Victron 75/15 MPPT en BMV700 icm bluetooth dongles

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Victron 75/15 MPPT en BMV700 icm bluetooth dongles

Berichtdoor Martin65 » 17 Jul 2017, 20:26

Hmmm met een mppt regelaar kan ik dus misschien wel de dubbele opbrengst krijgen. Dat is nooit verkeerd.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Victron 75/15 MPPT en BMV700 icm bluetooth dongles

Berichtdoor Klaver vier » 18 Jul 2017, 12:51

Martin hij kan tot ongeveer 30 procent bezuinigen,dus nog lang niet de helft.
Dat zeggen ze bij de verkoop tenminste ( het lijkt mij erg veel)
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Victron 75/15 MPPT en BMV700 icm bluetooth dongles

Berichtdoor Binnetie » 18 Jul 2017, 15:00

Misschien een klein beetje offtopic. De MPPT heeft een afmeting van 100 x 113 x 40mm (HxBxD) waar zou deze het beste te plaatsen zijn?
Bij mezelf zit ik te denken aan de linkerzijde naast de stuurkolom, onder de radio:
Afbeelding

Kan dit qua warmteafgifte?
Voor de hobby kies ik voor bluetooth dongel. Ik wil eens kijken of het mogelijk is om de opbrengst te uploaden naar een pagina zodat ik thuis kan zien wat de zonnepanelen thuis doen en die op de boot. Daarnaast kan ik overige domotica ook zien. Het is voor de hobby, een ieder moet voor zichzelf bepalen of hij/zij dit wil.
Binnetie
 

Re: Victron 75/15 MPPT en BMV700 icm bluetooth dongles

Berichtdoor Klaver vier » 18 Jul 2017, 17:02

Die mppt regelaar ga je toch niet op je dashboard zetten ,die zet je zo dicht mogelijk bij je accu's
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Victron 75/15 MPPT en BMV700 icm bluetooth dongles

Berichtdoor Martin65 » 18 Jul 2017, 21:16

Klaver vier schreef:Martin hij kan tot ongeveer 30 procent bezuinigen,dus nog lang niet de helft.
Dat zeggen ze bij de verkoop tenminste ( het lijkt mij erg veel)
Gr René ( Klaver vier)

Dag René, hoe bedoel je dat met 30% bezuinigen? Als ik met mijn oude regelaar 7A laad kom ik dus op 10A, moet ik het zo zien?
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Victron 75/15 MPPT en BMV700 icm bluetooth dongles

Berichtdoor Klaver vier » 18 Jul 2017, 21:25

Martin hoe het precies werkt kan ik je niet vertellen,maar makkelijk gezegd geeft een mppt regelaar een hoger rendement
Dus van het aangeleverde vermogen houdt je meer over met een mppt regelaar,oa, omdat hij bij weinig zon toch nog stroom levert,dat doet een andere regelaar niet of bijna niet.
Op de site van victron kan je daar wel meer over lezen,ik kan het je niet uitleggen hoe dit werkt
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Victron 75/15 MPPT en BMV700 icm bluetooth dongles

Berichtdoor Binnetie » 19 Jul 2017, 15:22

De B<V700 heeft ook ondersteuning door middel van een relais om een apparaat uit te schakelen indien de accu leeg dreigt te raken.
Bijvoorbeeld je hebt een verbruiker aan boord als je weg bent en deze dreigt de accu leeg te trekken. Ik zit de handleiding te bekijken maar snap niet hoe je nu specifiek een verbruiker aansluit op de BMV700 om die uit te laten schakelen. Iemand dit dat weet?
Binnetie
 

Re: Victron 75/15 MPPT en BMV700 icm bluetooth dongles

Berichtdoor Klaver vier » 19 Jul 2017, 16:18

Er zit bij mijn nergens een relais de bmv sluit je aan op de shunt en de shunt op zijn beurt op de accu's.
Wat mijn nog steeds verwondert hoe je dat dacht met die mppt op je dashboard.
Op de bmv zit alleen een stopkontakt voor een telefoon stekkertje waaraan een snoertje komt naar de shunt.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Victron 75/15 MPPT en BMV700 icm bluetooth dongles

Berichtdoor Binnetie » 19 Jul 2017, 16:30

Niet op mijn dashboard maar naast de stuurkolom.
Links onder de autoradio (je ziet helemaal links een papiertje die langs de autoradio is gezakt. Tegen de stuurkolom aan is waar de meeste electra bij mij zit.

In de handleiding kan je iets vinden op pagina 24: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -PT-IT.pdf
En hier staat het onder het kopje 'standaard eigenschappen': https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ies-NL.pdf
Binnetie
 

Re: Victron 75/15 MPPT en BMV700 icm bluetooth dongles

Berichtdoor Klaver vier » 19 Jul 2017, 16:52

Ik lees inderdaat iets over een programmeerbaar relais,maar daar heb ik geen kaas van gegeten,en ik heb het ook niet nodig
Nog even over de plaats van die mppt waarom wil je die in het zicht?
Gr René
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten