Slordigheid met grote gevolgen

algemene discussies

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor Yep » 11 Mei 2017, 10:42

broekerhaven schreef:Bedrijfsnaam mag genoemd worden hoor.
dit soort oplichtingspraktijken kom je helaas nog veel te veel tegen.
En als ze nooit meer een boot verkopen door dit soort handelen , eigen schuld!

Er zou een zwarte lijst moeten komen , misschien dat meerdere bedrijven dan wel nadenken voordat ze de boel oplichten.


Ik heb ook die neiging.
De afgelopen 2 jaar ben ik 2 broeders tegengekomen die van een transactie een rotzooitje maken.
De eerste wens ik in de haven niet meer te zien (door mij met naam en toenaam gemeld) en de tweede eindigt wellicht voor de Rechter.
Als de 2e uiteindelijk bakzeil moet halen, dan is dit het vermelden waard.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor Wolf1 » 12 Mei 2017, 00:08

broekie schreef:Ja, dat verwonderde mij ook. Je zou de motor direct op de kielkoeling kunnen laten draaien.
Blijkbaar heeft men ervoor gekozen om met twee systemen te werken via een warmtewisselaar.

Daar is geen reden voor !
Hooguit dat de kielkoeling uitvoering hoe raar het moge klinken duurder kan zijn.
Maar technisch gezien knoeiwerk, en vragen om problemen, ik zou het ook zeker verbouwen.
En ik zie tegenwoordig heel veel hele mooie schepen waar geen zak van deugt !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor varg » 12 Mei 2017, 10:27

Als Yanmar Benelux een motor aflevert 'voor kielkoeling' dan wordt de pijpenbundel uit de warmtewisselaar gehaald en ontstaat er dus één circuit met twee pompen (de waaierpomp van de motor plus de opgebouwde 'zeewater' impellerpomp). En dan vragen ze voor deze 'ombouw' nog extra geld ook!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor Roelof » 12 Mei 2017, 10:45

Vreemd,
Is dat alles?
Als ik het goed begrijp is dan de impellerpomp voor circulatie over de kielkoeling en de waaierpomp verzorgt de circulatie over de motor.
Beide komen ze samen in het koelerhuis.
Dan worden de pompen toch "kortgesloten" over de koeler of gaat het koelerhuis dan als een soort mengvat fungeren?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor aquanaut » 12 Mei 2017, 12:14

Wolf1 schreef:Daar is geen reden voor !
Hooguit dat de kielkoeling uitvoering hoe raar het moge klinken duurder kan zijn.
Maar technisch gezien knoeiwerk, en vragen om problemen, ik zou het ook zeker verbouwen.


Die wil ik toch nuanceren Wolf1,

Bij motoren met ladelucht koeling (interkoeling) is het meestal niet mogelijk om met een 1 krings kielkoelsysteem te werken.
De koelwatertemperatuur is namelijk te hoog voor goede werking van de intercooler.
De intercooler zit namelijk bijna altijd in het zeewatersysteem. T= max 25°C
Door nu een lage temperatuur (LT) kielkoeling systeem te bouwen blijft de "buitenkring" koeler om zo een goede werking van de intercooler te waarborgen.
De "binnenkring" fungeert dan als HT systeem waardoor de motor wel op de juiste bedrijfstemperatuur draait.
De LT kring is in het ideale geval ook nog uitgerust met een thermostaat, en als dit niet het geval is wordt dit LT systeem bewust ver over gedimensioneerd om te voorkomen dat de intrede temperatuur aan de LT kant boven de 25°C komt.
Het mooiste is dan om met een echte 2 krings kielkoeling te werken maar dit vereist meer werk aan het casco (als er geen beunkoeler wordt gebruikt) en sommige typen motoren zijn simpelweg niet leverbaar voor 1 of 2 krings systemen

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor Wolf1 » 12 Mei 2017, 14:31

aquanaut schreef:Die wil ik toch nuanceren Wolf1,
Bij motoren met ladelucht koeling (interkoeling) is het meestal niet mogelijk om met een 1 krings kielkoelsysteem te werken.
De koelwatertemperatuur is namelijk te hoog voor goede werking van de intercooler.
De intercooler zit namelijk bijna altijd in het zeewatersysteem. T= max 25°C
Door nu een lage temperatuur (LT) kielkoeling systeem te bouwen blijft de "buitenkring" koeler om zo een goede werking van de intercooler te waarborgen.
De "binnenkring" fungeert dan als HT systeem waardoor de motor wel op de juiste bedrijfstemperatuur draait.
De LT kring is in het ideale geval ook nog uitgerust met een thermostaat, en als dit niet het geval is wordt dit LT systeem bewust ver over gedimensioneerd om te voorkomen dat de intrede temperatuur aan de LT kant boven de 25°C komt.
Het mooiste is dan om met een echte 2 krings kielkoeling te werken maar dit vereist meer werk aan het casco (als er geen beunkoeler wordt gebruikt) en sommige typen motoren zijn simpelweg niet leverbaar voor 1 of 2 krings systemen
Aquanaut

Mijnheer Aquanaut, ben het geheel met uw verhaal eens, maar was in eerste instantie niet van plan er zo diep op in te gaan, dit is bij de Sabra niet van toepassing, de informatie is maar 1 koelsysteem en wel voor de motor in zijn geheel inclusief. eventuele after-koeler.
Zo als het nu is aangesloten is daarom ook komplete onzin !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor aquanaut » 12 Mei 2017, 20:44

Heer Wolf1 ;)
Vanwege het verhuurverleden van dit schip zal er best bewust gekozen zijn voor een kielkoel uitvoering.
Ik geef je gelijk als je zegt dat het complete onzin is om er dan een HE motor in te zetten, dat had natuurlijk een KC motor moeten zijn.
Deze Perkins Sabre (en de 185 en 215PK variant) zijn gewoon verkrijgbaar in een KC uitvoering met 2 krings koelsysteem:
Afbeelding

Punt is dat op het schip nu een HE motor staat, en wellicht wil de huidige eigenaar het KC systeem blijven gebruiken.
Je kunt niet ongestraft de zeewaterpomp eraf halen en de koelers in serie zetten en het geheel met de circulatiepomp rondpompen om er zo een 1 krings KC van te maken.
Als je bedoelt met verbouwen, weer gewoon zeewater er door pompen ben ik het met je eens, daar is deze motor immers voor gebouwd.
De constructie zoals op dit schip heb ik vaker gezien trouwens, echter alleen bij motoren die niet in KC leverbaar waren.

Aqaunaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor broekie » 13 Mei 2017, 07:22

Ik weet dat het een Perkins Sabre is, maar niet welke uitvoering.
Er zit een impellerpomp in, maar de rest van het systeem weet ik niet.
Ik zei een warmtewisselaar, omdat ik daar vanuit ben gegaan door de impellerpomp.
Dat er verschillende uitvoeringen zijn zoals een KC of HE wist ik niet.

Vandaag komt hij vanuit Medemblik weer onze kant op.
Ik kan zondag kijken welk type motor hij heeft.

Dit is allemaal nieuw voor mij en best interessant.
Ik zei al dat ze bij de bouwer niet dom zijn en verwacht dat ze dus de juiste uitvoering geplaatst hebben.
Het heeft 8 jaar en 8000 uur blijkbaar goed gewerkt, en nu weer met een nieuwe pomp.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor broekie » 14 Mei 2017, 08:01

Het is een Perkins M 225 TI.
Deze motor heeft ook een adapter voor kielkoeling indien gewenst.

http://www.kvt.nl/en/media/downloads/pe ... M225Ti.pdf

Er staat een Blokland vlakkoeler in.

Dus het motor type en inbouw kloppen wel.
Hij is gisteren van Medemblik naar de Braassem gevaren zonder problemen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor Wolf1 » 14 Mei 2017, 13:58

Sorry, maar nog steeds niet, voor de zoals jij hem noemt, "vlakkoeler" is toch geen buitenwaterpomp nodig ? After lucht koeler gewoon in het motor koelsysteem geintregeerd (geen apart systeem) ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten