Waar plaatsen dubbel brandstoffilter?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Waar plaatsen dubbel brandstoffilter?

Berichtdoor Jorisss » 21 Apr 2017, 10:46

Heb een dubbel Separ brandstoffilter overgenomen van iemand en nu zit ik in dubio waar ik die kan plaatsen.
Hij zou op 3 verschillende plaatsen in het motorruim kunnen waarbij alle drie de plekken wat nadelen aan verbonden zijn v.w.b. bereikbaarheid van het filter of andere plekken die bereikbaar moeten blijven maar dan afgeschermd worden door het filter. Plus, het filter heeft 2 doorzichtige bowls. Officiaeel mag dit toch niet in het motorruim?
Andere optie is niet in het motorruim maar onder de vloer van het stuurhuis. Hier is ook de water- en dieseltank geplaatst. Qua onderhoud aan het filter ook goed bereikbaar. Nadeel zou kunnen zijn dat er dan na het Separ filter 1,5 meter brandstofleiding nodig is naar de opvoerpomp.
Is er regelgeving omtrent de plaats van een brandstoffilter, en waar deze moet hangen? Of mag dit ook onder de vloer van het stuurhuis zijn?
Laatst gewijzigd door Jorisss op 21 Apr 2017, 16:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Waar plaatsen dubbel brandstoffilter

Berichtdoor elrenegado » 21 Apr 2017, 13:49

Bij mij hangt hij ook onder de vloer, maar wel iets lager dan het hoogste nivo van de tank.
Heb het filter wel eens gewisseld toen de tank bijna leeg was, ontluchten was een drama, maar met een gevulde tank hoefde ik enkel de schroef los te houden bovenop en de lucht ontsnapte.
Daar dien je dus wel rekening mee te houden, of je moet er een handmatig opvoerpompje voorzetten oid.
Die anderhalve meter leiding zal geen probleem zijn, bij mij is het totaal zelfs 2,5 meter denk ik

officieel mogen de glazen niet inderdaad, maar ik heb ze ook, zo kan je visueel al zien of er iets mis is, water of vuil.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Waar plaatsen dubbel brandstoffilter?

Berichtdoor Wolf1 » 21 Apr 2017, 17:54

Als ik jullie problemen allemaal lees krijg ik een minderwaardigheidsgevoel, snap niet waar jullie alle problemen vandaan halen, het zal mijn te kleine snappertje zijn.
Dat duplexfilter is een voorfilter en naar ik aanneem voorzien van een RVS filter element ?
Dat komt dus in de zuigleiding van de opvoerpomp, waar het dan verder zit maak toch geen drol uit ! Ik neem aan een plek waar je er makkelijk aan kunt werken en waar een beetje dieselolie je niet stoort, en of dat nu hoog of laag of voor of achter is het blijft een communiceren vat, wat je met je opvoerpomp vol pompt.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Waar plaatsen dubbel brandstoffilter?

Berichtdoor Roelof » 21 Apr 2017, 23:32

Zoals je zelf al aangeeft zou ik het filter gewoon onder de vloer van het stuurhuis bij de dieseltank plaatsen als het daar goed toegankelijk is.
Neem aan dat de leiding van de tank naar de motor nu ook ca 1,5 meter is dus daar verandert niks aan.

Geen idee of kijkglazen (in het motorruim) mogen maar wat kan er fout mee gaan als ze onder de vloer gemonteerd zitten?

Ik heb laatst ook een voorfilter (met kijkglas) geplaatst, deze zit gelijk met de bovenkant van de tank.
Tussen het filter en de motor zit ook een leiding van ca. 1,5 mtr.
Ontluchten: gewoon met het ontluchtingspompje bij de brandstofpomp van de motor, banjo koppeling na de handpomp losdraaien en pompen tot de lucht er uit is en er weer diesel uitkomt.
Geen enkel probleem, ook niet bij een half volle tank.

Suc6
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Waar plaatsen dubbel brandstoffilter?

Berichtdoor Wolf1 » 22 Apr 2017, 00:20

Bezinkglazen zijn bij CVO en CE verboden !
CVO komt na 7 jaar weer keuren (mits CVO plichtig) CE helemaal niet.
GR. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Waar plaatsen dubbel brandstoffilter?

Berichtdoor broekie » 22 Apr 2017, 07:57

Bij de CE keuring van ons schip moest het glas worden vervangen voor een metalen deel.
Er is ook al over geschreven hier:

viewtopic.php?f=4&t=2661&hilit=cav

Glas is makkelijk als je even wil checken, maar ik laat het metaal zitten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Waar plaatsen dubbel brandstoffilter?

Berichtdoor Jorisss » 22 Apr 2017, 08:18

Wolf1 schreef:Bezinkglazen zijn bij CVO en CE verboden !
CVO komt na 7 jaar weer keuren (mits CVO plichtig) CE helemaal niet.
GR. Wolf1

Dus ook wanneer het filter NIET in het motorruim hangt mogen deze niet?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten