Mijn eerste bootje kopen

algemene discussies

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Marie Christina » 16 Jul 2017, 20:52

Ik heb wel eens iets aan mijn neus, ja.
En, afhankelijk van de situatie, veeg ik dat af aan een zakdoek, een poetslap of, bij gebrek aan dat alles, de rug van mijn hand.
En daarna kan ik weer prima die tweetaktgeur ruiken.
Ruikt lekker.
Net als geteerd touw, of gewoon koolteer, of verf, of benzine, of die geur die van de rubberboot af komt als je hem aan het begin van het seizoen weer open vouwt om op te blazen.
Het is allemaal de geur van: Vakantie. Ontspanning. Vrij zijn.

Maar misschien ben ik wel een beetje gek. :|
Ik hoop het.
En ik hoop niet dat ik genees.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Klaver vier » 16 Jul 2017, 21:13

Menno ik zou als ik jouw was lekker tweetakt lucht blijven snuiven,wat jij opsnuift ruik ik in ieder geval niet meer
Snuif en geniet :)
Gr René en neem nog een snuif en geniet want ik doe het niet.
Klaver vier
 

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Jul 2017, 21:39

Marie Christina schreef:Tweetakt stinken? :shock:

En dat niet alleen,maar als ik nu beginner was in bootje varen,dan zou ik zowiezo geen 2 takt benzine motor kopen.
Want er zijn al enkele verboden ingesteld,en je kunt erop wachten,dat ze de rest ook gaan verbieden,wegens te veel vervuilen uit milieu oogpunt.
En dat zelf bijmengen dat is toch niet meer van deze tijd?
Ik zou ook niet weten waar ik benzine met mengsmering zou moeten kopen,dus wordt het zelf doen kliederen.
Maar dat niet alleen,overal langs het water is diesel verkrijgbaar,kijk maar op deze site links in de kolom waar je kunt zien waar wat te koop is.
Iemand die net begint,gaat toch de volgende keer iets verder,en weer verder.
Dan wil je toch een courante vervoermiddel op het water dat overal kan tanken?
Het is gewoon jammer dat er geen markt genoeg was voor die buitenboord dieselmotoren.
Noordvaarder
 

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Gruttepier » 16 Jul 2017, 22:21

Wederom gaat het om persoonlijke voorkeuren.
Een diesel is mooier en idealer als je een boot zoekt waar je lang van wil genieten.

Budget en ervaring opdoen zijn het belangrijkst.
Een 9.9 4 stroke is zeer zuinig en die tanks zijnvsupermobiel. Daarentegen zit je met diesel weer met de welbekende bacterie als je niet oplet.
Accu's en tanks, nou er varen er dagelijks duizenden in Nederland maar berichtgeving over explosies etc zijn er niet.

2 takt stinkt zekers stationair, als je vaart heb je er geen last van. Maar brandstof verbruik is hoger en je zit met de smering.
Gruttepier
 

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Jul 2017, 00:18

Gruttepier schreef:2 takt stinkt zekers stationair, als je vaart heb je er geen last van.

Nee daar hebt je gelijk in.
Tenminste de booteigenaar heeft er geen last van,want die zit dan voor de motor.
Degene die erachter vaar,die ruikt het des te beter.
Die vieze 2 takt benzine dampen blijven niet onder water?
Moeten ze per direct verbieden die dingen.
Zijn zeer zwaar millieu belastend.
Alleen nog 4 takt toestaan.
Noordvaarder
 

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Arthur » 17 Jul 2017, 10:50

Gruttepier schreef:Wederom gaat het om persoonlijke voorkeuren.
Een diesel is mooier en idealer als je een boot zoekt waar je lang van wil genieten.

Budget en ervaring opdoen zijn het belangrijkst.
Een 9.9 4 stroke is zeer zuinig en die tanks zijnvsupermobiel. Daarentegen zit je met diesel weer met de welbekende bacterie als je niet oplet.
Accu's en tanks, nou er varen er dagelijks duizenden in Nederland maar berichtgeving over explosies etc zijn er niet.

2 takt stinkt zekers stationair, als je vaart heb je er geen last van. Maar brandstof verbruik is hoger en je zit met de smering.


