Boegschroef

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Boegschroef

Berichtdoor HenkN » 16 Apr 2017, 07:37

Heb vorig jaar een polyester motorjacht gekocht.
Boegschroef (Vetus R125/3 12 volt/3 kw)werkte prima, maar tijdens de winterstalling kwam ik er achter dat de boegschroef wat olie lekte.
Ondanks lekkage was het olieniveau in het sperate tankje niet onder minimum geweest.
Schroef weggenomen door inbusschroef er uit te draaien
Heb de oliekering/breekpen en lager vervangen alles terug geplaatst.
De schroef er weer op.
Nieuwe olie bijgevuld en de aftapplug er eerst afgelaten en gewacht totdat de nieuwe olie uit het staartstuk kwam.
Aftapplug weer dichtgedraaid en olie voldoende bijgevuld.
Toen ik de schroef vervolgens met de hand probeerde rond te draaien, zat deze muurvast
Ik meen mij te herinneren dat ik voor de reparatie de schroef wel kon ronddraaien (net als bij een buitenboordmotor die in zijn vrij staat)
Ik durf de boegschroef niet te aan te zetten/ te testen (eventueel schade)
Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn, of is het normaal dat een boegschroef in de ruststand niet is rond te draaien
HenkN
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 07:12
ligplaats: Zwolle
info:

Re: Boegschroef

Berichtdoor Roelof » 16 Apr 2017, 08:36

Ik neem aan dat het een elektrische boegschroef is zonder rem oid, die moet je gewoon met de hand kunnen ronddraaien.
Misschien is er met het monteren van het lager of schroef iets niet helemaal goed gegaan.
Ik zou eerst de schroef er af halen en kijken of de as dan wel kan ronddraaien, als je geen grip op de as hebt kun je vanaf vanaf de E-motor handmatig ronddraaien.

Blijft alles vaststaan dan zou ik ook het lager weer demonteren.
Stap voor stap opbouwen en steeds blijven controleren of de boegschroef (as) nog soepel gedraaid kan worden.
Heb je alles in positie (in de tunnel) gedaan?
Dan zou ik het huis van de boegschroef uit de tunnel halen, op een werkbank is alles veel beter toegankelijk / handelbaarder.

Suc6
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Boegschroef

Berichtdoor HenkN » 16 Apr 2017, 11:01

Bedankt voor je snelle reactie Roelof, ik ga morgen de boel weer demonteren en stapsgewijs checken wanneer de as nog wel draait.
Kom er op terug
HenkN
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 07:12
ligplaats: Zwolle
info:

Re: Boegschroef

Berichtdoor Jan Huibers » 16 Apr 2017, 23:53

Staartstukjes willen nog wel eens verrot draaien, controleer ook op axiale speling tijdens ronddraaien zodra dat weer lukt, soms kan je het asje iets uittrekken en dan slaat die vast.

In dat geval: nieuw staartstukje.

Ik heb precies dit gehad met een hydraulische vetus boegschroef 90kgf van 4 maanden oud.
Heb toen kosteloos een nieuw staartstukje gekregen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Boegschroef

Berichtdoor HenkN » 18 Apr 2017, 23:39

Beste Roelof/Beste Jan,

Achteraf iets heel eenvoudigs;

Vetus heeft twee maten inbusjes om het kapje waar de oliekering en het lagertje zijn ingebouwd op het staartstuk te monteren.
Deze hadden we verwisseld, hierdoor drukte één van de boutjes tegen het horizontale asje aan en draaide de schroef niet meer rond.
Korte boutje bovenin gedraaid en het lange boutje onderin en de schroef draaide weer rond.

Probleem opgelost, bedankt voor jullie tips !!

Met vriendelijke groet

Henk
HenkN
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 07:12
ligplaats: Zwolle
info:

Re: Boegschroef

Berichtdoor Roelof » 18 Apr 2017, 23:47

@HenkN
Mooi dat de oorzaak zo snel gevonden is en eenvoudig bleek.
Leuk dat je de oorzaak / oplossing hier nog even laat weten, dat zou vaker moeten gebeuren.
Anderen kunnen hier in de toekomst ook iets aan hebben.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Boegschroef

Berichtdoor Bobbob » 21 Mei 2017, 11:17

Iets wat veel schade/kosten had kunnen veroorzaken is snel opgelost,ik heb dan ook met veel belangstelling meegelezen.
Wat ik bij zulke werkjes doe is bij elke fase een foto maken zodat bij terugplaatsen de fouten achteraf kunnen nagekeken/opgelost worden .
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten