vraag over het slepen van een boot

algemene discussies

vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor zoran » 02 Jun 2017, 17:46

dag,
Ik heb een vraag over het slepen als je pech heb,

mag je iemand slepen als bijvoorbeeld motor uitvalt,
hoe ver mag je iemand slepen,
wat doe je als je geen bol of een flag heb, of zo iets,
gr,
Zoran
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor kajoe » 02 Jun 2017, 18:31

tja moeilijk te zeggen ,
maar als iemand in nood zit of dat je iemand uit het vaarwater wild slepen naar een ligplaats ,zal er beslist geen commentaar op komen ,immers daagt de pechvogel voor een groot schip of zo zijn de rapen gaar .
dus iets met veiligheid en zoo waar op andere draadjes nog al word gehamerd .
persoonlijk trek ik mij dus van niemand wat aan in zoon geval .
anders word het om iemand gewoon over lange afstand te gaan slepen .
ik sleep met mijn kleine roeibootje met motor , in pech geval de boot even de sluis uit naar het wacht steiger ,en daar kunnen ze repareren of een monteur laten komen .
eh bol en dergelijke is voor zoo,n kort eindje niet nodig volgens mij. Heb het nog nooit gezien in dat geval.
in dit geval is een marifoon dan weer handig om de overige vaart, of toezicht houders te laten weten waar je mee bezig bent .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor Marie Christina » 02 Jun 2017, 20:34

Een vrijwilliger heeft afgelopen weekend onze roeisloep van Delfzijl naar Harlingen gesleept voor de HT race.
Geen dagmerk, of wat ook.
Niks van gehoord.

Vaak loopt het allemaal ook zo'n vaart niet.
Het staat of valt met hoe bont je het maakt.
Als je rare dingen doet en opvalt en je kómt een streepjesjager tegen ben je de klos.

Maar ik heb half gehoord (klok en klepel verhaal, dat zeg ik er gelijk eerlijk bij) dat slepen sowieso aan regels gebonden gaat worden.
Dat het feitelijk gewoon niet mag zonder aan allerlei wetjes en regeltjes te gaan voldoen.
Wat ik me er van herinner is dat je zowat een sleepbedrijf moet gaan worden.

Dus sleep nou maar gewoon je bootje, aan de regels voldoe je zeer waarschijnlijk toch niet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor Klaver vier » 02 Jun 2017, 21:24

Met onze vorige boot werd ik nog wel eens gevraagd om te slepen
De boot had 230pk,dus dat ging best.
Zo werd ik een keer gevraagd een ponton te slepen,naar een eilandje op de loosdrechtse plassen,ik zeg dat doe ik wel even.
Maar toen het uiteindelijk moest gebeuren lag er een ponton helemaal hoog opgeladen met een gewicht van een ton of 35,ik de boot er voor een paar kruislijnen er op en gaan,maar dat viel vies tegen,ik kon wel blijven corrigeren,het gewicht van de sleep duwde de kont van mijn schip alle kanten op en ik moest steeds meer gas geven om te corrigeren.
Achteraf had ik het anders moeten doen,de boot er achter en goed vast er tegenaan,dan had ik veel beter kunnen sturen,maar dat is achteraf.
Maar toen ik de verzekering er op na las bleek dat ik niet verzekerd was op het moment dat ik sleepte
Het is allemaal goed gegaan maar het was achteraf gezien een groot risico,en ik ben een paar keer rakelings langs een paar boten gegaan.
Kijk dus uit met iemand even slepen,het kan je veel geld kosten
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor kajoe » 02 Jun 2017, 22:36

het verschil zit hem in het aannemen van een sleepklus of iemand uit de brand helpen .
daarbij met een jachtje mag je geen sleepklus doen ,heb je een recreatie slepertje tja dan is het weer iets anders ,voor de wet is een ,,sleepboot,, en gewoon vaartuig en pas een sleepboot als hij daatwerkelijk sleept maar ja dan is weer een groot vaarbewijs verplicht en als sleper verzekerd zijn .plus ingeschreven bij de kamer van koophandel .
het hangt of valt met als je een blauwe boot tegen komt al hoe wel je ze wel moet zoeken .,ze schijnen op te raken ,zo weinig zie ik er.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor henkvd » 02 Jun 2017, 22:55

Iemand naar de kant brengen is geen slepen als sleepklus, de dienst klopper die nog droog achter z'n oren is en dat als ongeoorloofd slepen beschouwt mag om in ieder geval niet meer droog achter de oren te blijven een half uurtje achter de boot voortgetrokken worden. Echte waterblauwe jongens is een zeer bedreigde soort en eigenlijk al een uitgestorven ras, die niet meer te redden is, keurig wegbezuinigd.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor Wolf1 » 03 Jun 2017, 09:19

Er wordt sinds 2008 een verschil gezien tussen assisteren en slepen.
Assisteren mag iedereen naar de dichts bei zijnde haven.
Slepen mag alleen met een daartoe CVO goedgekeurd vaartuig.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor stefan » 03 Jun 2017, 16:07

Slepen is een lastig onderwerp geworden.
Scouting heeft ontheffing moeten vragen voor al hun kleine bootjes die andere kleine bootjes slepen. Dat is gelukkig gelukt, anders waren water kampen niet meer mogelijk geweest.

Zelf breng ik vaker schepen weg die richting een werf moeten, samen met een vriend met een grote ex sleper. Wi nemen schepen altijd langszij ipv erachter. Echter ook dit mag verzekerings technisch eigenlijk alleen maar in geval van pech onderweg, en dan naar de dichtstbijzijnde haven. Dat is natuurlijk ook altijd het geval....
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor bas » 11 Apr 2018, 19:54

Er zat een kromme volt in de wetgeving waarin de definitie van sleepboot was veranderd. Hierdoor werden jachtjes met bijboot ook ineens sleepboot met alle gevolgen van dien.
Handhaving hierop is opgeschort en in augustus 2018 word de wet aangepast.

Al met al mag je met een klein schip gewoon een klein schip slepen, het is immers geen slepen voor de wet. Dagmerken en/of navigatie lichten mag je hiervoor zelfs niet voeren ( omdat je volgens de wet dus niet aan het slepen bent)

Er was dus hier en daar wat paniek in de tent hieromtrent maar de rust is weder gekeerd.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: vraag over het slepen van een boot

Berichtdoor Wolf1 » 11 Apr 2018, 23:27

Wat betreft de bijboot is er geen enkel probleem.
Maar een niet met de juiste CvO uitgerust schip mag niks !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten