Houten stuurtje vervangen

Houten stuurtje vervangen

Berichtdoor Erik1981 » 18 Jul 2017, 20:54

Wij zijn de trotse eigenaar van een leuke gebruikte boot maar willen eea aanpassen. Er zit nu een houten stuurtje op (monokabel) en als ik er met mijn 2 mtr lengte achter sta dan zit het stuurtje net te laag. Simpelste is een nieuw stuurtje (dacht ik) totdat ik deze demonteerde en een systeem zag wat ik niet herkende. Hebben jullie al eens dit systeem gezien en hoe plaats ik een groter stuur?
Of optie 2: ik vergroot het stuur zelf maar waar haal ik bijvoorbeeld langere gedraaide meranti spijlen?

Graag jullie advies aub..

Ik ben al bij meerdere bedrijven geweest maar de boodschap is telkens dat dit niet standaard is en dat ze niet echt verder kunnen helpen.

Foto van de as(zwarte adapter zit echt vast)
Afbeelding

Stuurtje naaf:
Afbeelding

Stuurtje:
Afbeelding
Erik1981
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 Jul 2017, 20:21
ligplaats:
info:

Re: Houten stuurtje vervangen

Berichtdoor henkvd » 18 Jul 2017, 22:14

Is idd niet standaard voor een monokabel besturing

Zou je een foto van de andere kant van het schot willen maken om te kijken welk monokabel stuur systeem er is toegepast ( merk ).

tot nu toe je opties;
- Nieuw mono kabel systeem met nieuw groter stuurwiel.
- Huidig systeem hoger monteren indien mogelijk.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Houten stuurtje vervangen

Berichtdoor Erik1981 » 18 Jul 2017, 22:45

Andere kant gaat zeuren worden. Het is een gesloten houten console en als ik er dan toch de zaag in moet zetten dan kan ik idd net zo goed de boel verhogen als ik dan toch bezig ben.

Ik kon op de naaf ook al geen naam/merk vinden maar heb de hoop dat iemand dit al eens eerder heeft gezien.

Denken jullie dat het mogelijk is als ik een 2 groter stuur op de kop kan tikken en het middenstuk in het grotere stuurwiel verwerk? Dus van 2 weer 1 op maat stuur maak?
Erik1981
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 Jul 2017, 20:21
ligplaats:
info:

Re: Houten stuurtje vervangen

Berichtdoor eagle » 18 Jul 2017, 22:46

Vrijwel zeker Ultraflex T67

Adapter kan er wel af. Eventueel met poelietrekker.

De metalen as die dan zichtbaar wordt is standaard.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Houten stuurtje vervangen

Berichtdoor Erik1981 » 18 Jul 2017, 23:36

Dank je wel eagle.. dus de adapter op de naaf behoort eigenlijk toe aan het stuurwiel wat dan eigenlijk weer een bijzonder stuurtje is.

Ik ga kijken of ik een poelitrekker kan regelen want met de hand en tang kwam er geen beweging in.

Gaat vervolgd worden...
Erik1981
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 Jul 2017, 20:21
ligplaats:
info:

Re: Houten stuurtje vervangen

Berichtdoor eagle » 19 Jul 2017, 00:06

De metalen as is een conus.Daarom zit de kunststof adapter er zelfklemmend op.

Draai de bevestigingsbout weer terug in de as, maar dan niet vast, maar zeg halverwege.
De spindel van de poelietrekker kan zich dan afzetten op de boutkop, zodat de schroefdraad in de as niet wordt beschadigd.

Scandinavisch scheepje, aan het stuur te zien?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Houten stuurtje vervangen

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Jul 2017, 00:25

Erik1981 schreef:Of optie 2: ik vergroot het stuur zelf maar waar haal ik bijvoorbeeld langere gedraaide meranti spijlen?

Die kun je eventueel laten maken bij een meubelmaker of als je handig bent,zelf draaien op een draaibank.

Ik zit er in principe net zo mee.
Heb ook een stuurwiel met een vreemde conus.
En mijn stuurrad is ook maar 50cm in doorsnede.
Ik heb inmiddels een RVS hoepel van 56cm diameter, 25mm rond, laten maken.
Ik twijfel nog of ik deze hoepel om de bestaande houten hoepel maak,of dat ik 6 andere spijlen op mijn houtdraaibank ga maken.
De bestaande stuurrad ziet er in grote lijnen net zo uit,alleen is mijn naaf iets anders.
Het stuurrad kan uit elkaar,je kunt de beide ringen eraf halen,en dan valt a.h.w het stuurrad uit elkaar.
De uiteinden van de spijlen zitten precies passend in de naaf.
Het lijkt mij i.i.g. een leuk winterklusje.
Noordvaarder
 

Re: Houten stuurtje vervangen

Berichtdoor Erik1981 » 19 Jul 2017, 06:17

Ik heb echt geen idee wat voor type bootje het is. Wij vonden het een leuk model en het heeft een lekker hoge kuip en zeer stabiel
Afbeelding
Erik1981
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 Jul 2017, 20:21
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten