Swin Patio opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 15 Mei 2017, 13:46

Allen bedankt voor de info over het werken en de resultaten met een Tercoo.
Neem dit zeker mee in mijn besluit.

peter jansen schreef:Maak maar eens een echt schillingroer. Dan zul je zien hoe goed dat stuurt. Ik kan het weten... koersvastheid komt misschien in jou geval eerder aan de rompvorm aan de voorzijde vandaan.


Daar zeg je wat...
Zoals Noordvaarder opmerkte zal het waarschijnlijk een stukje huisvlijt van een vorige eigenaar zijn, netjes uitgevoerd maar niet waar ik in geloof.
Idd kan het stuurgedrag ook worden bepaald door de rompvorm, die gedachte is niet in mij opgekomen maar je hebt zeker gelijk.
Ik ben op zoek naar een eigenaar met ervaring met de Swin Patio om dergelijke ervaringen te verifiëren. Helaas liggen die niet voor het opscheppen, hoewel je te pas en te onpas toch nog wel eens een Swin tegenkomt.

De voordelen van een echt Schillingroer ben ik bekent mee, behalve het vergrote roer effect zijn er verder ook geen extra bewegende delen onder water.
Hier geldt voor mij: wat er niet is, kan ook niet kapot gaan.
Bewegende delen onderwater vindt ik persoonlijk niet zo'n probleem in de pleziervaart als je het aantal vaaruren afzet tegen de regelmaat dat een boot droog gezet wordt.
In mijn werk ligt die verhouding anders en hebben daarom nog wel eens problemen gehad met flaproeren.

Als ik besluit om een ander roer te laten bouwen wordt het en flaproer, dat is voor mij in mijn kennissenkring makkelijker om te laten berekenen en te bouwen.
Voorop staat natuurlijk dat eea correct berekend moet worden en dan ook nog eens moet passen natuurlijk.

Op een ander forum zag ik gisterenavond ook een interessant idee, een flaproer met een dubbel stangen stelsel.
Ik weet niet of dit 1 op 1 is afgeleid van iets bestaands maar in elk geval erg ingenieus.

Zoals eerder opgemerkt, ben ik nog maar net begonnen met deze boot en moet er nog veel gebeuren.
Als er stappen gemaakt worden laat ik het hier ook zien, alle goede raad is welkom :idea:
Het roer gaat zeker nog de revue passeren, of het een lang of kort hoofdstuk gaat worden weet ik nog niet.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Martin65 » 19 Mei 2017, 08:23

Ik heb destijds een dubbele gebruikt. Aan het eind was ie op en ben ik met de laatste paar m2 verder gegaan met een triple. Bij mij zat er 30 jaar koolteer onder. Op sommige punten wel een halve cm. Het resultaat is super. Is alweer 9 jaar geleden en het onderwaterschip ziet er nu nog steeds super uit. Kost je even wat werk maar je bespaart een hele hoop geld.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 22 Mei 2017, 22:35

Hallo allemaal,

Iedereen bedankt voor de reakties mbt het gebruik van een Tercoo.

Na het schoonspuiten van de Swin bleek op div plaatsen buitenboord de verf eraf te vallen, niet alleen onderwater maar ook op de zijden boven water.
Slechte hechting door slecht onderhoud wat op de dekken duidelijk zichtbaar is was volgens mij de oorzaak.
Gezien de glanzende kale plekken onder het blauw die nog steeds geen spoor van roest vertonen ben ik gaan twijfelen en heb vandaag een kenner zijn oordeel gevraagd.
Volgens hem is de boot geschoopeerd.

Wat is nu wijsheid voor boven de waterlijn:
a) gewoon Tercoo of stralen en een 2K systeem aanbrengen?
b) waar de verf vast zit (of nog niet loslaat) gewoon doorgaan op het bestaande systeem?
Buitenom geef ik de voorkeur aan een 2 K systeem omdat het langer goed blijft en beter beschermd, van de andere kant is de boot dus al beschermd onder de bestaande verf.
Het is alleen zo enorm glad dat het logisch is dat de verf niet goed kan hechten.
Dus wat te doen boven de waterlijn, door gaan op de geschoopeerde laag of deze vergeten en gewoon SA2 1/2 maken als anker voor een nieuw verfsysteem?
(Waar plamuur gezeten heeft is het roestig, dat kan ik natuurlijk plaatselijk aanpakken en goed conserveren met een 2K primer.)

Onderwater is geen discussie, daar begint de geschoopererde laag slecht te worden waardoor er op div plaatsen roest doorheen komt.
Ik ben afgelopen weekend begonnen met dikte metingen (nog niet gereed) maar tot nu toe nog weinig verschil tov het meet raport van 10 jaar geleden.

Afbeelding

Afbeelding

Alle goede raad en adviezen zijn welkom :D

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor peter jansen » 23 Mei 2017, 07:16

Het lijkt inderdaad geschoopeerd. Welke kant je ook op gaat maakt niet uit. Zowel stralen als met de tercoo verwijderd de schoopeerlaag. Ik kan niet in je kontzak kijken maar ik zou voor stralen gaan. Desnoods alleen tot de stootrand. Bij een goed straalbedrijf doen ze het zo verwerken dat je er niet zelf tegen op kan werken. Kost wat maar je bent er dan ook heel lang van af. Boven de stootrand kun je kiezen voor schuren plamuren en opbouwen. En als je de loterij gewonnen hebt zou ik dat ok laten stralen.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor helenakruiser » 23 Mei 2017, 12:59

Idd , stralen als je beurs het toe laat , of zelf stralen als je een geschikte lokatie hebt waar het is toegestaan, je kunt de straalunits her en der huren, even googlen . Over de zinklaag een systeem aanbrengen raad ik je af ivm veroudering van de laag die er nu op zit , helemaal verwijderen en een gezonde body aanbrengen, kijk eens bj Jotun scheepsverven , niet duur , wel bewezen kwaliteit.

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Thom.W » 23 Mei 2017, 18:27

Ik heb mijn boot helemaal met een Tercoo triple schijf kaal gemaakt en de achter gebleven zink met machinaal schuren verwijderd. Om er zeker van te zijn dat de nieuwe lagen verf niet weer los gaan laten heb ik washprimer als schakel laag gebruikt. Heb geïnformeerd naar stralen maar dat kosten mij 80 euro de m2.
Het is wat werk met de Tercoo schijf maar het is te doen.
Gr. Thom
Caranan Miedema Schouw
Gebruikers-avatar
Thom.W
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 03 Sep 2015, 20:32
Woonplaats: Geertruidenberg
ligplaats: Raamsdonksveer
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 24 Mei 2017, 01:16

Hallo,

Bedankt voor de reacties, het bevestigt mijn mening.
De Swin gaat gestraald worden.

Ik kreeg vandaag ook nog wat meer info van mensen mensen die bekend zijn in de "Doerak wereld", deze boten werden ook geschopeerd in het verleden.
Hier zijn talloze ervaringen waar de schopeerde laag problemen ging veroorzaken na verloop van tijd.
In een oud topic is hier ook over geschreven viewtopic.php?f=2&t=2795&p=40465&hilit=schoperen#p40465

Het totale oppervlakte is:
Onderwaterschip: 44 m2
Vrijboord en zijden van de opbouw: 47 m2 (bij benadering)

Stralen zou tegen de prijs die Thom.W geoffreerd kreeg absoluut geen optie zijn, dat was ook wat ik eerder verwachte.
Ik heb inmiddels een aanbieding gekregen van iemand uit mijn kennissenkring die een straalbedrijf heeft, deze heeft echt een vriendenprijs gegeven en dat maakt het geheel natuurlijk een stuk dragelijker.
Het bedrijf heeft en een reputatie op het gebied van stofvrij stralen hoog te houden, ik ben wel eens mee geweest naar een klus en idd, geen vervuiling van de omgeving.
Het is natuurlijk duurder dan alles zelf doen met een Tercoo maar kwalitatief en fysiek (mijn rug is het het niet altijd met mij eens) de beste optie denk ik.

Samen met een buurman in de stalling (onderwaterschip) kunnen we in één dag gestraald zijn, vanuit deze tent wordt alle lucht afgezogen en via een filtersysteem afgeblazen.
Met de stalling eigenaar hebben we afgesproken dat we in een lege loods kunnen staan.
We moeten alles wat niet gestraald moet / mag worden afschermen (het straalbedrijf adviseert hierin) en een tent rond de boten bouwen, daarna komt de straal meneer de zaak controleren om zeker te zijn dat de tent aan zijn eisen voldoet.
Grit moeten we zelf afvoeren maar dat kan ik bij m'n werk kwijt.

De kosten van het stralen verdelen we gebaseerd op het aantal vierkante meters.
Ik moet nog een paar dingen doen voor we kunnen beginnen en in de vakantie periode is het straalbedrijf ook gesloten dus het gaat waarschijnlijk eind Augustus / begin September gebeuren.

Zoals "Helenakruiser" opmerkt, gaat er idd Jotun systeem op.
Er gaat 200 mu Jotamastic 90 aluminium of Jotamastic 87 aluminium en safeguard als schakellaag met vermoedelijk Seaquantum antifouling.
Over de antifouling sta ik nog in dubio ivm de steeds strenger worden de regelgeving.

Als het zover is komt er zeker een fotoverslag.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor gewoonmich » 24 Mei 2017, 17:44

De prijs die Thom.W noemt is wel een inclusief prijs. Dus inclusief 2 comp coating, takelen en brengen/halen naar straal bedrijf. Ik heb het daar 2 jaar terug ook laten doen. Persoonlijk vond ik het een nette prijs. Heb ook andere offertes gehad.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 24 Mei 2017, 23:48

@ gewoonmich
Dat verklaart natuurlijk veel en geeft idd een andere kijk op de prijs per M2 .
Ik zeg zeker niet dat de prijs verkeerd als alles inclusief is maar opgeteld blijft het toch 80 Euro / M2 wat Thom.W kwijt zou zijn geweest.
Bij ons staan de boten al droog dus die kosten hebben we zonder meer al gemaakt, ook als we niet zouden stralen, dus dat tel ik niet mee.
We kunnen op hetzelfde terrein blijven, onze boot hoeft alleen bij die andere gezet te worden, dat kost hooguit 5 tientjes.

Ik kom uit op E 16,50 / M2
Dat doet toch minder pijn in de portemonnee dan E 80 / M2
Daar staat natuurlijk wel tegenover dat we er zelf redelijk wat werk van hebben maar dat hoort wat mij betreft ook bij de hobby.

Als ik (totaal) 80 Euro/M2 zou moeten rekenen wordt het ongeveer E 7000,- gaan kosten, daar zou ik lang voor moeten sparen.
Dan heb ik er verder geen omkijken naar maar dat zou ik ook niet willen.
Alles kaal maken met een Tercoo zou nog een stuk goedkoper zijn maar ook langer gaan duren en zoals gezegd zie ik er ivm m'n rug tegenop.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 06 Jun 2017, 23:45

Om de koerstvastheid te verbeteren zit ik te denken om de kiel te verlengen tussen het laagste punt van de boeg en de hak.

Zo ongeveer
Afbeelding
Een verticale plaat met aan de onderkant een massief rond (rode ingekleurde vlak).

Op deze manier neemt de diepgang niet toe en wordt de hak beter beschermt.
Komend weekend wordt de boot op andere blokken gezet zodat de kiel vrij is, binnenkort wil ik materiaal bestellen.

Graag jullie mening, alle opmerkingen mbt voor en nadelen en suggesties zijn welkom.

Vr. Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten