Afsluiter op de huid

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Afsluiter op de huid

Berichtdoor Roelof » 28 Jun 2017, 22:24

Ik wil alle afsluiters op de huid vervangen.
Huidig:
- Koelwater inlaat: kogelkraan
- toilet: inlaat en overboord: schuif afsluiters met spindel
- gootsteen: GÉÉN afsluiter / wel onder de waterlijn :o :shock: :twisted:

Op internet kwam ik dit tegen, schuifafsluiters met een hendel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Had deze nog niet eerder gezien, eerst deze besteld om eens te bekijken en in te bouwen voor de overboord van de gootsteen.
Niet goedkoop, setje van 1 duim kost ca. E 90,-
Denk dat ik alles hiermee ga vervangen, lijkt mij beter als kogelkranen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

BVD

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor varg » 28 Jun 2017, 23:17

Saniship? Brons? Dan valt de prijs toch wel mee voor afsluiten en huiddoorvoer?
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Jun 2017, 23:40

Een kogelkraan heeft als nadeel,dat deze in de winter bevriezen kan,en dan bij strenge vorst barst omdat er dan nog water in dat holletje staat,als de kraan dicht staat.
Maar die kranen die jij daar hebt,had ik persoonlijk liever met draaispindeltje.
Waarom weet ik niet,gevoels matig denk ik.
Zitten ook op mijn andere Doerak.
En ik denk dat je hier meer ruimte voor nodig hebt.
Maar het zijn wel mooie afsluiters,en iets dat goed is,mag een paar centen kosten toch?
Noordvaarder
 

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Roelof » 28 Jun 2017, 23:55

Je mag direct door voor de volgende ronde :lol:
Idd Saniship.

Had er ook nog 2 rubber pakkingen en een kunststof slang-tulle bij besteld, totaal E 95,-
Ik ben niet echt bekent met de prijzen van dergelijke onderdelen maar het is natuurlijk wel een aardig bedrag, uiteindelijk x 4.

Het belangrijkste is, hoe bevalt deze afsluiter in de praktijk, dit mbt mogelijk vast gaan zitten oid.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Roelof » 29 Jun 2017, 07:57

Mbt de prijs, de afsluiter zelf is E 48,-, een vergelijkbare bronzen afsluiter met spindel en handwiel kost ongeveer de helft (gewoon een NL bedrijf, geen alibaba oid)

Veiligheid is natuurlijk het belangrijkste, dan maakt de prijs niet zoveel uit natuurlijk.
De afvoer van het keukenblok onder de waterlijn zonder afsluiter kan natuurlijk helemaal niet.

Dat ik gekozen heb voor deze afsluiter is het gebruiksgemak, in het motor ruim moet ik ca 1 meter bukken in een lastige positie om bij de koelwaterafsluiter te komen.
Verder is het gemakkelijk dat in één oogopslag te zien of de afsluiter open of dicht staat.
Ik was op zoek naar een vlinderklep oid tot ik deze afsluiter tegenkwam.

De keuze voor een dergelijke afsluiter is idd om het insluiten van water in de afsluiter te voorkomen.
Heb helaas de ervaring dat de spindel van vergelijkbare afsluiters nog wel eens vast kan gaan zitten als deze langere tijd niet gebruikt wordt (bv als de boot tijdens de winter in het water blijft), hier heeft een kogelkraan met nylon zitting minder snel last van.
Vandaar de vraag naar ervaringen met deze klep.
Zoals gezegd, ik ken deze uitvoering niet.

Qua ruimte valt het nog wel mee denk ik.
Bij afsluiters met een spindel heb je ook ruimte nodig om het handwiel te bedienen, de slag van de hendel neemt ongeveer dezelfde ruimte en je kunt hem met 2 vingers openen / sluiten.
Een ander pluspunt vindt ik dat de hendel iets verder van de huid afzit waardoor deze beter toegankelijk en snel bedienbaar is, vergelijkbaar met een kogelkraan.
De huiddoorvoering kan dus maximaal ingekort worden zodat de klep erg dicht bij de huid komt te zitten.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor varg » 29 Jun 2017, 08:46

Er zal ws. een tandwieloverbrenging in het huis zitten .Dat huis is dan afgevuld met vet. Dat kan best een degelijke constructie zijn. Ik heb nog niemand gehoord die deze afsluiters langdurig heeft gebruikt. Naast het voordeel dat je ze dicht bij de wand kunt plaatsen zie ik nog een voordeel. Doordat de hendel evenwijdig aan de wand beweegt kan je hem eenvoudig naar boven verlengen en daardoor 'diep' geplaatste afsluiters makkelijker bedienen. Niet meer op je kop in een bank hangen of zo maar eenvoudig de verlengde hendel bedienen. Zo monteren dat door het eigen gewicht van de (verlengde) hendel de afsluiter dicht gedrukt wordt lijkt me.
De prijs: voor dingen die een lange levensduur hebben en 'nogal' essentieel zijn moet je niet op een paar centen kijken.
Zelf heb ik overal kogelafsluiters laten monteren. Ik blaas de afvoeren die onder water eindigen met een oude stofzuiger iedere winter even door en draai tijdens het blazen langzaam de kraan dicht. Zo is de kogel beschermt tegen bevriezing. Antivries is meestal gif, dus dat wil ik niet in het milieu laten lopen.
Maar bedankt voor je tip. Ik heb nog een afsluiter diep in de motorruimte die ik van buitenaf moet kunnen bedienen (aanvoer brandstof)...even kijken of die 3/8e is. Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Arthur » 29 Jun 2017, 09:56

@Roelof, je kan er ook een mooie RVS strip van 1 meter aan maken, het hendeltje heeft al een gaatje hoef je je niet meer zo diep te bukken.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Georges » 29 Jun 2017, 12:13

Waarom niet gelijk naar Marelon ( http://www.forespar.com/what-is-marelon.shtml) overstappen ? deze kunnen niet meer kapot vriezen en/ of coroderen ...
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor Roelof » 29 Jun 2017, 14:32

@ Georges

Marelon is in mijn zoektocht wel voorbij gekomen en heb het bekeken.
Onbekend maakt onbemind zal ik maar zeggen.... (waarschijnlijk onterecht :? )

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Afsluiter op de huid

Berichtdoor varg » 30 Jun 2017, 21:16

http://forums.sailinganarchy.com/index. ... -failures/
gaat over forespar/marelon kranen die vast gaan zitten als je ze niet regelmatig gebruikt en handels die afbreken. Kan zijn dat dit probleem ondertussen al is opgelost! ik heb ook eens een dergelijke kraan gekocht (worden in de glastuinbouw veel gebruikt) maar ik ben toch wat bang voor het verouderen van kunststof waarbij de slagvastheid afneemt. kraan ligt nog nieuw te wezen hier. :D
groet
Arnold
Laatst gewijzigd door varg op 01 Jul 2017, 09:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten