Project of schroot?

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Project of schroot?

Berichtdoor Klaver vier » 16 Jul 2017, 21:05

Als een bout door de bodem heen drukt,wil dat zeggen dat de tussenlaag tussen de lagen polyester totaal verrot is
Aangezien de tussen laag ook nat is,en je dit nooit meer droog krijgt wordt restauren in mijn ogen niets meer.
Ga voor jezelf eens na wat heb ik,een gare boot en een motor waar alles nat van is geweest,en dit is voor een startmotor en een dynamo gewoon een doodsteek,plus de onsteking die waarschijnlijk ook wel is aangetast
Mijn advies niet aan beginnen,alles wat je er instopt is weggegooid geld
Een gewaarschuwd mens telt voor twee
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Project of schroot?

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Jul 2017, 22:13

Filly schreef:Wat ik graag wil weten:
-Is dit een hopeloos geval of valt het te redden (met beperkte financiele middelen, meer dan 2000€ wil ik er niet insteken)

Hopeloos geval,maar je kunt er altijd nog een mooie bloembak van maken.
In dat geval is het niet erg,dat er een paar gaten in zitten.
:mrgreen: :mrgreen:
-Kan iemand me al andere zaken aanraden om uit te voeren?

Vergeet deze,want al het geld dat je erin steekt is het niet waard.
-Gat boren onderaan om water te laten weglopen, en zo leeg te laten lopen?

Zie bovenstaande.Meer gaten erin,is voor en bloembak juist goed,want anders wordt het een modderpoel. :lol: :lol:
-De boot stond meestal met de neus in de lucht, kan het zijn dat enkel de achtersteven een prb vormt?

Nee,niet enkel je achtersteven is verrot,ook verder naar voren.
Hout is hygroscopies en zuigt het water op,dus ook naar voren.
En als dat al heellang heeft geduurd is het nat,dan weer droog,dan weer nat,en ga maar door.
Dat is funest voor hout.
Of je bewaard hout boven het water,of compleet onder water,want juist op de grens daarvan gaat het rotten.
Zelfs Azobé,dat wordt gebruikt voor beschoeïngen,verrot op die plaats waar de overgang is van water naar lucht.
Waarschijnlijk is jou bootje dus verder naar voren ook al dik aangetast door de "rotkever". :(
Probeer de motor te behouden,en zoek er een ander bootje bij.
Noordvaarder
 

Re: Project of schroot?

Berichtdoor henkvd » 16 Jul 2017, 22:37

En dan probeer je net uit te leggen dat er toch er weinig hout in verwerkt zit, de spiegel is hopeloos, voor de rest valt het reuze mee.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Project of schroot?

Berichtdoor Roelof » 17 Jul 2017, 00:40

t Ja, alle reacties komen zo'n beetje op hetzelfde neer, het lijkt er op dat de boot en de motor niet meer zijn te redden.
Wat je nog zou kunt overwegen is om te gaan onderzoeken in hoeverre de boot slecht is.
Zonder geld uit te geven maar gewoon investeren in werk:
- van binnen en buiten uitspuiten met een hoge druk reiniger, kijken of er nog schade onder de verf zit
- spiegel verwijderen en kijken of je jezelf in staat acht om hier een nieuwe spiegel in te zetten en te lamineren met glasvezel doek.
- de kiel open maken waar hij doorzakt en waar gaten of scheuren zitten, kijken in hoeverre de kiel balk vervangen moet worden.
- gaten boren in de vloer, kijken wat er vanbinnen in zit (ingewaterd schuim?).
- alles wat mogelijk slecht is open maken voor inspectie.

Wees in elk geval eerlijk tegenover jezelf wat betreft de mogelijkheden en je eigen kennis en handigheid als je besluit dat het toch nog te repareren is.
Hout en epoxy zijn mooie materialen die zich makkelijk laten verwerken maar het heeft wel enige kennis nodig. Als je die kennis niet hebt is het uiteindelijk toch nog weggegooid geld en zonde van de tijd die je erin hebt gestoken.

Als je de boot niet meer te redden is zit je met een behoorlijk stuk chemisch afval.
Als je dit niet gewoon bij de stort kunt wegbrengen kun je de boot misschien in kleine stukken zagen en met huishoudelijk afval afvoeren.
Het mag niet en gaat ook lang duren maar het is beter dan de boot ergens in de natuur dumpen.
Gebruik bij alles wat je gaat doen een goed stofmasker, polyester stof is zeer slecht voor de gezondheid.
De motor is gewoon schroot.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Project of schroot?

Berichtdoor Filly » 17 Jul 2017, 01:56

Bedankt voor de talrijke reacties, doet me deugd en is zeer leerrijk!

Wat betreft de motor:
Ik heb een camera inspectie gedaan via beide bougiegaten tot tegen de piston, kan het filmpje posten voor wie interesse heeft, maar dit viel reuze mee, ik zie echt niks van roest op de cilinderwand en kleppen. Als de segmenten van beide pistons hun werk hebben gedaan kan enkel de nokkenas aangetast zijn, maar ook hier geloof ik niet dat water in bevonden heeft. Bij verdraaien van het vliegwiel moest ik weinig kracht zetten, en zag ik mooi de segmenten de (door mij ingespoten olie ter roestpreventie) wegduwen. Op vlak van motoren trek ik 100% mijn plan, ik geloof er in dat die motor nog ok is. CDI wordt ingegoten dus die zal nog wel ok zijn, startmotor zat nog mooi los, enkel de kleppen/nokkenas zou nog een probleem kunnen worden, maar ook daar niks onoverkomelijk.

Wat betreft de boot:
Na het lezen van enkele post, en het niet vinden van een drainplug, besloten om de vloer open te maken waar ik het water onder voelde staan. Ook bij het kantelen van de boot van horizontaal naar neus in de lucht hoorde ik water lopen, maar tot waar? Het water moet er sowieso uit als ik hiermee verder wil. Bij de laatste slag kwam het water er uit gelopen. Er ligt nog een vloer onder, een 5 tal cm. Na leegzuigen en opdeppen van al het water heb ik terug de boot gekanteld, en iemand met het oor tegen de boot laten luisteren: niks meer.


Afbeelding

Is het wishfull thinking om te denken dat er dus enkel waterophoping was tussen deze 2 vloeren, en er onder de 2e vloer, waarschijnlijk geen water zit? Dit zou betekenen dat de houtconstrutie die de boot stevigheid geeft, waarschijnlijk nog goed is?

De bout die de bootwand doorboorde, is dit niet logisch? Er zat misschien 400 liter water in de achtersteven (elke bak half vol, bijna halve ton), wat een enorm gewicht is op nog geen 1/2cm²? Op een bepaald moment kwam de aanhanger in onevenwicht en klikt die met volle massa naar achter, neus omhoog, hup, erdoor. Of moet zelfs daar de wand tegen kunnen?

Afbeelding


Het hout van de spiegel (de achterwand van de boot toch?) beter gaan inspecteren. Het gaat over de plank, die in het verlengde ligt van de lat waar de ronde stok op rust.

Tussen deze lat waar de stok op rust, en de spiegel, zat een andere lat, die goed ver was. Ik heb grotendeels verwijdert. Het hout dat daaronder zit (onderstaande foto) is in goede staat: met een mes kon ik geen mm het hout penetreren. Op de foto ziet het er misschien niet uit (alle vuile deeltjes komen van de 'tussenlat') maar als ik hier even met de schuurmachine over zou gaan, weet ik zeker dat ik droog hout vind. Betekend dit dat de spiegel waarschijnlijk wél goed is?

Afbeelding

Deze houten plaat, waar de motor op zat, was volledig verrot. Als ik deze uitgroef, kwam ik op een bodem met polyester, waar ik niks slecht aan zag. Het ziet er niet uit, maar na volledige opkuis wordt het wss duidelijker naar jullie toe:

Afbeelding

Om het even te schetsen: ik krijg de boot na het overlijden van de eigenaar. Ik moet wel binnen 3 weken beslissen wat ik doe. Er van afzien of niet. Ik hoop in die tijd genoeg info te verzamelen om een wijze beslissing te maken. Als de kosten in de buurt komen van een 2ehands, haak ik af.

-Lijkt het nu of ik het vochtprobleem gevonden heb, en kan beperken tot vocht tussen de 2 poly vloeren?
-Betekend dit dat ik waarschijnlijk geen probleem heb met de houten draagstructuur?
-Lijkt het erop dat de houten spiegel nog van dienst kan zijn?
-Verandert jullie visie van schroot naar haalbaar/betaalbaar project? :)

Ik zou op dit moment de vloer uitbreken, en kijken wat daar onder zit. Volgens mij een volledige poly vloer.
Deze zou ik willen doorboren en camera inspectie doen, om de houtstructur te controleren, just in case.
Ik wil een veilige boot. Anders laat ik het.

Indien jullie mij nog steeds gek verklaren om dit project te aanvaarden, please say it :)

Bedankt voor alle antwoorden alvast! (en jullie tijd)
Filly
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 Jul 2017, 00:07
ligplaats: Gent
info:

Re: Project of schroot?

Berichtdoor Gruttepier » 17 Jul 2017, 06:40

Snap niet waarom je een gat maakt in de bodem???
Wat schiet je daar nu mee op behalve dan dat je nu visueel kunt zien dat er water in zit, dat had je subtiel kunnen doen door er een afsluitbaar inspectiegat van te maken, kost nog geen 15 euro. En voor de hand liggend was om zelf een lensplug te plaatsen aan de achterzijde, nu heb je onnodig extra schade en werk aan de boot.

Voor de rest is polyester perfect bewerkbaar en zoals eerder al aangegeven is het plaatsen van een andere spiegel het meeste werk, maar ook goed te doen als je handig bent.
Voor de rest schuren en droog stallen zodat alles mooi opdroogt en daarna netjes weer in de bootlak zetten

Die F9.9 is in de basis een erg sterke motor, als hij verder los zit kan je hem proberen te starten, als hij loopt alles goed conserveren. (denk zelf dat vooral de startmotor het meeste last heeft gehad of gaat krijgen)

Overigens hoort dat achterste stuk niet op de boot en is er later opgezet.
Gruttepier
 

Re: Project of schroot?

Berichtdoor Roelof » 17 Jul 2017, 07:47

Het is moeilijk te zeggen vanaf foto's hoe de verdere staat van het inwendige is gedeelte van de boot is.
Het water is er nu uitgelopen maar dat betekend niet dat de ruimte droog is. Verder drogen kan alleen door veel en goed te ventileren.
Barsten in de gel coat zou kunnen duiden op scheuren in het polyester wat een oorzaak van het inwateren zou kunnen zijn maar het kan ook gewoon een een minimale beschadiging van de gel coat zijn.
Het water wat er uitgekomen is, stonk dat? Als het zuur stinkt duidt dat op osmose en kun je verwachten dat het polyester is aangetast.
Zitten er blazen op het polyester wat zichtbaar is? Dat duidt op osmose.
In dat geval moet de toplaag helemaal verwijdert worden, een lastig, smerig (stoffig) en tijdrovend karwei.
Daarna moet de verwijderde laag weer opnieuw aangebracht worden.

Inspectie gaten in de belangrijke delen maakt in dit stadium niet zoveel uit, hoe meer gaten je maakt, des te meer informatie je krijgt. Maak deze gaten wel op plaatsen waar je later eventueel goed bij kunt voor eventuele reparatie.
Als je uiteindelijk besluit de boot op te knappen sluit je de gaten weer met een epoxy plug.
Begin met alles enorm goed schoon en droog te maken, haal alles waarvan je zeker weet dat het slecht is er uit zodat het visueel wordt hoe groot de reparaties worden.

Ik heb heel lang geleden eens een polyester speedboot gekocht is een vergelijkbare staat.
In mijn jeugdige overmoed dacht ik dat ik alles wel kon en het mbt de kosten wel mee zou vallen.
Toen ik de spiegel er uit had bleek ook een gedeelte van de kielbalk verrot te zijn, dus de vloer opengemaakt om er bij te kunnen, de vloer bleek ook vervangen te moeten worden.
De blazen op de huid bleek osmose te zijn dus dagen en dagen aan het strippen geweest toen bleek dat de stabilisatie vlegels (met schuim) vol water zaten dus die ook leeggehaald, oorzaak van inwateren was scheurtjes in de aansluiting met de romp.
Zo viel ik van het ene in het andere probleem.

De kosten rezen de pan uit en het is enorm veel werk geweest.
Toen de boot klaar was was hij door alle reparaties eigenlijk te zwaar :(

Pas op wat je gaat doen, als je eenmaal bezig gaat wil je het goed hebben maar je komt altijd onverwachte dingen tegen die extra werk opleveren en meer geld kosten dan je aanvankelijk geplant had.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Project of schroot?

Berichtdoor henkvd » 17 Jul 2017, 17:31

Behalve in de kuipvloer ( waar je nu een gat in hebt gemaakt ) en in de spiegel zit er nergens hout, behalve mogelijk een sprayrail, het is een polyester boot daar wordt verder nauwelijks hout in gebruikt.

als de kuipvloer nog hard is ( je trapt er niet zo door heen) , hoef je verder daar geen zorgen over te maken, in de kiel zit geen hout, dus hoog uit een rol van de trailer die naar binnen is gedrukt, goed te repareren, de spiegel die is aardig verbouwd, zou ik weer in originele staat terug brengen,.

Ik denk, mits je het ziet zitten is dat met epoxy, glasweefsel wat inlezen en een plaat multiplex je een heel eind weg kan komen.
Gebruik epoxy ipv polyester dit hecht veel beter op oud polyester, bestel dit bv bij polyshop, in ieder geval geen bouw markt polyester setjes, dat is rommel en hecht niet of nauwelijks.

leeg lopen doe je verder op de aankleding, evt nieuwe ramen, raamrubbers kussens dekzeil etc, maar dat doe je behalve bij een bootje wat helemaal af is al snel in deze categorie.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Project of schroot?

Berichtdoor Filly » 09 Aug 2017, 01:06

De startmotor draait vlotjes in z'n behuizing en komt eruit als je hem met de hand draait, zonder enige vorm van weerstand. Ik heb de bijhorende manual gevonden in de garage, en denk dat ik de powerunit ga loskoppelen van de motor, en hem dan ga demonteren. Piston en zuigerveren, kleppen en klepstoters + lagers is hetgeen ik wil controleren. Komt wat werk bij kijken maar better safe than sorry.

Het gat dat ik gemaakt heb in de vloer moest er toch komen. Het water moet volledig weg zijn, en de houten plaat waar de poly op gelegd is heeft te lang water gezien om nog in goede staat te zijn, na controle bleek dit te kloppen. Hierover ga ik een nieuwe vloer leggen die ik kan verwijderen ter inspectie.

Ik heb iemand gevonden die net hetzelfde bootje in slechtere staat volledig heeft opgeknapt, binnenkant, buitenkant, vloer, nieuwe spiegel, etc...
Hij is komen kijken naar de boot en vroeg achteraf wat het probleem was. De spiegel hebben we gecontroleerd met hammertikken op geluid, en met z'n volle gewicht verschillende keren aan gaan hangen en de spiegel geeft geen krimp. De "bumper" achteraan is bijgeplaatst, en we vermoeden dat de spiegel al eens vervangen geweest is. Ik ga de "bumper" aan de achterkant thv het gat openmaken, en met camera inspecteren. Indien geen vochtsymptomen laat ik het voor het 10pk'tje zo, moest ik me geen zorgen over maken. Bij zwaardere motor zal ik de spiegel vervangen.

Verdere bevindingen:
Romp kwam er prima voor
Geen hout of schuim in de bodem
Gat achteraan dichtmaken en varen kan, estetisch iets minder.

Na zijn zegen, heb ik dus beslist om het er op te wagen, en dit project aan te nemen. Ik hou jullie op de hoogte, en hoop de dat de meerderheid geen gelijk krijgt : :D
Filly
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 Jul 2017, 00:07
ligplaats: Gent
info:

Re: Project of schroot?

Berichtdoor henkvd » 09 Aug 2017, 15:22

Goed bezig.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten