Doet mijn marifoon het?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Doet mijn marifoon het?

Berichtdoor Marie Christina » 18 Jul 2017, 20:58

Ah, zo bedoel je.
Ja dat klopt.
Er zijn VHF's met ingebouwde AIS.
Ik begreep even niet wat je bedoelde dacht dat je een VHF bedoelde die via AIS werkte of zo.
En alles wat je tussen een antennekabel in plugt geeft een verlies.
Ik heb ook zo'n splittertje ertussen en gebruik mijn VHF antenne ook voor FM ontvangst voor de radio. (Muziek dus).
En het verlies zal gerust meetbaar zijn, dat geloof ik echt wel, maar merken in de praktijk doe ik het niet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Doet mijn marifoon het?

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Jul 2017, 00:31

Marie Christina schreef:Ik heb ook zo'n splittertje ertussen en gebruik mijn VHF antenne ook voor FM ontvangst voor de radio. (Muziek dus).

Maar heb je dan geen last van gekraak of iets anders,als je aan het zenden bent?
Want een marifoon antenne wordt voor zowel ontvangen als zenden gebruikt.
Of heeft dat geen effect.
Noordvaarder
 

Re: Doet mijn marifoon het?

Berichtdoor Marie Christina » 19 Jul 2017, 10:50

In het splittertje zit een relais die de verbinding naar de radio verbreekt zodra je gaat zenden met de VHF.
Je hebt dus tijdens het zenden even geen FM ontvangst.
Maar dat vind ik juist een voordeel.
Dan heeft de ontvanger ook geen last van "achtergrondmuziek".
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Doet mijn marifoon het?

Berichtdoor De Waalschokker » 27 Jul 2017, 14:17

Deze idioot zijn marifoon zal beslist niet gewerkt hebben als hij al uberhaupt éne aan boord had.

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actue ... ussen.html
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Doet mijn marifoon het?

Berichtdoor Noordvaarder » 27 Jul 2017, 15:28

De Waalschokker schreef:Deze idioot zijn marifoon zal beslist niet gewerkt hebben als hij al uberhaupt éne aan boord had.


Ik vind jou reactie zwaar overtrokken.
En ik denk ook dat de reageerder op Schuttevaer Oege.Joh Brink,wel eens gelijk kan hebben.
In de eerste plaats is niet te zien,dat het koppelverband aan wil leggen.
Het ligt in principe met de kop tegen het schip dat er al ligt.
In de 2de plaats ligt er een schip bij de auto steiger.

Waarschijnlijk wil de Maranta gebruik maken van de autosteiger,en wacht deze op het schip dat daar ligt.
De Maranta had er ook achter kunnen gaan liggen,zodat het niet mogelijk was om er tussendoor te kunnen varen,en dat het dan stuurboord stuurboord moest.
Ik vind het eigenlijk jammer dat het hier niet tot (proef)proces komt,want ik wou nog wel eens zien waar die Kingma van de Maranta dan met zijn grote mond bleef.
Trouwens,ik kan aan de hand van filmpje en de foto geen blauw bord ontdekken.
Dus Waalschokker,of het zo'n "idioot" is,dat jij beweerd dat ie is,betwijfel ik ten zeerste.
Ik denk namelijk dat die "idioot" op het achterdek van de Maranta staat te schreeuwen.
Noordvaarder
 

Re: Doet mijn marifoon het?

Berichtdoor Marie Christina » 27 Jul 2017, 15:55

Ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken, maar volgens mij moet dat via de NMEA aansluiting kunnen.

Edit: Dit hoort niet hier. :D :|
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 27 Jul 2017, 19:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Doet mijn marifoon het?

Berichtdoor De Waalschokker » 27 Jul 2017, 19:22

Noordvaarder schreef:
Ik vind jou reactie zwaar overtrokken.
En ik denk ook dat de reageerder op Schuttevaer Oege.Joh Brink,wel eens gelijk kan hebben.
In de eerste plaats is niet te zien,dat het koppelverband aan wil leggen.
Het ligt in principe met de kop tegen het schip dat er al ligt.
In de 2de plaats ligt er een schip bij de auto steiger.

Waarschijnlijk wil de Maranta gebruik maken van de autosteiger,en wacht deze op het schip dat daar ligt.
De Maranta had er ook achter kunnen gaan liggen,zodat het niet mogelijk was om er tussendoor te kunnen varen,en dat het dan stuurboord stuurboord moest.
Ik vind het eigenlijk jammer dat het hier niet tot (proef)proces komt,want ik wou nog wel eens zien waar die Kingma van de Maranta dan met zijn grote mond bleef.
Trouwens,ik kan aan de hand van filmpje en de foto geen blauw bord ontdekken.

Dus Waalschokker,of het zo'n "idioot" is,dat jij beweerd dat ie is,betwijfel ik ten zeerste.
Ik denk namelijk dat die "idioot" op het achterdek van de Maranta staat te schreeuwen.



goed dat u gestopt bent met transport hoewel ik een vermoeden heb dat u de wegen wel eens onveilig zou kunnen maken in uw voiture... (blauw bord "dat u niet ziet") :o
Overigs ligt het koppelverband zo goed als stil.
Inderdaad een idioot en dit is nog maar eens een bewijs dat een marifoon absoluut een vereiste is om het water te zijn en al helemaal als de beroepsvaart er aan te pas komt.
Die stomme Duitser zal volgens mij geen jota gesnapt hebben wat de schipper zei.
Het zijn dus niet alleen huurbakken die voor gevaarlijke situaties zorgen.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten