Project of schroot?

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Project of schroot?

Berichtdoor Filly » 15 Jul 2017, 23:58

Dit is em: staat al jaren in de hof, zonder dekzeil! Ik heb er een kruiwagen bladeren uitgehaald en liters water, minstens 150 liter stond er in. De neus stond goed de lucht in, wielen verzakt.

Afbeelding

Afbeelding

De plaat waar de buitenboortmotor op gemonteerd staat was half rot en kon het gewicht niet meer dragen. Dit is blijkbaar een deel van de achtersteven, maar zit dit tot op de bodem? Of wordt die dan bekleed met polyester of hoe doen ze dat meestal? Moet ik die achtersteven er volledig afslijpen voor te kunnen herstellen?


Afbeelding

Afbeelding



Na verwijderen water viel me op dat de gelcoat afbladert, vooral de natte stukken zien er zoals hieronder uit. Ik heb me ingelezen, maar denk niet dat het osmose is. Gewoon verduurt. Volledig afspuiten met hogedrukreiniger, opschuren en vernieuwen en dat moet wel ok zijn lijkt me, juist??

Afbeelding


Droge stukken zoals hier in plafond hebben ook afpellende coating

Afbeelding


Afbeelding

Nu komt het stuk waar ik me zorgen in maak.

Ik heb alle water uit elke ruimtes (3 bergruimtes onder zitbanken L+ R en achter / dekvloer / binnenin kajuit). die je hierboven ziet leeg geschept, maar er kwam gelijk water uit barstjes uit de wand bij bvb de onderste bak.

Afbeelding

Toen ik de boot terug horizontaal positioneerde hoorde ik water vloeien precies, maar alle bereikbare ruimtes waren leeg geschept. Visueel zag ik niks van water meer.
Als ik op en neer sprong op de dekvloer hoorde ik water onder m'n voeten, het leek alsof er water vast zat.
De vloer voelde stevig aan, maar ik voelde wel dat er water zat tussen de vloer en wat er onder zat.

Als het water er via het rotte hout is ingesijpelt kan het er niet weg. Als ik houten spanten en liggers heb moet dat vocht weg, en plaatsen aangepakt worden. Bij polyester boten met sandwich constructie kan het zijn dat het water daar in verzeilt geraakt (so i’ve read)


Tot slot, dit is de onderkant. Door het gewicht van het verzamelde water is de achterkant serieus gaan hangen, en een stukje bout heeft dit doorboort. Kan ik daar iets uit afleiden? Dit krijg ik wel gedicht he?

Afbeelding

De kielbalk ziet er droog uit, maar heeft ook een extra laagje nodig.
Kan deze door vocht van binnenuit aangetast zijn?

Afbeelding

Afbeelding

De motor lag verkeerd (met de schroef hoger dan de motor), en de afschermkap heeft water vastgehouden, halve motor onder water (met bougies er uit!)

Afbeelding

Na een avond werk, en wat inspectie denk ik wel er nog iets van te kunnen maken. Ik heb een camera inspectie gedaan, en ga hem waarschijnlijk moeten reviseren. Maar daar trek ik mijn plan wel mee  na een flink weekje werken heb ik die up and running (als electronica niet opgevreten is)

Afbeelding

Momenteel weet ik de constructeur niet, en dus ook niets extra wat construtie betreft.


Wat ik graag wil weten:
-Weet iemand wat voor boot dit is?
-Is dit een hopeloos geval of valt het te redden (met beperkte financiele middelen, meer dan 2000€ wil ik er niet insteken)
-Ik ga prb achterhalen wat het merk is en type, om zo de constructeur te contacteren.
-Kan iemand me al andere zaken aanraden om uit te voeren?
-Gat boren onderaan om water te laten weglopen, en zo leeg te laten lopen?
-Moet ik die vloer sowieso openslijpen om te kijken wat er zit?
-Wordt houtskelet in zo’n boot niet nog eens met polyester belegd, zodat je een binnen en buitenkant hebt, rond het skelet? If not, dan zijn de ribben en een stuk vd kiel er aan zeker?
-Hebben de meeste boten geen zelfhozend vermogen? Ik vind niks dat daar op wijst.
-De boot stond meestal met de neus in de lucht, kan het zijn dat enkel de achtersteven een prb vormt?

Sorry voor het lang verhaal! :D
Filly
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 Jul 2017, 00:07
ligplaats: Gent
info:

Re: Project of schroot?

Berichtdoor henkvd » 16 Jul 2017, 01:11

Shetland 535

motor Yamaha, denk 9.9pk


De rest zal afhangen van hoe hard de boot nog is, de achterkant is aardig verbouwd geweest
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Project of schroot?

Berichtdoor Roelof » 16 Jul 2017, 06:24

Mijn advies: Niet aan beginnen.
De boot is zo goed als verrot, zoals ik het zie / lees.
Voor € 2000,- zul je niet klaar zijn (als je een boot in deze staat überhaupt nog goed kunt krijgen).
Voor dat geld zijn er betere boten met veel minder werk te krijgen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Project of schroot?

Berichtdoor Roelof » 16 Jul 2017, 07:02

Nog even aan aanvulling op mijn vorige bericht.

Op MP, Speurders, Botentekoop.nl staan diverse polyester boten in betere staat maar met werk.
Dit is denk ik beter te overzien dan de boot van de foto's.
De prijzen zijn iets hoger, je moet natuurlijk zelf kijken wat binnen het budget ligt.
Ik zou zoeken naar een boot waar het houtwerk en polyester van de romp goed is.
Werk aan het interieur is meestal redelijk in te schatten.

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... =lr&pos=28

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... =lr&pos=23

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... =lr&pos=22

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... =lr&pos=26

https://i.ebayimg.com/00/s/NTc2WDEwMjQ= ... j/$_84.JPG

Suc6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Project of schroot?

Berichtdoor broekie » 16 Jul 2017, 07:36

Als het water de lagers van de motor heeft bereikt, kun je hem afschrijven.
Draait de poulie nog of zit de boel vast?
Krijg je sloopprijs voor.

Boot is het niet meer waard om aan te gaan werken. Daar is het een te simpel ding voor.
Zou het een bijzonder bootje zijn om te restaureren is het een overweging, deze niet.

Dat bladderen lijkt eerder verf dan gelcoat.
Alle houtwerk in de boot wat gelamineerd is en waarvan de polyester is gescheurd, moet je vervangen.
Spiegel moet eraf en een nieuwe zetten.

Koop een opknapper die er minder aan toe is als je zelf iets wil doen.
Voor niets zou ik er nog niet aan beginnen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Project of schroot?

Berichtdoor Marie Christina » 16 Jul 2017, 08:19

Opknappen is leuk, maar dit wordt herbouw.
Niet aan beginnen.
Dit is geen hobby meer, maar werk.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Project of schroot?

Berichtdoor quichot » 16 Jul 2017, 09:06

Te ver heen. Bespaar je de ellende, want de grootste rottigheid zie je nog niet eens.
En wat Broekie zegt: als het nou een uniek historisch vaartuigje zou zijn dat het restaureren waard was, maar dit is een overleden dertien in een dozijnbootje.

Uiteraard kun je Marktplaats afstruinen, maar je kunt ook her en der eens een jachthaven binnenlopen. In iedere jachthaven liggen wel drie of vier verweesde bootjes met doorgezakte dekzeilen en mos op de touwtjes waar de eigenaar nooit meer naar omkijkt. Vaak is zo'n bootje door omstandigheden een blok aan hun been geworden en zouden ze er dolgraag vanaf zijn. Die nemen niet eens de moeite om het op Marktplaats te zetten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Project of schroot?

Berichtdoor henkvd » 16 Jul 2017, 11:21

De vraag is zie je het zitten om er een spiegel in te maken ?

Die bakken achter in de kuip zijn niet origineel,van hout en verrot, weg ermee.
Nu eens testen hoe hard de vloerbodem is, beetje springen in de kuip op de kuipvloer, ga je er niet doorheen prima, dit zou een dubbele bodem moeten zijn die helemaal vlak is
Bladeren binnen in de kajuit is verf, hogedrukspuit er doorheen.

Gebruik hout tijdens bouw door fabrikant
In de spiegel, de kuipvloer en hier en daar een rail in de bodem, verder nergens hout. bij deze leeftijd is dat gelijkwaardige boten ook verrot, ingekapseld onbehandeld hout kan daar niet tegen

Spiegel, die moet er compleet uit, daar kom je niet onderuit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Project of schroot?

Berichtdoor kajoe » 16 Jul 2017, 18:28

tja heeft ook geen schrootwaarde meer is polyester en dus chemisch afval ,kost alleen wat .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Project of schroot?

Berichtdoor broekerhaven » 16 Jul 2017, 20:36

Prima hobbie bootje , het is alleen de vraag hoe handig je zelf bent en hoeveel tijd je over heb.
met een beetje slim shoppen moet je voor jou budget heel wat hout en polyesther/epoxy kunnen halen.
de loslatende laag is alleen verf , geen problemen daar.
De motor is vrijwel zeker overleden .
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten