Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2016, 13:34

helenakruiser schreef:Inhakend op deze , heeft iemand ervaring met een Lombardini 40 pk ?...Deze staat al een poosje te koop en aangezien wij aan het denken zijn om onze daf 575 te gaan vervangen zijn we hier wel nieuwschierig naar


Lombardini heeft in die range 2 (inmiddels 3) verschillende type motoren.
De kleinere (type FOCS) hebben een distributieriem en pompverstuivers, de iets grotere v/a 60 pk (CHD) zijn meer conventioneel, daar kan weinig aan stuk.
Daarnaast is er een type KDI die ik niet ken.

Het type FOCS gaat t/m 40 pk bij 3600 rpm.
Ik zie dat motortje niet echt als alternatief voor een DAF.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor helenakruiser » 22 Dec 2016, 13:46

Bedankt voor de input , deze motor gaat het dus niet worden , bedankt

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Davidos » 20 Jul 2017, 13:07

Is er al meer bekend over de milieu eisen waarover eerder is geproken? Die opgelegd zouden worden etc.

Eigenlijk is de vraag; kun je nou een andere motor (laten) installeren zonder die over een jaar weer te moeten vervangen omdat die niet aan de eisen voldoet?

Ik heb geen idee hoe de eisen in elkaar zitten en of wat er nu aangeboden wordt wel 'mag'.

Onze OM621 loopt nog steeds prima, starten =lopen enzo, maar inmiddels zijn er vrijwel geen onderdelen meer verkrijgbaar (tegen normale prijzen) dus zodra er iets stuk gaat is het over en uit....

Dus of een andere boot vinden met 2m stahoogte en een recentere aandrijflijn, of een andere motor..... keuzes :)
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor De Waalschokker » 20 Jul 2017, 14:30

Oud topic nieuw leven inblazen, mag wel eens ;)
Ik ken enkele (jacht)schippers uit de de club die een Chineesje (de befaamde) Timray geplaatst hebben.
Schippers tevreden en de (jacht)werf (voor mijn scheepje te klein) die er dealer van is heeft er al iets van een honderd geplaatst.
Weinig tot geen klachten en doordat het olk skool tehniek is (net als mijn oude "koffiemolen" aan boord) kan er niet veel misgaan.
Geen common rail troep (jawel), zou ik nooit aan boord willen (hebben) maar gewoon klassieke CAV pomp en bewezen motorblok.
Ik weet dat Hans (topicstarter) daar anders over denkt maar het is wel zo dat de gemiddelde jacht schipper of (woon)schip eigenaar maar een fractie afstand aflegt wat de beroepsvaart doet.
Ik vermoed dan ook dat of het scheepje eerder verkocht zal zijn of eigenaar overleden dan dat de motot 100.000 of meer uren zal gedraaid hebben, correct me if I'm wrong.
Prijs is de helft goekoper en wat wisselstukken (of onderdelen) betreft, geen paniek ruim voorradig.
Lijkt of ik er publi voor maak is natuurlijk geen waar, ik weet ook wel dat er motor merken zijn die voor een 90/120PK 16 tot 20.000eruo kosten maar als een (bewezen techniek) de helft goedkoper kan why not.
Trouwens in een topic (of was het op "het andere" forum" ?) schreef forumlid quichot dat de Chinezen aan een inhaaloperatie bezig zijn en dat er in de vorige eeuw ook smalend werd gedaan over Japanse auto's...
Ik heb in de tachtiger jaren (weet niet meer welk model) ooit een Toyota (nieuwe wagen) gekocht daar was alles standaard die in die tijd bij de duurdere Europese topmerken opties waren.
Ik weet vrijwel zeker dat quichot allesbehalve ongelijk heeft en, ook ik ben er van overtuigd dat China de komende jaren een koers zal volgen die resulteert in goede producten op de markt zal zetten.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Gruttepier » 20 Jul 2017, 18:57

Het vergelijk tussen de Japanse en Chinese markt is appels met peren vergelijken.
Wil je de markt vergelijken qua betrouwbare techniek is het meer de Duitse en de Jappanse en de Chinees met de Poolse.
De enige andere feitelijke vergelijk is het continent en de uiterlijke kenmerken.

De Chinese markt is gebasseerd op massa en kopiëren, en daar zit enorm veel waar tussen wat het niet heel lang volhoudt.
De Japanse markt was en is gebasseerd op betrouwbaarheid en om op de wereldmarkt te komen waren de prijzen toen laag, dat is ruimschoots beloond en daar plukken ze terecht de vruchten van.

Timray hoor ik wisselende verhalen over, ik zelf zou voor zo een belangrijk onderdeel van een boot er niet voor kiezen. Dit vanwege de bijkomende inbouwkosten, de nog lange niet bewezen betrouwbaarheid en de reputatie van de Chinese markt.
Gruttepier
 

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor elrenegado » 21 Jul 2017, 08:47

ik zou er rustig een commonrail inzetten overigens.
Waarom niet, heb er diverse in m'n auto's gehad...
ik zou alleen niet snel voor 1 met turbo kiezen, die heb je in een stalen motorkruiser niet echt nodig vind ik ( althans, ik niet... afhankelijk van je vaargebied en type boot )

@davidos,
Als men milieueisen op gaat leggen zal dat waarschijnlijk net zo als met de automobiel industrie worden.
dus bv vanaf een bepaalde datum, alle nieuwe boten, en indien hermotorisering dan ook voldoen aan de eisen oid.
Ik denk niet dat ze ineens alle " oude" bootjes verbannen indien er een oude diesel in ligt.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor quichot » 21 Jul 2017, 11:12

Probleem is dat niemand weet wanneer, en zo ja, welke eisen er gesteld gaan worden aan de emissie van jachtmotoren. maar dát die er gaan komen lijkt mij een zekerheid.
Dilemma voor wie nu voor hermotorisering staat: voldoet mijn nieuwe motor aan de eisen die nog moeten worden geformuleerd? Dat pleit voor zo lang mogelijk doormodderen met onze old skool dieseltjes.

Als die eisen er komen is het meest waarschijnlijke dat die in de pas zullen gaan lopen met die voor de beroepsvaart. Maar hoe gaat dat worden geïmplementeerd, en vooral: gecontroleerd? De recreatievloot is een ongrijpbare en onoverzichtelijke mix van de meest uiteenlopende vaartuigjes. Om die reden is een soort APK met gelijke regels voor iedereen een doodlopende weg geplaveid met bureaucratische rompslomp die we niet op moeten willen.

Uitsterfbeleid zou, als het zover is, mijn voorkeur hebben, omdat je dan een geleidelijke overgang krijgt naar schonere motoren, zonder de kleine hobbyist met z'n rug tegen de muur te zetten. Maar de ervaring tot nu toe leert dat overheden, en met name gemeentebesturen, daar lak aan hebben. Einddatum is einddatum, punt. Zie het tweetaktverbod in Amsterdam, of milieuzônes die geen uitzondering maken voor campertjes of old timers die hooguit twee keer per jaar gebruikt worden.

En hoe gaan monumentale motoren straks worden beoordeeld? En wat valt precies onder het begrip museaal? Niemand die het weet. Maar ik houd mijn hart vast.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Mopolcamper » 21 Jul 2017, 12:41

De oplossing voor vervuilende dieselmotoren is er al en heet GTL! Onbegrijpelijk dat er op dit forum nog steeds watersporters zijn die wel van de natuur willen genieten maar niet bereid zijn weinig meer voor hun brandstof te betalen. Dat de politiek dit niet oppakt is ook bedenkelijk.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Marie Christina » 21 Jul 2017, 15:15

Ik wil best, maar moet een uur rijden om GTL te kunnen tanken.
Rijden, ja. In de buurt van mijn ligplaats is sowieso niets.
(Nóg niet.Schijnt eerdaags wel te komen.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Jul 2017, 17:15

Zolang GTL niet op reguliere plaatsen verkrijgbaar is,heeft het geen zin om naar plekken te gaan rijden om GTL te tanken voor een boot.
Vanuit het oogpunt "milieu" is het zelfs af te raden,want enerzijds ben je dan bezig met schoner varen,terwijl je aan de andere kant weer "vervuilend" bezig om het produkt op te gaan halen.
Daar komt dus bij,dat er nog weinig bedrijven zijn,die het faciliteren aan het water.
Als je dat met jerrycans moet aanslepen,zullen er weinig jachthavens zijn,die het toestaan als daar een dieselpomp met gewone diesel van hunzelf staat.
Wat heden ten dage nog steeds het geval is.
De sector moet het omarmen,niet de gebruiker.
De watersportsector moet erin voorzien zodat er niks anders verkrijgbaar is.
Maar men doet dat niet,omdat de marge van het produkt te laag is.
Als er niks anders verkrijgbaar is aan de waterkant,zal men dat heus wel gaan tanken.
Want iedere bootjes eigenaar weet dat hij niet het gehele jaar vaart,en veel minder naar dergelijke kosten kijkt dan de beroepsvaart.
Lunegat DNZ verkoopt GTL,en ik ging vorig jaar ook niet weer weg,om de gok te wagen elders.
Dus je tankt datgene wat er aangeboden wordt.
En tank ik het omdat het milieu ermee gebaat is?
Nee maar puur omdat mijn motor een brandstof nodig heeft om te kunnen werken.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten