeren zou zijn, maar weet niet meer waar en kan er nergens iets over vinden.

Na verhogen van het toerental van de motor naar tussen 900 en bijna1000 toeren grijpt hij soepeler in maar voor mijn gevoel nog niet helemaal echt lekker.

In het werk loopt en snort ie als een naaimachine.

Vraag: iemand ervaring met deze combinatie en/of weet het juiste, gezonde en veilige inschakeltoerental?

Graag info, alvast bedankt.

Groet, Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor De Waalschokker » 30 Jul 2017, 12:52

Bob schreef:Wat is het ideale inschakeltoerental van een Velvet achter een Mercedes om636?

Stationair toerental van de om636 is volgens Mercedes opgave 700 toeren, bij dit toerental geeft het inschakelen een erg, echt niet lekker, ratelend geluid (klap).

Ik heb ergens ooit gelezen dat het inschakeltoerental van de Velvet 900 toeren zou zijn, maar weet niet meer waar en kan er nergens iets over vinden.

Na verhogen van het toerental van de motor naar tussen 900 en bijna1000 toeren grijpt hij soepeler in maar voor mijn gevoel nog niet helemaal echt lekker.

In het werk loopt en snort ie als een naaimachine.

Vraag: iemand ervaring met deze combinatie en/of weet het juiste, gezonde en veilige inschakeltoerental?

Graag info, alvast bedankt.

Groet, Bob.




"...Ik heb ergens ooit gelezen dat het inschakeltoerental van de Velvet 900 toeren zou zijn, maar weet niet meer waar en kan er nergens iets over vinden....

euh...hugh... watblieft...
ik heb er een Velvet achter hangen en schakel bij niet meer als 200RPM, ik denk zo dat uw keerkoppeling geen lang leven zal beschoren zijn.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor jkos » 30 Jul 2017, 13:06

200 RPM stationair? En de toerenteller geeft de juiste waarde aan?
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor Arthur » 30 Jul 2017, 13:34

Bij 200 rpm in zijn werk zetten, met welke overbrenging, wat maak je dan als max rpm en met welke motor? ik begin bij 800 rpm met een mechanische TCM60 2:1 anders wurg ik de motor af.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor De Waalschokker » 30 Jul 2017, 13:51

Arthur schreef:Bij 200 rpm in zijn werk zetten, met welke overbrenging, wat maak je dan als max rpm en met welke motor? ik begin bij 800 rpm met een mechanische TCM60 2:1 anders wurg ik de motor af.



Hydraulische velvet 2.1
motor is (jaja) BMC 5L 90PK, ik laat het oude beestje 60min warmlopen dan kan ik inschakelmoment 200RMP hanteren.
Kruissnelheid is voor mij 10KM/h aan 1700RPM.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor jade » 30 Jul 2017, 17:07

De Waalschokker schreef:

Hydraulische velvet 2.1
motor is (jaja) BMC 5L 90PK, ik laat het oude beestje 60min warmlopen dan kan ik inschakelmoment 200RMP hanteren.
Kruissnelheid is voor mij 10KM/h aan 1700RPM.


60 min warmlopen?
Zonder werk?
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor Bob » 30 Jul 2017, 18:56

Ja dit schiet weer lekker op.

Kunnen we terug naar het onderwerp.

Wil graag het goede toerental weten, morgen gaat de nagekeken dieselpomp erop en kan/moet ik een en ander afstellen.

Kaapt me daar Waalschokker mijn draadje met z'n 200 rpm.

Mijn en andere om636's hebben een door Mercedes opgegeven min rpm van 700 dus die zouden allemaal hun keerkoppeling in de soep gedraaid hebben?
Nog niets van gehoord.

Oeps kaap ik zelf mijn eigen onderwerp !!!

Graag terug naar mijn vraag > wat is het ideale/juiste toerental om de Velvet in te schakelen.

Alvast bedankt, Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor Hans van Zijl » 30 Jul 2017, 19:07

Hoi Bob,

Mijn vorige motor was een om 636 met velvet koppeling. Ik kon mijn benz het lekkerst stationair laten draaien op 800 RPM. Mijn velvet vond dat prima. Echter wat jij meld lijkt mij eerder op een versleten demperplaat. Ik heb deze bij mij ook laten vervangen en toen was ik van het gerammel bij het inschakelen af.

Ik hoop dat je er wat mee kan. Anders kan je morgen ook even met dintra putten bellen die kunnen je vast vertellen wat je wil weten.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor Klaver vier » 30 Jul 2017, 19:25

Ik heb er ook een hydraulische velvet in staan en die schakelt in bij 500 toeren per minuut
En die hoor je helemaal niet,komt heel soepel in.
Bij 200 toeren inschakelen vindt ik een heel gek verhaal, dan heeft een motor immers amper kracht.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Ideale toerental Velvet keerkoppeling

Berichtdoor De Waalschokker » 30 Jul 2017, 21:31

Bob schreef:
Kaapt me daar Waalschokker mijn draadje met z'n 200 rpm.



tja als u een antwoord van mij "kapen" heet vermoed ik dat u korte teentjes heeft en ik grote voeten. :mrgreen:
U stelt een vraag, ik antwoord, het antwoord bevalt u niet en dan maar zeuren over "kapen"
dag bekijk het maar :mrgreen:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten