door aquanaut » 01 Jul 2017, 22:28
Marelon heeft geen verdere voordelen voor normale staalbouw anders dan de corrosie bestendigheid en misschien wel wat beter bestand tegen vorst.
De prijs zal er echter aan bijdragen dat hij nooit commercieel zal worden toegepast zonder noodzaak.
De huidige commerciële bouw (seriematig gebouwd) haalt het liefst het type doorvoeren en kranen zoals Allpa en Vetus ook verkopen, welke in grote getalen worden geproduceerd in het oostblok en Turkije.
Kranen die in de normale maten nog geen 10tje inkoop kosten en van allerbelaberste kwaliteit zijn.
Helaas is met de invoer van CE de schuifafsluiter (met een handwiel) definitief verbannen.
CE eist echter niets mbt tot materiaal kwaliteit of wanddikte, als de kraan maar 'in 1 beweging' is te sluiten is het goed.
Schepen die aan zout water worden blootgesteld moeten bronzen doorvoeren hebben in plaats van messing ivm het gevaar dat het zink verdwijnt.
Hierdoor worden doorvoeren 'glashard' en broos.
Vaak is ook het bronzen fitwerk zwaarder uitgevoerd als hun messing soortgenoot.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!