Of-Topic
Het uiterlijk van de schepen is voor de reders over het algemeen geen issue behalve idd de rederij kleuren.
Het is meestal het resultaat van wat de tekenkamer ontwerpt aan de hand van de eisen (tonnage, GT meeting, wel of geen ijs klasse, ed).
De rederij heeft natuurlijk wel inspraak maar dat gaat meestal over de machine kamer, vlag, apparatuur, enz.
De GT meeting van de Arklow schepen maakt dat alles er een beetje anders gaat uitzien.
Verder heeft iedere werf natuurlijk z'n eigen ontwerp stijl, zo zijn de 5000 tonners van Ferus heel anders dan de 5000 tonners van Bodewes terwijl de opdracht en eisenpakket van de rederij hetzelfde is en de beide types hetzelfde meenemen alleen hebben de schepen van FS ijsklasse (aanvullend verzoek van de reder).
Niet onbelangrijk is dat er vaak als basis een reeds bestaand schip wordt gebruikt wat aangepast wordt op alle fronten zodat het aan de eisen van de opdrachtgever voldoet.
Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk in de ontwerpkosten en -tijd.
On-Topic:
Marie Christine, laat eens zien of we kunnen raden waar je geweest bent
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten