Ik zal hier even de werkelijkheid neerzetten hoe het is gesteld in installatiebedrijf Nederland t.a.v. gasinstallaties etc. wat betreft keuringen in boten.
Ook ik wil het zo safe mogelijk hebben aan boord,dit n.a.v. de branden en slecht aangelegde gasleidingen aan boord.
In mijn huidige boot,sinds vorig jaar juli,een Doerak 850AK,klopte er veel niet van.
Alle rubberen leidingen die naar de diverse gebruikers liepen ,heb ik eruit gehaald.
Bij een erkende gasinstallatiebedrijf heb ik flexibele leidingen staalgewapende leidingen laten maken.
Heb hemel en aarde langs gebeld wie me dat even kon keuren,maar kwam erachter dat velen van de lijst van erkende gaskeurmeesters,cq installatie bedrijven geschrapt kunnen worden,want een vaak gehoord antwoord luide, "is niet meer onze business, te weinig omzet".
In het Noorden kun je dus slecht aan een keurmeester komen die je de boel keurt en je een keuringscertificaat bij doet.
Een enkele uit het midden des lands wou wel langs komen,maar dan moest alles voorzien van een keurmerk van GIMEG.
Dat zit bij mij niet op alle koppelstukken,maar dat komt van het feit dat het keurmerk niet iedere 2 cm op de slang staat.
Dat moest wel volgens deze persoon,anders volgt een afkeur.
Schijnbaar is dat idiote inkt wat op de leiding staat,meer van invloed,dan het keuren zelf.
Hij wou langskomen indien indien ik vooraf 200 euro overmaakte,en de kosten waren 52 cent per kilometer plus 90 euro per uur, plus 120 euro voor een keuringscertificaat.
U raad het al,die vlieger ging niet door.
Antwoord was,"dan hebt u geen HISWA Keur".
Later heb ik nog iemand gevonden redelijk in de buurt,die iets goedkoper was.
Hem de boel uitgelegd,wat er allemaal in zit.
Ook dat ik 1 leidig had waarop geen keur stond,maar die uit dezelfde rol kwam als al die anderen.
Was geen punt,zei hij.
Het werd wel een punt toen hij er was.
Installeren wou hij het niet,( hij is nota bene zelf installateur in de huizenbranche),dat moest ik zelf doen.
Heb dus alles aangelegd,en hem toen in kennis gesteld dat het klaar was.
En wat denk je toen hij er was geweest?
Juist ja,de boel is afgekeurd.
Waarom?
Omdat er op 1 leiding geen keurmerk stond.
Ik kon de rekening overleggen,maar de man was onverbiddelijk.Regels zijn regels volgens hem.
Hij nam niet eens de moeite om het af te persen,niks nada nothing.
Weg 100 euro,weg 45km/km.
En zo liggen de feiten gewoon.
Iedereen kan wel een grote mond hier hebben hoe e.e.a. moet,maar als de sector zelf niet wil meewerken,dan wordt het niks.
Allemaal schreeuwen ze moord en brand dat er veel onveilige bootjes varen,maar ze werken het zelf in de hand.
Degenen die willen meewerken wordt het onmogelijk gemaakt door hun eigen regeltjes,en hoge tarieven.
Even een rekenvoorbeeld.
Die vent uit midden Nederland moest 52 cent per gereden kilometer hebben,plus 90 euro per uur.
Stel je rijdt 120 km per uur,dan is dat 120 x 0,52 = €62,40 + € 90,== is € 152,40 min 22,80 (voor de auto) = €129,60 per uur.
Ze hebben schijnbaar allemaal naar het programma, "Reken je rijk" , gekeken.
HISWA? De Hiswa gaskeuring is farce ,het is een rekenjerijk verhaaltje.
Een installateur bij je in duurt wil het niet doen,degene die wel redelijk in de buurt zitten,hebben zo hun vijven en zessen,en verrekken het ook.
Ik heb uiteindelijk zelf mijn leidingen zo goed als het gaat zelf niet afgeperst,maar ligt vacuum getrokken.
Na 15 minuten nog geen verandering,dus de boel is dicht.
Dan maar geen certificaat,maar zo'n hotemetoot die alleen maar dollar tekens in zijn ogen heeft staan,bel ik nooit weer.
( op het internet bij Ilent is lijst te downloaden waarop veel erkende keurmeesters staan.Je kunt daar al 30% van schrappen,want die willen niet,of doen het niet meer.)
Dat bovenstaande niet positief is voor de watersportbranche,is logisch,maar dat hebben ze te danken aan hun eigen leden,en niet aan diegenen die het wel volgens de normen wil doen.
Waar ging het om?
en
Dit zijn dus de feiten VARG.
Dit is mijn ervaring met die blaaskaken in de watersportbranche.