Helemaal met M.C. eens, en daar is niets belerend aan.
Vaar je alleen op de "Prutsloot" tussen "Broekvol" en Schubbekutterveen" dan kom je vast een heel eind met rechts en links.
Zodra je op vaarwater komt waar je met andere vaart waar onder beroepsvaart komt, is het een vereiste om te weten wat stuurboord en bakboord inhoudt.
Ik zal het illustreren met een praktijkvoorbeeld van twee weken geleden:
Afvarend op de Lek boven sluis en stuwcomplex Hagestein word ik ingehaald door een snelle motorboot (type sportkruiser)
Bij het inlopen van de voorhaven van de sluis komt de bewuste kruiser mij weer tegemoet varen....
Ik roep de sluis op, om te melden dat ik graag, met wat meerdere schepen die achter mij varen wil afschutten.
De sluiswachter vraagt mij of ik de sportkruiser erop wil wijzen dat indien hij ook mee wil schutten dat hij dan maar achter mij aan moest varen omdat hij waarschijnlijk op weg was om via het stuwpand richting de stuw te gaan varen (daar kun je ook naar beneden als je flink vaart maakt, weten ze alles van in Grave).
De sluiswachter had de man opgeroepen via de praai installatie op het remming en hem aangegeven dat hij aan de verkeerde kant had afgemeerd, niet aan de stuurboordszijde maar dat hij aan de sport steiger aan bakboord moest afmeren.
Toen wij de boot naderden gebaarde ik om achter mij aan te varen om mee te varen naar het juiste steiger.
Navraag waarom hij gekeerd was leverde op dat hij niet (meer) wist wat stuurboord en bakboord was (huh hoezo vaarbewijs?)
En dat hij dacht dat hij verkeerd was gevaren en de andere "afslag" had moeten nemen, en dat dat was wat de sluiswachter bedoelde met bakboord...
Navigeren ging op de Falk wegenkaart van Nederland en een TomTom....
Ander voorbeeld van vanmiddag.
Extreem lage waterstand in de Lek, hierdoor kroop er een volledig geladen tanker vanaf de Beatrix naar beneden.
Omdat ik hier graag voorbij wilde heb ik de schipper gevraagd aan welke kant ik hem het minst in de weg zou zitten.
Omdat er een ruime bocht naar stuurboord naderde gaf de schipper aan dat ik het beste aan stuurboord voorbij kon komen, hij zou dan zijn schip wat naar bakboord laten lopen omdat toch het meeste water stond.
Een wederzijds duimpje omhoog bij het voorbijlopen, en door....
Aquanaut