gezonken door uitdroging

algemene discussies

Re: gezonken door uitdroging

Berichtdoor Roelof » 11 Jul 2017, 23:23

't Ja, wat is de waarheid?
Ik weet het ook niet, bovenstaande conclusie is gemaakt door mensen die direct na het lichten van het scheepje een inspectie aan boord hebben uitgevoerd, ze hebben geen verrotte romp, defecte afsluiters oid gevonden.
Dat er daarna fouten zijn gemaakt waardoor de boot nogmaals zonk is duidelijk.
De (mooie) foto's van Arthur spreken voor zichzelf maar ik neem aan dat kaiks anders gebouwd zijn als eikenhouten kotters.
Dat achterstallig of geen onderhoud lekkage tussen de houten rompdelen kan veroorzaken spreekt voor zich.

Als het wel zou kloppen dat de oorzaak uitdroging is, zou ik als enigste reden kunnen bedenken dat het een gebreeuwd scheepje is, dus de kieren tussen de eikenhouten romp worden afgedicht door ingeslagen koord van vezels.
https://www.youtube.com/watch?v=G9qpAkXsjYg

Als ik het goed begrepen heb moet dit af en toe bijgewerkt of vervangen worden, als dat niet gebeurd zou het lekkage kunnen veroorzaken.
Ik durf het niet bij voorbaat als lulverhaal of onzin af te doen.
Zodra ik met m'n werk wat meer tijd heb wil ik de "Bultjer Werft" in Ditzum, Duitsland eens aanschrijven wat hier waar van kan zijn, altijd interessant om iets van op te steken.

Ik heb zelf geen idee van dit soort houten schepen maar ik heb er wel een zwak voor dergelijke nostalgische schepen.
Op zich zag het bootje er nog niet zo slecht uit voor ze zonk.
Als ik 100 % zeker zou weten dat het houtwerk helemaal goed zou zijn zou ik het misschien wel willen hebben.

Eerst maar eens zorgen dat ikzelf niet uitdroog, mag er niet aan denken dat ik last van krimpscheurtjes krijg
Afbeelding
Groet
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: gezonken door uitdroging

Berichtdoor henkvd » 11 Jul 2017, 23:35

Zo die er nu bij ligt is het een mileuramp , maakt het er ook allemaal niet makkelijker op.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gezonken door uitdroging

Berichtdoor Roelof » 11 Jul 2017, 23:48

Dat zal zeker een dure worden voor de eigenaar en / of verzekering.
1 keer zinken, het zou niet mogen gebeuren, maar direct de 2e keer in no time en met deze verontreiniging ???

Ik ben benieuwd wat de gemeente hiermee gaat doen, het zijn vrije ligplaatsen zonder kosten....
Er zal beslist nog wel een stevig woordje gesproken worden wie alles gaat betalen, de eigenaar is in eerste instantie verantwoordelijk natuurlijk.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: gezonken door uitdroging

Berichtdoor swblom » 12 Jul 2017, 07:20

Boven de waterlijn kan er best sprake zijn van uitdrogen en misschien ook wel slecht breeuwwerk. Daar kan de boot dus lekken. Als er dan ook nog sprake is van een klein beetje lekkage onder de waterlijn en men vergeet om af en toe een pomp aan te zetten. (of de automatische pomp doet het niet).............
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: gezonken door uitdroging

Berichtdoor Arthur » 12 Jul 2017, 08:54

swblom schreef:Boven de waterlijn kan er best sprake zijn van uitdrogen en misschien ook wel slecht breeuwwerk. Daar kan de boot dus lekken. Als er dan ook nog sprake is van een klein beetje lekkage onder de waterlijn en men vergeet om af en toe een pomp aan te zetten. (of de automatische pomp doet het niet).............

Zal wel desinteresse van de eigenaar zijn, of hij kan niet meer naar zijn boot toe, ziekte of zo, en dan er is nog zoiets als verzekerings geld.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: gezonken door uitdroging

Berichtdoor Roelof » 12 Jul 2017, 10:05

Ik ben nu 4 jaar in Hoogezand, de boot lag er al toen ik kwam en ik heb eigenlijk nooit iemand aan boord gezien die met de boot bezig was, ook geen veranderingen aan dek.
Achter het raam in de stuurhut hing een oud vergeeld papiertje met "bij onraad bellen..."
Volgens z'n "buurman" wilde hij de boot dokken maar werd dat iedere keer weer uitgesteld.
Mogelijk desinteresse of misschien geen financiële middelen . Het lijkt mij een vrij dure aangelegenheid om een dergelijk schip te dokken en te repareren.
Onderhoud van dit soort schepen zal ongetwijfeld meer werk met zich mee brengen dan een stalen boot denk ik.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: gezonken door uitdroging

Berichtdoor Arthur » 12 Jul 2017, 10:37

Soms is het wel de moeite waard om een oude houten boot op de knappen, het kost vaak veel geld, geduld en liefde voor het vak, het is niet zomaar een plankje vervangen, het moet perfect zitten, je moet niet denken dat doen we even, ik zie in de Marina in Agios boten liggen waar ze al 10 jaar mee bezig zijn, maar dat zijn dan ook juweeltjes als ze klaar zijn.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: gezonken door uitdroging

Berichtdoor kajoe » 12 Jul 2017, 10:55

tja hout werkt .
er zijn houtsoorten waar schepen van gebouwd werden die op zoutwater erg lang goed blijven maar op zoet water sneller gaan rotten ,even zo anders om .
en daar bij door het lange liggen uitdrogen ,en men er niet veel naar omkijkt komt het water er van bovenaf in net zo lang tot de kieren het wateroppervlak raken ,en dan is het gedaan met het beestje ,soms heel jammer,
het is wel zo dat er mensen die oude kotters van hout heel stoer vinden maar vergeten wat een werk er aan zit om hem te restaureren .
dat zie je legio als je zo is rondkijkt ,zowel in het water als op werfjes en zo liggen er heel wat totaal verwaarloost .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: gezonken door uitdroging

Berichtdoor quichot » 12 Jul 2017, 13:51

swblom schreef:Boven de waterlijn kan er best sprake zijn van uitdrogen en misschien ook wel slecht breeuwwerk. Daar kan de boot dus lekken. Als er dan ook nog sprake is van een klein beetje lekkage onder de waterlijn en men vergeet om af en toe een pomp aan te zetten. (of de automatische pomp doet het niet).............

Dat lijkt me het meest waarschijnlijke scenario. Wel vreemd dat de eigenaar daar niet op bedacht was, want dit was dus al de tweede keer binnen niet al te lange tijd.
Een bilgepompje met vlotter is geen rocket science en al helemaal niet duur. Vreet ook geen stroom. Als je de service-accu's met een zonnepaneel bijhoud kun je met een gerust gevoel langere tijd van boord. Al zul je de werking af en toe moeten checken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: gezonken door uitdroging

Berichtdoor Beemer » 12 Jul 2017, 22:51

:idea: TIP :idea:
Koppel je scheepshoorn (eventueel via een diode en een relais) aan de vlotterschakelaar van je bilgepomp. Mocht de bilgepomp bij nood worden geactiveerd, dan gaat ook de scheepshoorn af. Er is dan altijd wel iemand die jouw zal bellen dat er iets met je schip aan de hand is :!: :!: Uiteraard wel een sticker met je 06-nummer zichtbaar op de boot!)

Waar gebeurd:
Ooit, brak bij mijn schip de drukschakelaar van de hydrofoor voor de dekwasinstallatie compleet af van het drukvat. De dekwaspomp had al aardig wat water in de motorkamer gepompd en dus -automatisch- bilgepomp geactiveerd. Gelukkig dat het lawaai van mijn scheepshoorn al snel wat telefoontjes van andere havenmensen opleverde. :D :D
Ha, ha, de stalen romp van mijn boot heeft gelukkig geen last van “uitdroog risico’s” :lol: :lol:
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten