Swin Patio opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 16 Jun 2017, 22:11

O geeft niet hoor, alle info is welkom.
Ik heb helaas niet de ruimte om 12 cm isolatie te monteren.

Dat "vlak vet", ik heb in andere topics al een vaker voorbij zien komen,.
Wat is dat precies?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor varg » 16 Jun 2017, 22:38

tenco vlakkenvet: http://www.tenco.nl/_clientfiles/PDF/PI ... 20vast.pdf let op...stinkt! Als je er al vet op wilt smeren (daarna hecht er niets meer op natuurlijk, ook geen armaflex) kan je ook kiezen voor een meer natuurlijk product: fluidfilm
Mijn advies voor onderkant dek: roestvrij maken, goed verven, armaflex plakken (hoeft niet erg dik te zijn), ook de dunne band over de spantjes. dan ben je van het druipend condensvocht af. Dan tussen de armaflex en de betimmering eventueel nog een laag schapenwol aanbrengen. Je hebt bij dat product geen dampdichte laag nodig. Je schip ruikt prettig en blijft zo droog mogelijk.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 16 Jun 2017, 23:08

Bedankt, voor de info en de link.
Idd achter de betimmering komt gewoon jotamastic en armaflex.
Tussen de dakspanten heb ik 30 mm ruimte dus ik kan armafex met een dunne laag schapenwol of 2 x 16 mm armaflex doen, hier twijfel ik nog over.

Bij de boegschroef heb ik echter ook nog een roest probleempje.
De boegschroef zit in een klein compartimentje ingebouwd, origineel was het een waterdichte ruimte met inspectie opening.
Nu de boegschroef er in zit, kan het inspectie luik niet meer dicht en is het hokje ontoegankelijk.
Zelfs met een spiegeltje kan ik niet alles zien behalve dat het roestig is op de bodem.

Hiervoor heb ik gisteren fluidfilm A en Permafilm besteld, dit kan beide gespoten worden maar ik blijf natuurlijk nieuwsgierig naar andere producten, vandaar de vraag toen "vlak vet" genoemd werd.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Jun 2017, 23:38

Roelof schreef:Hiervoor heb ik gisteren fluidfilm A en Permafilm besteld, dit kan beide gespoten.

Vraagje.
Waarmee kun je dat spuiten?
Ik zit er namelijk net zo mee.
Kan ook niet meer in de ruimte bij de boegschroef komen met een kwast,
maar wil ook graag ergens via een smalle gleuf,die er nog wel zit,iets in kunnen spuiten.

Groet,
Wiebren

P.S.
Naast mijn boot in Jachthaven/Camping Marenland te Winsum,ligt ook een Swin Patio.
IS zo te zien nog origineel.
Noordvaarder
 

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor De Waalschokker » 17 Jun 2017, 00:21

Roelof schreef:O geeft niet hoor, alle info is welkom.
Ik heb helaas niet de ruimte om 12 cm isolatie te monteren.

Dat "vlak vet", ik heb in andere topics al een vaker voorbij zien komen,.
Wat is dat precies?

Groet,
Roelof




goed spul wordt in de beroepsvaart nog steeds gebruikt.
Maar laat je niks wijsmaken voor wat betreft "dat het stinkt"
Ik heb tot hiertoe de helft van mijn schip, onderkant dek en binnenkant romp met vlakvet bewerkt (twee vaten van18kg en heb een derde opengemaakt) en stank ? Kan ik kort over zijn : GEEN.
Het kan zijn doordat ik een zeer dikke laag glaswol erover heb en sluitende betimmering, hoewel ik het enkele jaren (toen ik nog werkte) het open en bloot heb gelaten.
Enig probleem is dat het door de warmte van het dek (is soms heter als een vleespan) verdunt en het soms eens drupte.
Dit ving ik op door er plastiek onder te leggen en later bij het aftimmeren van het plafond behoorde het tot het verleden.
Het zal ongetwijfeld af en toe in mijn glaswol druppen(geeft niet is dik genoeg) maar dat neem ik er bij want het vlakvet gegarandeerd dat er geen lucht is tussen staalplaat en glaswol, weg condens.
Tussen haakjes, bij Francois heb ik ook koolteer gekocht, jaja in Belgie mag je dat nog kopen én gebruiken, wel het busje Dreft bij de hand :D als je boven water aan de gang bent want de groene jongens liggen op de loer en zien ze een vlekje mag je je portefeuille opentrekken.

http://www.ghfrancois.be/shop/verf/kool ... 20-kg.html

Afbeelding
Vlakvet

Edit heb een link verwijderd want tweemaal dezelfde is toch van het goed teveel :lol:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 17 Jun 2017, 23:49

Noordvaarder schreef:Roelof: Hiervoor heb ik gisteren fluidfilm A en Permafilm besteld, dit kan beide gespoten.

Vraagje.
Waarmee kun je dat spuiten?
Ik zit er namelijk net zo mee.
Kan ook niet meer in de ruimte bij de boegschroef komen met een kwast,
maar wil ook graag ergens via een smalle gleuf,die er nog wel zit,iets in kunnen spuiten.

Groet,
Wiebren

P.S.
Naast mijn boot in Jachthaven/Camping Marenland te Winsum,ligt ook een Swin Patio.
IS zo te zien nog origineel.


Hallo Wiebren,

Fluid A kun je gewoon met een plantenspuit aanbrengen (als het klopt wat ik gelezen heb :? )
Perma film moet ik zelf ook bekijken maar het is waterdun, dus dat zal ook wel lukken.
Ik moet in elk geval iets doen, het zal niet vanzelf beter worden.

Vorg jaar hebben we achter die Swin Patio gevaren.
We kwamen van het Mensingeweersterloopdiep (wat een mond vol :mrgreen: ), richting Winsum.
Hij had een probleem met de bediening van de motor en kon alleen nog de koppeling gebruiken volgens mij.
Heb nog een foto gemaakt van deze Swin maar was te veraf om goed te onderscheiden.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor varg » 18 Jun 2017, 10:22

Roelof schreef:Bedankt, voor de info en de link.
Idd achter de betimmering komt gewoon jotamastic en armaflex.
Tussen de dakspanten heb ik 30 mm ruimte dus ik kan armafex met een dunne laag schapenwol of 2 x 16 mm armaflex doen, hier twijfel ik nog over.

Bij de boegschroef heb ik echter ook nog een roest probleempje.
De boegschroef zit in een klein compartimentje ingebouwd, origineel was het een waterdichte ruimte met inspectie opening.
Nu de boegschroef er in zit, kan het inspectie luik niet meer dicht en is het hokje ontoegankelijk.
Zelfs met een spiegeltje kan ik niet alles zien behalve dat het roestig is op de bodem.

Hiervoor heb ik gisteren fluidfilm A en Permafilm besteld, dit kan beide gespoten worden maar ik blijf natuurlijk nieuwsgierig naar andere producten, vandaar de vraag toen "vlak vet" genoemd werd.

Groet,
Roelof

Als je een 'gewoon' laagje armaflex gebruikt ben je alle condens al kwijt. 13 mm werkt plezierig en heeft al een grote isolatiewaarde. De armaflex tape kan je over de resterende spantjes plakken. Als je schapenwol gebruikt, je kunt dit heel makkelijk 'splitsen', je trekt het gewoon in twee of drie dunne lagen uit elkaar als je het dunner wilt gebruiken. Je gebruikt het ook gewoon in lastige hoekjes als 'stopwol'. Het zakt niet uit en hoeft meestal niet vastgezet te worden (als je erg lange verticale spantvakken hebt kan je het vastklemmen met een houtje). Het zorgt ervoor dat je schip prettig ruikt en het neemt veel vocht op, bijvoorbeeld dampen van het koken of een nacht slapen met de luiken dicht. Daar waar ik geen armaflex heb gebruikt, heb ik eerst wat fluid-film vet tegen het geverfde staal gesmeerd en daar de wol tegenaan gedrukt. Onlangs op een paar plekken geïnspecteerd na 10 jaar maar geen achteruitgang kunnen vinden. Vroeger veel met vlakkenvet gewerkt (mijn vader had een flinke boeieraak, nog van een vroege ijzer/staal combinatie) maar dat ruikt toch iets anders, meer naar olieproducten. De fluidfilm vetten ruiken ook, maar prettiger al is dat natuurlijk persoonlijk. Voor mijn auto heb ik ook de spuitbus met de 60 cm slang gebruikt: http://www.oldtimershop.be/index.html/i ... 15&lang=NL
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor De Waalschokker » 18 Jun 2017, 19:12

varg schreef:
"...Vroeger veel met vlakkenvet gewerkt (mijn vader had een flinke boeieraak, nog van een vroege ijzer/staal combinatie) maar dat ruikt toch iets anders, meer naar olieproducten. De fluidfilm vetten ruiken ook, maar prettiger al is dat natuurlijk persoonlijk..."

groet
Arnold


Dag Arnold, reuk is inderdaad een erg persoonlijke beleving dus een uiterst subjectief gegeven om daar een mening over te geven, maar goed wil nog enige toelichting maken ;)
Het meeste van het vlakvet heb ik gewoon met de spatel aangebracht en wel om twee reden, één omdat 2/3 boven mijn hoofd en twee op veel plaatsen van de romp wou ik het letterlijk centimeters dik (zie foto).
Met het verhitten (*) (zie foto) is het als lopende olie en smeerde ik het met de papborstel maar om een dikke laag te verkrijgen zou ik dat vele tientallen keren moeten herhalen, dus "gemakkelijkste" oplossing uit het vat en op de wand smeren met een spatel.
Als je van een oud schip het interieur sloopt zie je vaak knullige oplossingen om te isoleren en dat is goed te zien op de foto met het pannetje, "isimo"bolletjes gekleefd tegen de romp.
Die meerdere vierkante meters hebben me weken gekost om te verwijderen want de wand volledig gereinigd met thinner :evil:

(*) bij verhitting tot lopend heeft het inderdaad een minder aangename geur (olieachtig en penetrant) maar zo met open vat of éénmaal gestold heb ik geen geur (meer) waargenomen.
Maar zoals eerder gesteld is dit van persoon tot persoon verschillend ;)
Afbeelding

2012-10-4 16h42 vlakvet smelten

Afbeelding

2012-09-28 16h08 stuurboord vooraan
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor varg » 18 Jun 2017, 21:29

Als ik dat laatste plaatje eens goed bekijk komt me de opmerking van die oude werfbaas uit Andel weer voor de geest nadat hij uitvoerig ons aakje had beklopt: Meester, (tegen mijn vader die hoofd ener school was) daar vaar je d'n eeuwigheid mee in!
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor De Waalschokker » 19 Jun 2017, 00:09

varg schreef:Als ik dat laatste plaatje eens goed bekijk komt me de opmerking van die oude werfbaas uit Andel weer voor de geest nadat hij uitvoerig ons aakje had beklopt: Meester, (tegen mijn vader die hoofd ener school was) daar vaar je d'n eeuwigheid mee in!
groet
Arnold


:) :D :lol: :lol: :lol:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten