En toen ging het mis..
Verleden week vertrokken met onze boot voor een klein tochtje..maar al snel viel me op de de temperatuur van koelwater (gesloten systeem) en motor zeer snel de hoogte inging.
We hebben ook een buitenwaterkoeling voor de keerkoppeling, welke mechanisch wordt aangedreven door de motor. Om te zien of deze werkt, moet ik aan de boeg water naar buiten zien stromen. Ook dit was niet ok.
We zijn direct teruggevaren naar onze haven, om verdere schade te voorkomen.
Omdat beide koelsystemen niet werkten , moest het wel iets pompmatigs zijn of zo..dacht ik..
Het gaat om een BMC Sealord 5.1 , 110pk, een oude beestje van 1968. We hebben hem deze winter een groot onderhoud laten geven, en alles leek nog mooi in orde, hij heeft altijd zeer mooi gedraaid..
Ik heb de technieker van de jachtservice laten komen, en vandaag zijn verdict : het koelsysteem van de keerkoppeling wast stuk door een kapotte impellor (welke 8 vaaruren oud is..)
Maar het ergste :
quote mail :
"Maar motor blaast het koelwater van het interne koelsysteem door de inspansie tank voor op de motor
naar buiten.
Dit duid op een kapotte koppakking, of gescheurde cilinderkop of iets dergelijks."
Nu zitten we met een mega- groot dilemma :
Enerzijds wisten we dat de motor een zwak punt was van onze aankoop, maar die zo snel er de brui aan ging geven...
Anderzijds wil ik wel zoeken naar reserve onderdelen etc...maar zoals de man zegt : we weten niet waar het eindigt...
Het mag stom klinken, maar we hebben een pup van 6maanden welke we nu aan het leren zijn op de boot te gaan etc..Het wordt een beestje van 80kg..Als we nu genoodzaakt moeten stoppen met die oefeningen..lopen we kans dat hij later nooit op een boot wil / kan..
Ons verlof stond eigenlijk ook gepland in functie van..
Mijn gezond verstand zegt niet meer in deze motor te investeren, maar wat is een alternatief...hem laten slepen naar een jachtservice centrum...hermotoriseren..