Dat met die smering valt wel mee als je maar met de goede verhouding mengt, wat jij ook weet is dat een 2 takt mits goed onderhouden bijna niet kapot is te krijgen, minder draaiende delen en simpel van opbouw en stuk sterker als een 4 taktje.
Maar als ik achter diesel rij (varend heb ik daar geen last van op open zee) van iemand met lekkende verstuivers en dito pomp komt er toch een deel roet mijn kant op waar tegen een 2 taktje bijna naar rozen ruikt terwijl het ook heel slecht is.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Klaver vier » 17 Jul 2017, 11:21

Arthur elke verbrandingsmotor ruik je maar om nou een vergelijking te maken met een heel slecht draaiende diesel.
Een slecht draaiende diesel stinkt echt een uur in de wind,maar dat is natuurlijk geen vergelijk.
Als je dan ook uitgaat van een slecht draaiende tweetakt wordt het wat anders,dan ga je zeker dood van de lucht,dan wordt het net een rookbom.
Ik lig met de boot aan een doorvaart,en ik hoef echt niet te kijken wat er langs komt want een tweetakt ruik ik meteen.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor marcelNL » 17 Jul 2017, 11:22

Iedereen bedankt voor alle informatie. Ben al een stuk wijzer geworden. Ook de Onedin aangeboden door @Eagle neem ik graag mee in de vergelijking, vooral dat hij af te bouwen is naar lage hoogte is interessant.

Helaas heb ik het vinden van een ligplaats (zoals al eerder aangegeven) toch wat onderschat. Ik dacht dat er nog eenvoudig plek te vinden was in een commerciële haven in de buurt, maar dat valt toch wat tegen. Hebben mensen wellicht nog alternatieven in de regio Den Haag / Leidschendam?

Opties die ik al heb bekeken zijn:
https://www.demerenburger.nl
https://www.wscvlietland.nl
http://wsvdevlietstreek.nl
http://www.wvleidschendam.nl

Helaas is er nergens direct plek. Ziet er dus uit dat ik iets meer tijd heb om te besluiten wat ik wil kopen ;) .
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Arthur » 17 Jul 2017, 11:46

Klaver vier schreef:Arthur elke verbrandingsmotor ruik je maar om nou een vergelijking te maken met een heel slecht draaiende diesel.
Een slecht draaiende diesel stinkt echt een uur in de wind,maar dat is natuurlijk geen vergelijk.
Als je dan ook uitgaat van een slecht draaiende tweetakt wordt het wat anders,dan ga je zeker dood van de lucht,dan wordt het net een rookbom.
Ik lig met de boot aan een doorvaart,en ik hoef echt niet te kijken wat er langs komt want een tweetakt ruik ik meteen.
Gr René ( Klaver vier)

Dat moet toch bijna een stinkende boel zijn op al die waterplassen in NL als het heet is en er geen wind staat, staat er wel een beetje wind en het komt jou kant op ben je echt niet blij denk ik.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Jul 2017, 12:17

Arthur schreef:Maar als ik achter diesel rij (varend heb ik daar geen last van op open zee) van iemand met lekkende verstuivers en dito pomp komt er toch een deel roet mijn kant op.

Een beetje onzin verhaal,vind je ook van niet?
Hoeveel zouden er zijn die met een lekkende pomp en lekkende verstuivers varen denk je?
Bij jou in de buurt waarschijnlijk veel,maar hier denk in niet veel.
Die mensen hebben dan zelf ook een stinkende boot van binnen,en ik denk niet dat "moeders de vrouw" and the kids,dan nog weer meegaan.
En afgaande op de emissie eisen.
Wat denk je ervan,wat de reden is,dat de 2-takt zijn langste tijd heeft gehad?
Omdat men niet langer zo'n stinkende 2takter wil hebben,of omdat ze de euronorm 4 niet kunnen halen.
Ik denk het laatste.Dat zegt mij genoeg.
Nieuwe diesels halen met gemak nog steeds euronorm6.
Dus is er voor een diesel nog steeds een toekomst.
Waar tegen een 2 taktje bijna naar rozen ruikt terwijl het ook heel slecht is.

Mijn rozen in de tuin,ruiken echt niet naar 2takt benzine.
Maar als jij het verschil bijna niet kan ruiken,zou ik maar uitkijken als je was.
Want voor hetzelfde geld stop je dan een roos in je tank van je brommert. :lol: :lol:
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten