Mijn eerste bootje kopen

algemene discussies

Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor marcelNL » 10 Jul 2017, 13:11

Ik heb deze zomer 2 keer een bootje gehuurd en vond het zeker voor herhaling vatbaar. Slechts twee middagen op het water is misschien wat weinig om direct een bootje te kopen, maar ik ben me toch aan het oriënteren wat er mogelijk is.

Direct tienduizenden euros uitgeven aan mijn eerste bootje zie ik niet zitten, graag zou ik een betaalbare tweedehands boot op de kop tikken op te kijken of het varen wat voor me is. Mocht het dan na 2 jaar goed bevallen, dan is een wat duurder exemplaar wellicht een optie.

Nu heb ik een aantal vragen.

1. Is het realistisch om met een budget van circa 5.000 euro een boot te kopen? Ik denk dan een een wat oudere (kleine) kajuitboot. In principe is een plekje om te slapen prima en hoeven er geen extra's als keukentje, etc. in te zitten. Slaapplekje is wel fijn, omdat het me leuk lijkt om er een weekendje (2 dagen) op uit te trekken.
2. Wat zou als beginner een eerste boot zijn die je zou kopen? En welk budget zou je zelf hiervoor gebruiken?
3. Hoeveel moet ik circa per jaar rekenen aan onderhoud?
4. Ik heb in zijn geheel geen ervaring met boten, motoren en onderhoud. Ik vind het echter geen probleem om er wat tijd in te steken en dingen te leren. Is onderhoud als beginner zelf te doen?
5. Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Jul 2017, 13:29

marcelNL schreef:1. Is het realistisch om met een budget van circa 5.000 euro een boot te kopen? Ik denk dan een een wat oudere (kleine) kajuitboot. In principe is een plekje om te slapen prima en hoeven er geen extra's als keukentje, etc. in te zitten. Slaapplekje is wel fijn, omdat het me leuk lijkt om er een weekendje (2 dagen) op uit te trekken.

Een plek om te slapen zal er altijd wel zijn,maar een plek om je behoefte te doen,zul je ook moeten hebben,want om je zeffgedraaide worst over de railing te laten vallen is niet toegestaan. Een klien keukentje kan altijd handig zijn.
2. Wat zou als beginner een eerste boot zijn die je zou kopen? En welk budget zou je zelf hiervoor gebruiken?

Je noemt zelf 5000 euro.In die prijsklasse is er genoeg te koop.
3. Hoeveel moet ik circa per jaar rekenen aan onderhoud?

Ligt er een beetje aan wat je koopt.Een polyester boot vraagt minder onderhoud dan een stalen.
Een buitenboordmotor,haal je eraf en je brengt het naar de reparateur.
Bij een inboard motor moet de monteur langskomen,wat weer reisuren en km's kosten.
Hoeveel je daarvoor moet rekenen is afhankelijk van de staat van de boot,etc.
Op afstand kan je daar nu weinig over zeggen.
4. Ik heb in zijn geheel geen ervaring met boten, motoren en onderhoud. Ik vind het echter geen probleem om er wat tijd in te steken en dingen te leren. Is onderhoud als beginner zelf te doen?

Wie geen eravring heeft van motoren,aandrijvingen etc heeft,en ook geen achtergrond daarin heeft,moet zelf niet beginnen te gaan klungelen,want dat is vragen om moeilijkheden.Schilderen en verf krabben kan iedereen,maar techische zaken kun je dan beter overlaten aan de vakman.
5. Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten?

Een boot die pas geverfd is,en dan in de verkoop is,links laten liggen,want die is niet voor niks zo mooi gemaakt.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn,dan ie dat het meestal niet.
De pot verf die er dan net op zit,wordt dan heel vaak te duur betaald. :!:

Succes in je zoektocht naar iets leuks.
TIP.
Een Doerak 650 of een Doerak 700?
Een praktische boot waar veel in zit.
De VW onder de boten,niet luxe maar wel praktisch.
Noordvaarder
 

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Boekanier » 10 Jul 2017, 13:40

Vergeet geen ligplaats om je boot te kunnen neerleggen, of wil je een boot die op een trailer gezet kan worden.. er ligt voor dat budget genoeg te koop, maar een ligplaats/stalling is niet zomaar gevonden. Wat gaat je vaargebied worden?
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor marcelNL » 10 Jul 2017, 14:11

Bedankt voor de tips tot zover.

Ik had eerst een iets kleiner model op het oog zoals viewtopic.php?f=30&t=3335. Maar wanneer een Doerak realistisch is voor mijn budget (of iets daar boven), dan biedt het wel wat meer comfort.

Ik woon in de omgeving van Den Haag. Dus ligplaats op max zon 30 min rijden van huis heeft de voorkeur.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Jul 2017, 17:19

marcelNL schreef:Bedankt voor de tips tot zover.

Ik had eerst een iets kleiner model op het oog zoals viewtopic.php?f=30&t=3335. Maar wanneer een Doerak realistisch is voor mijn budget (of iets daar boven), dan biedt het wel wat meer comfort.

Ik woon in de omgeving van Den Haag. Dus ligplaats op max zon 30 min rijden van huis heeft de voorkeur.


Zo'n kleine polyester ga je spijt van krijgen,vooral als je een aar dagen er mee weg wil.
Het is een leuke boot uit je draadje,maar niet voor weekenden varen.
Dan wil je iets meer comfort.

Hier 2 boten uit de Doeraklijst die in je budgetrange vallen.
Waarvan de eerste wel de beste is.

https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... =lr&pos=11
Deze ziet er niet verkeerd uit.
Alu ramen,dus er is al iets aan gebeurd.
Er ligt al een recentere betere motor in ,want origineel werd deze geleverd met een Yanmar 8 pk motortje.
Wat er niet bij staat,is dat de boot van 1969 is.
Op de chassisbalk achter de motor,lees ik het getal 114.
Dat is het bouwnummer van de boot.
Van dat motortje zul je geen spijt krijgen,is gewoon goed.
Zuinig motortje.
Zonnepanelen.
Er staat bij,dat de boot een zinkbad heeft gehad.
Dat is niet zo,wel zijn ze gescopeerd.Bijna hetzelfde,maar geen bad.
Gewoon met een bod beginnen van rond de 4 mille.

Hier nog eentje,maar daar zit je volgend jaar aan een nieuwe vast,want die schijnt niet meer de beste te zijn.
https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... =lr&pos=35
Ook ligt er nog de originele motor in,een Yanmar PMX8(8pk)
Boot is van plusminus 1968,als bouwnummer 9 klopt tenminste.
Noordvaarder
 

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Marie Christina » 10 Jul 2017, 20:03

Voor 5000 euro moet er wel wat leuks te koop zijn, hoor.
Een kleine complete of een wat grotere opknapper.

Kijk eens op botentekoop.nl.
Daar kan je ook alleen je budget invullen en krijg je alle boten in die prijsklasse.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor marcelNL » 11 Jul 2017, 10:02

Zijn er ook partijen waar je een (technische) keuring kunt laten uitvoeren voor aankoop? Zelf heb ik namelijk (te) weinig verstand en is het fijn om iemand bij de aankoop te betrekken die er wat meer kaas van gegeten heeft.

Mocht iemand hier daar zin in hebben (tegen vergoeding), dan verneem ik het natuurlijk ook graag.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor Gruttepier » 12 Jul 2017, 05:37

Om te beginnen zou ik gewoon gaan voor een leuke polyester model.
Weinig onderhoud en goedkoop in aanschaf, en heel belangrijk waardevast.
Beginnen met een goede outboard erachter en dan lekker de weekenden gaan verkennen.

Staal is prima als volgende aankoop als het je bevalt maar heeft vorral nadelen, waaronder bij aankoop een goede aankoopkeuring.
Voor 5000 is er vooral veel te koop met achterstallig onderhoud en dat is niet wat je wilt met je eerste ervaringen.

Prima beginners zijn de Onedin 650, de Shetland 570 of de Inter, volwaardige weekenders die goed betaalbaar zijn.
Zoek dan vooral de modellen met een 9.9 of 15 pk 4 takt. (Yamaha/Mercury/Honda etc)
Gruttepier
 

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor broekie » 12 Jul 2017, 08:32

Goede tips.
Ik zou er ook de (Noorse) spitsgatters als SAGA, Parsun en Polymore als 21 ft kajuitversies bij willen noemen.
Deze kunnen met een dieseltje zijn, maar ook met bun en een BB motor.

Let ook op de cabrio kap, die kost al snel € 2500 als hij vernieuwd moet worden.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Mijn eerste bootje kopen

Berichtdoor marcelNL » 12 Jul 2017, 10:50

Gruttepier schreef:Beginnen met een goede outboard erachter en dan lekker de weekenden gaan verkennen.


Ik heb onlangs gevaren met een consoleboot met buitenboord motor. Dat was leuk, maar erg veel lawaai. Is dat bij een zulke boten anders? Het is namelijk wel fijn als je tijdens het varen nog een gesprek kunt houden...
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten