Flexible zonnepaneel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor jaccomiranda » 11 Apr 2017, 21:39

quichot schreef:Het lange dak van de stuurhut is toch enigszins bol bij een Pikmeer? M.a.w.: dan is de kruiphoogte toch alleen in het midden 2,40 mtr? Het dak lijkt me zo'n 2,5 breed. Als je vaste panelen zo dicht mogelijk aan de zijkanten monteert, komen die dan toch boven die 2,40 mtr uit?



Het dak loopt inderdaad iets bol. Maar er ligt nog meer op het dak, masten/surfplank/spullen van de zeilboot. Tja, de kids sjouwen wat mee. Er is alleen in het midden nog een stuk voor me vrij :D .
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor Beemer » 11 Apr 2017, 22:47

aquanaut schreef:Het MPPT regelprincipe komt pas goed tot zijn recht als je een forse overspanning hebt ten opzichte van je accuspanning.

Waar moet ik aan denken als je praat over een forse overspanning?

Ik heb mijn 2 panelen (200Wp/Vmpp 37V; 2e paneel 190Wp/27V) jaren geleden bewust parallel aangesloten. Mijn 2 gedachten hierachter waren:
1. bij een slagschaduw op een van de panelen blijft het andere parallel paneel nog wel zijn volle rendement leveren en niet dat beide panelen (zoals bij een serieschakeling) aan rendement inboeten;
2. bij een seriële schakeling de theoretische paneelspanning van 64V wel erg hoog is voor mijn (IVT) MPPT van max 20A (en deze dan veel harder moet werken dan bij de ingangsspanning van rond de 30V bij mijn huidige parallel schakeling).
Kloppen deze (leken :roll: -)gedachten? Of kan ik toch beter serieel schakelen (o.a. voor een hoger rendement bij bewolkt weer)?
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 12 Apr 2017, 06:29

Beemer,
Het klopt dat het effect van deelschaduw groter is bij serie geschakelde panelen als bij parallel strings.
Toch is het in veel gevallen beter om de panelen toch in serie te zetten, dit geldt ook voor het toepassen van verschillende panelen op 1 regelaar.
Laat ik voorop stellen dat de ins en outs van jouw MPPT regelaar niet ken, dus dat je wel rekening moet houden met de specificaties van dit apparaat.
Me een forse overspanning doel ik op een spanning die zo dicht mogelijk ligt bij het optimaal regelbereik van de regelaar.
Meestal is dit in de buurt bij de maximale waarde.
De in dit topic aangehaalde MPPT 75/15 van Victron heeft een maximale ingangsspanning van 75V, de ideale MPPT spanning ligt rond de 65-70V

Ik zie dat je twee verschillende panelen aansluit, dan gaan we eerst rekenen aan de invloed van serie of parallel.
Het is namelijk niet zo dat je de vermogens gewoon bij elkaar op mag tellen 200 + 190 = 390
Paneel 1 = 200Wp / Vmp: 37V/Imp: 5,4A Paneel 2 = 190Wp / Vmp: 27V /Imp: 7,03.

In serie: Vmpp: 37 + 27 = 64V / Impp: 5,4A Pmp: 345,6Wp
Parallel: Vmpp: 27V /Impp: 5,4 + 7,03 = 12,43 = 335,6Wp

Je ziet dat het vervangend vermogen hoger is in deze setup bij serie geschakelde panelen.
Dus dan wordt het afwegen wat de invloed van schaduw doet, en wat de meerwaarde is van eerdere en latere productie als gevolg van de hogere PV spanning.
Maar nogmaals, controleer wel van te voren de specs van je regelaar.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor john6121 » 12 Apr 2017, 10:59

Ik heb 2 sombian panelen van 125wp die ik volgende week ga aansluiten met welke opbrengst zou ik dan kunnen rekenen? En moet ik ze in serie of parallel schakelen.
Ze hebben diodes met schaduw tolerantie.
Zou ik de stugge kabel ook voor meer flexibelere kabel kunnen vervangen?
M.v.g. john
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor quichot » 12 Apr 2017, 14:01

john6121 schreef:Ik heb 2 sombian panelen van 125wp

Goed te vergelijken met de 4 x 65Wp in serie die ik heb. Daar draaien, zonder de 2 x 220Ah AGM bij te hoeven laden, van april tot medio oktober de ledlampen, drink- en grijswaterpompen en 230V omvormer (koelkast) op.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor john6121 » 12 Apr 2017, 17:07

Maar moet ik ze in serie of parallel schakelen ze hebben schaduwdiodes.

M.v.g. john
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor Beemer » 12 Apr 2017, 17:55

aquanaut schreef:In serie: Vmpp: 37 + 27 = 64V / Impp: 5,4A Pmp: 345,6Wp
Parallel: Vmpp: 27V /Impp: 5,4 + 7,03 = 12,43 = 335,6Wp

Je ziet dat het vervangend vermogen hoger is in deze setup bij serie geschakelde panelen.
Dus dan wordt het afwegen wat de invloed van schaduw doet, en wat de meerwaarde is van eerdere en latere productie als gevolg van de hogere PV spanning.
Maar nogmaals, controleer wel van te voren de specs van je regelaar.
Aquanaut


De specs van de regelaar zeggen:
- een maximale ingangsspanning van 60V (niet ideaal, immers als mijn 2 panelen in serie zet, heb ik een Vmpp van 64v :!:)
- Maximum panel power: 240 W / 480 W(24V)
- Maximum panel voltage: 60 V
- Maximum panel-/charging current: 20 A
- Maximum load current: 20 A
Verder ter info: Voc van de paneel-1 is 45V en van paneel-2 is 34V, totaal dus een totale open klemspanning van 79V bij een serieschakeling.

Wellicht niet geheel juist/slim, toch even de beide panelen in serie op de MPPT aangesloten 8-) . Tot mijn verbazing las ik 79V ingangsspanning op de MPPT en niet de verwachte Vmpp van 64V :o. Ook gaf de amperemeter op de uitgang van de MPPT nu 0A aan (in parallel schakeling eerder 8A, bij bewolkt weer). Kan het dat de MPPT zichzelf beveiligd voor een te hoge ingangsspanning?

Serie-schakeling gaat met mijn huidige IVT MPPT 20A dus niet lukken :cry: . (Jammer, immers vooral de meerwaarde is van eerdere en latere productie als gevolg van de hogere PV spanning sprak mij aan.)

De MPPT had mijn experiment gelukkig overleefd, dus voorlopig beide panelen weer parallel geschakeld.
Toch verder kijken naar een wel geschikte MPPT. De Victron 100/15 heeft een max 100V ingangsspanning, wat dat betreft OK, maar waarschijnlijk krap wat betreft amperage?
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 12 Apr 2017, 19:54

Beemer, ik ga er van uit dat je een 24V systeem hebt, in dat geval mag je 400Wp aan paneelvermogen aansluiten op de 100/15.
Jouw regelaar heeft waarschijnlijk zijn belastingstrap uit gehouden (dan gaat de regelaar niet op zoek naar de ideale belasting)
Dit is hetzelfde als "niets aansluiten" dus zal je de Voc meten aan de ingang, en uiteraard 0 ampère stroom aan de uitgang.

John, serie of parallel wordt bepaalt door de regelaar die je aan gaat sluiten op de panelen, als we die info niet hebben kunnen we er niets zinnigs over zeggen.

Jaccomiranda, de Cyrix vs Argofet.
Afhankelijk van de wensen en het gebruik van de diverse accu's hebben beide opties voor- en na-delen.
Bij de Argofet wordt de beschikbare laadstroom verdeelt naar behoefte, de behoefte van bijvoorbeeld de startaccu is vele malen lager dan de serviceaccu.
Bij de combinatie van een betrekkelijk kleine dynamo en een grote (lege) serviceset zal het grootste deel van de lading naar deze set gaan.
Dat kan betekenen dat de startaccu lagere tijd moet wachten op fatsoenlijke laadstroom, maar zoals eerder gezegd, de behoefte is niet zo groot.
In een ander topic heb ik al eens een rekensom losgelaten op een boegschroef accu, die zelfde berekening kun je gebruiken voor de startaccu.
Stel je hebt een 4kW startmotor (12V) deze startmotor trekt zo'n 330A, gaan we naar verbruik kijken, dan onttrekt deze startmotor 0,1Ah per seconde.
Stel je start 5 seconden (en dat is echt lang) dan onttrekt een startbeurt dus 0,5Ah capaciteit.
Nadat de motor is aangeslagen gaat het laden beginnen en stel dat we van de totale laadstroom 1A overhouden voor de startaccu.
Dan is de 0,5Ah capaciteit met een half uur draaien terug geladen.
Voorgloeien? Peugeot spant de kroon, 1 minuut gloeien met en stroom van....80A (aanname) onttrekt 1,3Ah .

Er is wel een situatie waar de Cyrix een duidelijk voordeel kan hebben, als je boegschroef en startaccu combineert.
Dan kan de situatie ontstaan dat de serviceaccu een groot deel van het vermogen wegtrekt via een Argofet waar je juist zou willen dat de dynamo volledig wordt gebruikt voor de assistentie van de boegschroef.
Op het moment dat je in deze situatie de boegschroef gebruikt haalt hij dat uit de accu die rechtstreeks aan de dynamo zit, een daaraan gekoppelde serviceaccu via een Cyrix wordt niet gekoppeld of losgegooid op het moment dat de staraccu spanning zakt als gevolg van het gebruik van de boegschroef.

Maar, pak eens een DC stroomtang en meet eens hoe de verdeling van stroom bij jouw aan boord gaat.
Heb je zo,n apparaat niet vraag dan iemand die het voor je kan meten.
Als je nog eens bij mij in de haven bent, en ik ben aan boord, kom langs kunnen we zo even testen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor Beemer » 12 Apr 2017, 20:28

aquanaut schreef:Beemer, ik ga er van uit dat je een 24V systeem hebt, in dat geval mag je 400Wp aan paneelvermogen aansluiten op de 100/15.
Jouw regelaar heeft waarschijnlijk zijn belastingstrap uit gehouden (dan gaat de regelaar niet op zoek naar de ideale belasting)
Dit is hetzelfde als "niets aansluiten" dus zal je de Voc meten aan de ingang, en uiteraard 0 ampère stroom aan de uitgang.

Oeps, het is een 12V systeem. Sorry, dat had ik natuurlijk eerder duidelijk kunnen vermelden. Wordt het dan de 100/30?
Kun je svp nog de mogelijke reden aangeven waarom een MPPT de belastingstrap heeft uit gehouden? Over-voltage op de ingang?

PS nog mijn complimenten en dank voor je vele deskundige en duidelijke uitleg. APPLAUSE
Beemer
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Flexible zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 13 Apr 2017, 06:11

Beemer schreef: Over-voltage op de ingang?


Precies!

Overigens als je systeemspanning 12V is zal je regelaar waarschijnlijk niet optimaal werken.
- Maximum panel power: 240 W / 480 W(24V)
- Maximum panel voltage: 60 V
- Maximum panel-/charging current: 20 A


Met 335Wp aan vervangend vermogen zit je ruim boven de 240W uit de specificaties.
Kijk maar: 335/12= 27,9A.
Je zou ze inderdaad in serie op een 100/30 kunnen aansluiten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten