Mijn broer heeft een 2e hands schip gekocht bij een bekende werf in Nederland, Sneek.
Bij aflevering was afgesproken dat oa de motor een servicebeurt zou krijgen en alles technisch nagelopen zou worden.
Men zei dat hij minstens een jaar zonder onderhoud zou moeten kunnen varen bij normaal gebruik.
Nu is dat altijd lastig met een 2e hands schip om zoiets te beloven, maar laten we er van uit gaan dat de gangbare zaken vernieuwd of minstens geïnspecteerd worden.
Schip is keurig opnieuw in de verf gezet en de aanpassingen zijn uitgevoerd volgens afspraak.
Het ging mis met de hydrofoor die achteraf gezoen niet op druk stond. De werf heeft een nieuwe geleverd. We hebben hem zelf geïnstalleerd.
Toilet leidingen beide verstopt na 1 maand. Kan stomme pech zijn, maar dat was geen vervuiling van de laatste maand wat eruit kwam. Zelf opgelost.
Maar goed, dat je die niet naloopt geloof ik, maar de combi met de slechte waterdruk en spoelen elektrisch toilet moet een goede service monteur toch op een spoor zetten.
Echter wat ik wel zeer slordig vind is dat hij gisteren door de KNRM Vlieland is binnengesleept met een oververhit koelsysteem.
Oorzaak, oude rotte impeller. Dit mag gewoon niet gebeuren, een dingetje van een paar tientjes niet vervangen bij aflevering van een schip van een paar ton.
Hij had al eerder een alarm gehad en hierover contact opgenomen met de werf. Het zou een luchtbel zijn, niets om je druk om te maken zei men.
Alarm verdween na wat bijvullen van koelvloeistof (kielkoeling). Motorblok was (nog) niet warm. Dus hij dacht dat het probleem opgelost was.
Hij heeft ook hierna meerdere vaardagen gehad zonder probleem. Impeller deed dus nog wel iets.