Goedendag allen, na een oorverdovende stilte van mijn kant meld ik me dan weer op het forum. Ik had het wat druk afgelopen winter en hoewel nog niet alle puntjes helemaal op de i staan mag van ons het seizoen beginnen.
We hebben met de laatste (en nieuwe boot in de vloot) die ik geschilderd heb een nieuw verfje mogen uitproberen. Het is een lak van International. En in het kort is die verf helemaal geënt op het welbekende Awlgrip, dezelfde hardheid en hoge glansgraad en dan als grote verschil dat de Perfection Pro uitstekend te verwerken is met de roller of kwast.
Mijn bevindingen in vergelijk met de 2k van de IJssel:
Voordelen:
-De vloeitijd begint later, je kunt veel langer in de aangebrachte laag blijven strijken dan met de IJssel en dat komt met de dekken goed uit, geen aanzetten meer op lastige plekken en bij hoge rompen geen moordend werktempo meer.
-de lak vloeit uiteindelijk veel gladder uit, het is gewoon bizar om te zien dat je krijgt wat je schuurresultaat is.
-de glansgraad is overduidelijk veel hoger, en dat komt niet doordat het gladder vloeit als de IJssel want een bewust sinaasappel getrokken stukje glimt nog steeds heel erg.
-de stank van IJssel die ikzelf wel gewend was maar beslist goor is is weg, Perfection Pro stinkt gewoon niet.
-iedereen die een anzaroller (geen schuimpje idd) op een beugel kan drukken en zich vervolgens aan wat tips houdt kan deze verf smeren.
Nadelen:
Natuurlijk zijn er ook nadelen,
-Het voordeel dat je langer kan strijken is tegelijkertijd ook een nadeel met de dekken, er kan meer stof invallen... maar het is nog altijd vele malen sneller droog dan 1k verf. Maar de IJssel is sneller stofdroog.
-Doordat de verf zeikdun is zal iemand die even niet oplet al snel een zakkertje maken. De lak moet erg dun aangebracht worden...
(De Pedro Solano 33 van 10,5mtr op de fotos heeft op zijn romp onder het rvs een halve liter per laag zitten)
En de laatste met de striping erop, je ziet goed wat ernaast ligt.
En hier een link waar jullie meer info kunnen lezen over dit toch wel fantastische product:
http://www.yachtpaint.com/LiteratureCen ... et-nld.pdf
Ps: Rene, die valkkruiser van je maar in dit spul smeren dan?