door kajoe » 19 Feb 2017, 20:48
de aller eerste keer dat ik van Amsterdam naar Parijs moest met passagiers liep even anders dan de goede geesten voor mij uitgedokterd hadden ,volgens hun had ik 12 dagen nodig ?
ik ben op zondags rond 10 uur het oosterdok uit gevaren en gestopt in de haven van Tholen ,de volgende dag eerst naar Antwerpen ,staat zomaar de sluis open naar de schelde en de lichten allemaal groen ,tja daar begon het gedonder ,mocht er niet in alleen deze schutting een kuster nou veel geauwehoer dat ik nog gewend was met een 2500 tons tanker en dan mocht het wel ,al met al hebben ze me naar buiten geschut ,daar over de eb naar merelbeke ,kom je voor de sluis is die gesloten wegens feesten in gent ,dus dinsdags eerste schutting ,daarna door naar Doornik en een hele korte stop bij de douane ,mochten direct verder na inzicht van de paspoorten ,en naar valencienes daar de nacht ,daarna door naar sluis 1 van kan du noord maar eerst nog gebunkerd op de splitsing en door naar de tunnel van bertincourt daarna een eindje voor de sluis 8 gestopt en overnacht ,daarna weer door naar Compiègne als stop en door naar Parijs en naar de ligplaats recht tegenover de Eifel toren tussen de brug en een restaurant schip ,
dus ging het op zijn gemakje veels te snel maar dat vonden de passagiers helemaal niet erg ook nog even een rondje naar de marne en weer terug .
dit was met een luxe motor 1 meter diepgang ,je moet dan wel mazzel hebben dat je niet te veel spitsen op het kanaal hebt ,ik kon behoorlijk door tuffen een enkele Franse spits liet ons snel oplopen ,maar jan de Hollander was toen niet zo vriendelijk .verder gin het op alle routes best snel ,behalve in die tijd op het Waalse gedeelte .
nu zijn wij van plan om volgend jaar een rondje te doen via de maas naar Nancy en dan of via de moezel of toch maar via Straatsburg ,omdat ik daar enkele jaren op heb gevaren ,moet er nog over denken omdat het eerste stuk te daal niet veel aan is .en omdat wij geen liggers zijn maar vaak lange vaardagen maken met een rustig tempo zullen we wel zien hoe het komt ,maar alle aanwijzingen zijn altijd welkom .
groet wout.