Twijfel over 2-componenten schilderwerk

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor Blacktoppie » 10 Mei 2017, 11:31

Hoe lang geleden is het schip geschilderd(najaar is ongeveer een half jaar geleden).. het kan natuurlijk ook dat iemand inde haven stiekem even aan het slijpen is geweest..
Slijp stof gaat imho veel sneller roesten.. dus zou eerder zeggen dat iemand afgelopen week in de buurt van de boot aan het slijpen is geweest.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor elrenegado » 10 Mei 2017, 11:37

al die kleine plekjes overal heb je denk ik aan 1 van je buren te danken.
zelf ook meegemaakt helaas (wel bij m'n vorige boot)

Maar verders, het is op de foto niet te zien of het 1 of 2k is.
Enkel 2k lak is veel harder, dan mag er niet zomaar een stukje afspatten als er een tenax tegenaan waait.
Dat er bv onder de pet roest door komt, lijkt me sterk dat dat gestraald is dan..
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor Jorisss » 10 Mei 2017, 11:38

Schip is in het najaar geschilderd, opgehaald half oktober en heeft de hele winter in het water gelegen. Op dat moment lag er niemand om mij heen en heb ik de eerste roestpitjes al in december geconstateerd.
Die op de railing is aan de spiegel van het schip. Aangezien het schip gewoon met de boeg naar de steiger in de box heeft gelegen (spiegel dus tussen 2 boxpalen aan het vaarwater), lijkt me dit onmogelijk. Roestpitten zitten ook aan de binnenkant van de railing (dus de kant van het gangboord), niet aan de buitenkant.
Ik wil best geloven dat iemand stiekem bezig geweest zou kunnen zijn maar zou niet weten wie of hoe, ben dagelijks aan boord, afgelopen winter ook elke dag.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor Blacktoppie » 10 Mei 2017, 12:02

Dan is het wellicht toch op de werf gebeurt. Ben je wel rijkelijk laat om het weg te halen. Als het roest stof is(geen ingebrand slijpsel) wat op de lak ligt kan je het nog wel weg poetsen is mijn ervaring
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor Jorisss » 10 Mei 2017, 12:03

Het is geen stof, je veegt het niet zo weg. Lijkt wel van onder de lak uit te komen.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor Roelof » 16 Mei 2017, 07:52

Op plaatsen waar een zeil heeft liggen schavielen tegen de verf, kan idd de verf snel sluiten zodat de primer zichtbaar wordt, ook met 2K verf.

2K verf is erg hard, bij impact kan het eraf knappen in schilvers.
Vanaf een foto durf ik dat niet zomaar te beoordelen.

Zodra ijzer houdend stof neerslaat en gaat roesten, zet het zich vast op de verf: vliegroest.
Dit wrijf je niet zomaar weg.

Dit stof kan ver dragen door de lucht.
Zo zet ik m'n auto bij m'n werk (scheepswerf) altijd achter gebouwen zo ver mogelijk van de schepen af (hemelsbreed ca 200 meter) maar ik ontkom niet aan vliegroest op de auto.
Af en toe goed schoonmaken met cleaner maar het is een lease auto dus de pijn is anders en m'n werkgever weet er vanaf (werf beleid: parkeren op eigen risico :evil: )
Vliegroest kun je overal en op de meest onverwachte plaatsen aantreffen en hoeft niet altijd in de buurt te ontstaan.
Het zou bijvoorbeeld neergeslagen kunnen zijn toen je aan het varen / overnachten was in de buurt van een industrie.

Probeer (een gedeelte) goed schoon te maken (commodant cleaner, oxaalzuur oid) daarna goed spoelen met water en kijk daarna of de roest puntjes terug komen.
Komt het op dezelfde plaats terug, dan is de verf mogelijk niet goed aangebracht.
Hoe dan ook, zonde dat het gebeurd en het schoonmaken met die agressieve middelen is ook niet goed voor de verf.

Als je een klacht indient bij het bedrijf zullen die zich beroepen op de lange tijd dat de boot reeds buiten heeft gelegen nadat het werk opgeleverd is, vliegroest, invloeden van buitenaf waar ze geen invloed op hebben enz.

Kun je niet ergens een Elcometer lenen om de laagdikte te controleren?
Als het gestraald is geweest moet de minimale laagdikte volgens opgave van de verfleverancier te meten zijn.
Is het structureel te dun dan heb je een goed argument.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor Amersfow » 16 Mei 2017, 14:30

Oxaalzuur klinkt moeilijk maar is doodleuk "ontweringswater" In elke bouwmarkt te koop. Werkt fabelachtig tegen vliegroest, je ziet het verdwijnen,
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor Jorisss » 16 Mei 2017, 14:45

Oxaalzuur is toch ook dat Rustbuster spul?
Vandaag mee aan het poetsen geweest maar helaas. Roest veeg je er niet zomaar mee weg.
Ben er erg zeker van dat dit er niet ingewaaid is (vooral door de plek waar het zit en de vorm hoe zit).
Valt mij ook op, als je er zo dicht met je neus mee bezig bent dat er meer en meer plekken niet goed geraakt zijn (zie primer dus te weinig laagdikte) dat er zelfs vingerafdrukken in de verf zitten, en vooral ook veel vuiligheid. En dan hebben we het nog niet eens over wel of niet 2-comp. verf. Is 1-comp. verf ook niet bestand tegen reinigingsthinner? Dat heb ik hier wel staan namelijk maar volgens mij is dat minder agressief dan gewone thinner.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor Mopolcamper » 16 Mei 2017, 14:52

Jorisss,
Voordat je zelf gaat klooien:
Heb je je klacht al voorgelegd aan het schildersbedrijf?
Wat is dan hun reactie?
Is dat bedrijf aangesloten bij HISWA?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Twijfel over 2-componenten schilderwerk

Berichtdoor JerryR » 16 Mei 2017, 19:49

Dubbel sorrie
Laatst gewijzigd door JerryR op 16 Mei 2017, 19:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten