Nieuwste verfsysteem, Perfection Pro van International

Nieuwste verfsysteem, Perfection Pro van International

Berichtdoor Jan Huibers » 16 Apr 2017, 23:29

Goedendag allen, na een oorverdovende stilte van mijn kant meld ik me dan weer op het forum. Ik had het wat druk afgelopen winter en hoewel nog niet alle puntjes helemaal op de i staan mag van ons het seizoen beginnen.

We hebben met de laatste (en nieuwe boot in de vloot) die ik geschilderd heb een nieuw verfje mogen uitproberen. Het is een lak van International. En in het kort is die verf helemaal geënt op het welbekende Awlgrip, dezelfde hardheid en hoge glansgraad en dan als grote verschil dat de Perfection Pro uitstekend te verwerken is met de roller of kwast.

Mijn bevindingen in vergelijk met de 2k van de IJssel:

Voordelen:
-De vloeitijd begint later, je kunt veel langer in de aangebrachte laag blijven strijken dan met de IJssel en dat komt met de dekken goed uit, geen aanzetten meer op lastige plekken en bij hoge rompen geen moordend werktempo meer.
-de lak vloeit uiteindelijk veel gladder uit, het is gewoon bizar om te zien dat je krijgt wat je schuurresultaat is.
-de glansgraad is overduidelijk veel hoger, en dat komt niet doordat het gladder vloeit als de IJssel want een bewust sinaasappel getrokken stukje glimt nog steeds heel erg.
-de stank van IJssel die ikzelf wel gewend was maar beslist goor is is weg, Perfection Pro stinkt gewoon niet.
-iedereen die een anzaroller (geen schuimpje idd) op een beugel kan drukken en zich vervolgens aan wat tips houdt kan deze verf smeren.

Nadelen:
Natuurlijk zijn er ook nadelen,
-Het voordeel dat je langer kan strijken is tegelijkertijd ook een nadeel met de dekken, er kan meer stof invallen... maar het is nog altijd vele malen sneller droog dan 1k verf. Maar de IJssel is sneller stofdroog.
-Doordat de verf zeikdun is zal iemand die even niet oplet al snel een zakkertje maken. De lak moet erg dun aangebracht worden...
(De Pedro Solano 33 van 10,5mtr op de fotos heeft op zijn romp onder het rvs een halve liter per laag zitten)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En de laatste met de striping erop, je ziet goed wat ernaast ligt.

En hier een link waar jullie meer info kunnen lezen over dit toch wel fantastische product:
http://www.yachtpaint.com/LiteratureCen ... et-nld.pdf


Ps: Rene, die valkkruiser van je maar in dit spul smeren dan? 8-)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Nieuwste verfsysteem, Perfection Pro van International

Berichtdoor Roelof » 17 Apr 2017, 06:01

Gefeliciteerd met het nieuwe schip.

Dat ziet er ERRUG mooi uit, maar zoals je het doet geloven komt dat alleen maar door de verf.
Ik vind dat je jezelf tekort doet.
Het eind resultaat van schilderen is voor een zeer groot deel ook afhankelijken van de kennis en kunde van de aplicateur.
Mijn complementen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Nieuwste verfsysteem, Perfection Pro van International

Berichtdoor Marie Christina » 17 Apr 2017, 07:24

Ik was al International 1k fan.
Maar nu ook van de 2k, zo te zien.
(En dat zeg ik niet gauw over 2k.)
Mijn grootste weerstand tegen 2k lijkt weggenomen: de korte verwerkingstijd, waarmee bij mij meer 2k projecten mis- dan gelukt zijn.

En natuurlijk mijn onvermogen goed met 2k om te gaan.
-Net niet de goede temperatuur van de lucht of het materiaal.
-Net niet de juiste mengverhouding.
En zo kan ik nog wel even door gaan. .

Onvermogen waar jij overduidelijk geen last van hebt Jan..
Met een roller een resultaat krijgen alsof het gespoten is lukt je niet alleen met hele goede verf.
Dan moet je ook nog eens een goede schilder zijn.
En dat ben je, zoals Roelof terecht opmerkt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Nieuwste verfsysteem, Perfection Pro van International

Berichtdoor Jan Huibers » 17 Apr 2017, 11:05

Nou nee jongens.... het komt echt door de verf... natuurlijk heb ik wel eens vaker een bootje in de verf gerold. Afgelopen winter de Geminus volledig gedaan (alle ramen eruit enzo) de Borealis ook volledig en die dan van binnen en buiten. Van de Castor, Polaris en Australis alleen de rompjes en nu net dan de Callisto zoals dit schip gaat heten in deze verf. 9 schepen aan de steiger deze zomer en 7 sloepen.

Maar dus.... nee, komt echt door de verf, ik verdeel het alleen over het schip. Je zou het eens moeten zien als het net onder de roller vandaan komt zeg...
Het mengen van die verf zou mijn dochter kunnen doen... ik pak een verfmengbeker van een paar centen, daar staan al die schaalverdelingen op. De mengverhouding is 2:1 op volume (dus niet op gewicht zoals de ijssel) dan vul je met verf tot bijv cijfer 5 links in het juiste kollometje en dan harder erbij tot cijfer 5 rechts erboven.. dan staan daar nog kleine getalletjes boven... vul je tot de 20 met thinner nr100 want er moet 20% verdunning bij en dan goed mengen. Half uurtje laten rusten en dan kan je beginnen.

Het werk ervoor is veel belangrijker:
Eerst hele schip afgeschrobt met snel roterende machine op K150, toen 3 grote sets lichtgewixht plamuur weggesmeerd. al het rvs wat je ziet is nieuw dus alle lassen weggeplamuurd, ook rond de railiing. En ook wat golvende romp strak getrokken... geschuurd met k80.
Toen plamuur sluiten met HB coating en daarna 2 lagen International Undercoat, dat is ook al zo'n topproduct. Je zet die zooi wezeloos dik op. Ene dag eerste laag, volgende dag 2e laag en dan 2 dagen drogen en dan kan je meteen met K400 schuren, en dat doe ik voor het mooiste resultaat met een Mirka Deros schuurmachine.

Zonder dit voorwerk word een bootje zelfs met die aflak niet mooi. Trouwens, die International Undercoat kun je ook erg goed gebruiken als schakellaag tussen 1k en 2k.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Nieuwste verfsysteem, Perfection Pro van International

Berichtdoor Amersfow » 18 Apr 2017, 07:26

Ha 9 schepen, je haalt Hatenboer zo in, in aantal en kwaliteit, je succes wordt je van harte gegund, goed zeg!
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Nieuwste verfsysteem, Perfection Pro van International

Berichtdoor antonh » 18 Apr 2017, 19:24

Jan Huibers,
heb je tegenwoordig zo veel vrije tijd Jan?

9 schepen aan de steiger deze zomer en 7 sloepen.

Daar gaat veel tijd inzitten he.
Je hebt toch ook een rijschool?
Heb je lang niet meer gezien op het forum.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Nieuwste verfsysteem, Perfection Pro van International

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Apr 2017, 21:14

antonh schreef:Jan Huibers,
heb je tegenwoordig zo veel vrije tijd Jan?

9 schepen aan de steiger deze zomer en 7 sloepen.

Daar gaat veel tijd inzitten he.
Je hebt toch ook een rijschool?
Heb je lang niet meer gezien op het forum.

Anton


Ik HAD een rijschool.... het was niet meer te combineren. En daar komt bij dat als we serieus door willen gaan met de bootverhuur, en dat willen we dus en dan moet je je ten volle kunnen concentreren op dat bedrijf. En als alles dan groeit dan komt er ook steeds meer bij kijken allemaal.

Ik heb dus de hele winter geklust inderdaad, binnen in een verwarmde loods.... 2x weekje Oostenrijk geweest, want behalve watersportliefhebber hou ik ook van datzelfde water als het als sneeuw zijnde in de Alpen ligt... ik sta dan hele dagen op de lange latten om een paar maanden later die gesmolten sneeuw door de Linge zien stromen ;)

En nu zin in de zomer, in het verhuurseizoen waarin we alle soorten mensen ontvangen die allemaal enthousiast aan hun vakantie beginnen. En de dagjesmensen op de sloepen niet te vergeten.
Of wacht.... was er nou 1,30mtr sneeuw gevallen in Oostenrijk? :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Nieuwste verfsysteem, Perfection Pro van International

Berichtdoor Klaver vier » 26 Apr 2017, 20:11

Ik ga het nieuwe verf systeem ook proberen,na het resultaat gezien te hebben bij Jan
Onze boot ligt sinds afgelopen vrijdag bij de Koornwaard.
Het is de bedoeling dat ik onder begeleiding van Jan de romp en het onderwaterschip ga schilderen
Vrijdag begonnen met de romp met korrel 150 schuren,op advies van Jan alle plamuur verwijderd tussen romp en vrijboord
Dit is inmiddels gebeurd en de rand waar het plamuur zat in de zf primer gezet,het is de bedoeling dat ik alles zoveel mogelijk zelf doe en dat Jan mij daarin begeleid,en dat Jan uiteindelijk het aflakken gaat doen.
Alles gaat tot nog toe perfect,en de binnenstalling is erg mooi en schoon en allemaal gezellige mensen dat is ook wat waard.
Morgen een dagje vrij,vrijdag weer verder
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nieuwste verfsysteem, Perfection Pro van International

Berichtdoor Klaver vier » 08 Mei 2017, 20:17

Kleine update,ik ben inmiddels 2 1/2 week verder de rand tussen vrijboord en romp vrijgemaakt van plamuur met een flex met daar op een staalborstel,dit was nodig omdat er verkeerde plamuur in zat.
In de rand door Rien zf primer en daarna plamuur aan laten brengen,deze weer geschuurd op de hand met een houten klosje.
Twee lagen undercoate aan laten brengen en deze ook weer uitgeschuurd met korrel 400
Nu staat de boot afgeplakt en is Rien begonnen met de eerste keer afschilderen.
Het is allemaal een klein beetje veranderd want Jan zou hem schilderen maar die is zo vreselijk druk dat ik maar in overleg met Jan heb besloten dat Rien hem maar schildert.
Rien is de jachtschilder van de haven en werkt erg netjes.
Ondertussen meteen de boot weer in de antiefouling gezet,en de anodes weer gemonteerd.

Ben zeer benieuwd hoe het resultaat morgen is na de eerste schilderbeurt
Al met al veel werk,maar het resultaat wordt erg mooi
Toch gekozen voor de ijssel dubbelcoate,deze hebben precies de kleur die wij willen( bassalt bruin)',ziet er uit als grijs al doet de naam anders vermoeden
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nieuwste verfsysteem, Perfection Pro van International

Berichtdoor Klaver vier » 15 Mei 2017, 17:13

Inmiddels bijna klaar het resultaat is super,vandaag gaat Rien de waterlijn en de bies er op schilderen.
Ik heb echt bewondering voor deze man,hij heeft zaterdag alles afgeplakt en dat ziet er al superstrak uit,zo zou ik het zelf nooit krijgen
Woensdag nog een beetje afmonteren,en dan gaat hij vrijdag weer te water,en dan weer lekker naar Loosdrecht
Ik heb in totaal vier keer de romp en vrijboord geschuurd,op het laatst met korrel 500, en dat zie je terug in het eindresultaat.
Helaas krijg ik de foto' s er niet op maar misschien wil Jan Huibers dat wel een keer voor mij doen.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten